Observatoriet i Askvang

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Observatoriet i Askvang

• Dette emne har 202 svar og 25 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af erikgu. This post has been viewed 8882 times
Viser 15 indlæg - 136 til 150 (af 203 i alt)
  • Forfatter

Tommy Linnerud
    Deltager
      • Giant

Chris_H wrote: Helt rått Tommy! Clap

Tusen takk Christian, hyggelig!

Tommy Linnerud
      Deltager
        • Giant

Så har jeg gjort litt til.

Ut av en gummimatte skar jeg opp strimler med 15 cm bredde for å dekke over åpningen mellom ringene. Denne tetter veldig bra og gir litt friksjon når kuppelen roterer men ikke mer enn at det er problemfritt.

Tommy Linnerud
        Deltager
          • Giant

Jeg fikk hjelp til å legge på plass skyvelukene. De var tunge, ca 50 kg hver. Rundt kanten av åpningen i kuppelen la jeg også på strimler med gummi for å unngå at snø trenger inn mellom kuppeltaket og lukene.

Tommy Linnerud
          Deltager
            • Giant

Bildet viser lukene stengt.

viggo.t
            Deltager
              • Super Giant

Hej Tommy. Meget flot billede. Det ser rigtig godt ud. Her kommer du til at tilbringe mange nætter.

Hvad lægger du ud af strøm og kabler? Skal du også betjene udstyret fra den varme stue?

mvh Viggo.

Tommy Linnerud
              Deltager
                • Giant

Hei Viggo og tusen takk

Jeg har montert seks spotlys i kuppeltårnet som lyser opp teleskopet når det kommer på plass en gang i sommer. Dette blir “arbeidslys” og godt å ha når utstyr skal av og på teleskopet under en mørk himmel. Jeg legger rørføringer i hele tårnet slik at det kan trekkes kabler til motorer, rødt lys, uttak for 230V til teleskopstyring og annet. Mellom huset og observatoriet er det ca 30 meter og det er mulig at jeg graver en grøft og legger ned kabel for fjernstyring av observatoriet. Jeg har ikke bestemt meg enda. Pr. i dag ligger det jordkabel mellom huset og observatoriet så strømmen er på plass.

Tommy Linnerud
                Deltager
                  • Giant

Jeg har tatt vare på noen brukte Dunker-motorer fra gamle skyvedører og disse fungerer fortsatt veldig bra. En av disse er nok til å dra kuppelen rundt, det har jeg testet ut, men to slike på hver side inne i kuppelen gir en jevnere kraft. Det er mye masse som skal settes i bevegelse og oppstarten er tung. Motorene virker trinnløst med en spenning på 0-40V DC.

Bilde viser noen varianter jeg har.

xplode
                  Deltager
                    • Nova

Det skjer da litt i observatoriet i Askvang for tida også, her er video fra motorisert åpning og rotering av kuppelen.

https://www.dropbox.com/s/kfiw2xpf0egvvko/2016-06-05%2013.53.3201.mp4?dl=0

Tommy Linnerud
                    Deltager
                      • Giant

Ja så får jeg prøve å avslutte dette kapittelet om mitt observatorie i Askvang

Jeg startet denne våren med å bygge opp søyle til teleskopene. Den gamle søyla blir borte inni den nye. Betongklossen i bunnen ble støpt opp og avrettet. I denne ble det forankret fire gjengestag som skal gå opp gjennom hvert hjørne på murblokkene. Disse blokkene er forøvrig pipeelementer. Poenget med gjengestagene er å spenne av søyla før jeg heller støp ned i hullet på toppen.

Tommy Linnerud
                      Deltager
                        • Giant

Elementene monteres sammen så de når opp til underkanten av gulvet i 2. etasje. Gjengestagene blir strammet til med muttere (møtrikker) på toppen foreløpig. Når betongen er hard skal mutterene tas av igjen. På toppen av betongsøyla kommer et stålrør med plate i bunnen. Hullbilde på denne plata passer ned på gjengestagene og tilpasses derfor nå.

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Smart måde at støbe søjle på, hvad er center hullets diameter på blokkene?

/Rudi B. Rasmussen

Tommy Linnerud
                          Deltager
                            • Giant

Hei Rudi

Diameteren på blokkene er 50 cm mens hullet i midten er 30 cm

Mvh,

Tommy

knauserud
                            Deltager
                              • Main Sequence

Wow, helt utrolig! Må vurdere å leie tid her så jeg slipper å bygge noe sånn selv Det er jo bare noe få km i luftlinje herfra 😀

Tommy Linnerud
                              Deltager
                                • Giant

Søyla opp i 2. etg er ferdig. Rundt boltene fylles sand slik at de ikke vibrerer når de skrus til. Uten sand vil de fungere som strengene på en gitar.

Tommy Linnerud
                                Deltager
                                  • Giant

Stigen opp i 2. etg har fungert bra lenge men nå er det på tide å få opp ei trapp. Før eller siden kunne det gått riktig galt.

For å ikke få for bratt vinkel på trappa måtte jeg utnytte plassen mellom søyla og vegg til vegg. To bjelker ble festet mot bjelkelaget i gulvet nede og oppe. Innstikket til trinnene ble frest ut med feinsag, et fantastisk vertøy.

Tommy Linnerud2016-10-10 21:21:14

Viser 15 indlæg - 136 til 150 (af 203 i alt)
                                • Emnet 'Observatoriet i Askvang' er lukket for nye svar.