Observatoriedesign, artikel

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Observatoriedesign, artikel

  • Dette emne har 14 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Ă„r, 11 mĂ„neder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 270 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg
  • #120364

    Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

      For mange Är siden skrev jeg denne artikel. Den er stadig aktuel, og jeg hÄber, at den kan bruges til inspiration for folk, som gÄr med planer om at bygge deres observatorium.


      Observatoriedesign

      Det lader til at der er god gang i bygning af
      privatobservatorier. Hovedparten der gÄr i gang med et sÄdant projekt er for
      det meste fÞrstegangsbyggere, og mÄske kan nedenstÄende give stof til
      eftertanke.

      Forhindringer

      Lad mig sige det med det samme – jeg har kendskab til flere
      observatorieprojekter, hvor ĂŠgtefĂŠllen (lĂŠs: konen) har vĂŠret meget imod, at
      man ville bygge sig et observatorium. Et enkelt sted fik manden lov, men han
      mÄtte sÄ gÄ med til at placere observatoriet under havens pÊretrÊ, hvilket
      langt fra var det ideelle sted pĂ„ grunden – i Ăžvrigt var observatoriebygningen
      rigtig flot.

      Heldigvis har jeg ikke selv haft den slags problemer, men
      gÄr du med planer, og din kone er imod, mÄ du vÊre forberedt pÄ en vis
      tilvĂŠnningsperiode, inden hun indser, at et observatorium i haven ikke er den
      store katastrofe, og da det som regel drejer det sig om en ganske lille
      bygning, der med den rette placering, det rette farvevalg og design pÄ ingen
      mÄde skÊmmer, bÞr hun ikke lÊgge hindringer i vejen (hvis hun elsker sin mand).

      Pudsigt nok accepterer de fleste kvinder, at man opstiller
      et drivhus – en bygning der efter min mening i hþjere grad stikker af fra det
      sĂŠdvanlige bygningsdesign.

      Accepterer hun planerne fÄr hun i tilgift en meget gladere
      mand.

      Umiddelbart burde opgaven at bygge et observatorium ikke
      vÊre sÄ vanskelig, for det drejer sig jo bare om at fÄ knaldet et lille skur
      op. Skal der skydetag pÄ, er det nemt, men vil man have en kuppel, bliver det
      lidt vanskeligere.

      Jeg sĂ„ det fĂžrste privatobservatorium i midten af 80’erne,
      og nogle fÄ Är senere begyndte jeg selv at planlÊgge bygningen af et.

      Det er ikke nogen hemmelighed, at privatobservatoriet som
      jeg havde haft lejlighed til at se efter min mening havde flere fejl og
      mangler. En ting som jeg bl.a. studsede over var, at kikkertsoklen var en
      telefonpĂŠl af trĂŠ – den var ikke gravet sĂ„ forfĂŠrdelig langt ned i jorden, og i
      hullet hvor den stod var der kastet forholdsvis store sten ned for at fastholde
      pĂŠlen. Da dette ikke var nok, var den yderligere stĂžttet af et par trĂŠstivere
      der hvilede pÄ jorden.

      Observatoriets gulv befandt sig i en hĂžjde af ca. 2 meter
      over jorden. PÄ gulvet var der opfÞrt et tÄrn, hvorpÄ der var anbragt en
      glasfiberkuppel der tidligere havde tjent som kugletank. Kuglen pÄ 2 meter var
      sÄ skÄret i to halvdele, og der var lavet en Äbning der gjorde det muligt at se
      fra zenit til ca. vandret. Adgangen til observatoriet foregik via en stejl
      stige i stedet for en trappe.

      Indvendig i kuplen var der fastgjort en fladjernsring. Den
      var anbragt pÄ hÞjkant, og denne kant kunne sÄ kÞre i rillen pÄ et antal hjul
      der var anbragt pĂ„ tĂ„rnet. Helt let kĂžrte kuplen dog ikke – der skulle lĂŠgges
      krĂŠfter i, hvis den skulle drejes, og den slags besvĂŠrligheder kan vĂŠre med til
      reducere fornĂžjelsen ved at observere.

      En anden ting som jeg bemĂŠrkede var, at det ikke var muligt
      at stĂ„ oprejst i hele observatorierummet –
      kun helt inde ved midten. Dette ville nok ikke vĂŠre noget problem, hvis
      man var Klokkeren fra Notre Dame, men skulle man befinde sig i observatoriet i
      lĂŠngere tid, ville man nok fĂ„ ondt i ryggen – endnu en ting der ville reducere
      fornĂžjelsen.

      NĂ„, men belĂŠrt af denne ikke helt hensigtsmĂŠssige udformning
      satte jeg mig sÄ til tegnebordet. De fÞrste krav var med udgangspunkt i
      ovenstÄende formuleret:

      1.
      Man skal kunne stÄ oprejst i observatoriet

      2.
      Kuplen skal vĂŠre nem at dreje

      3.
      Soklen som kikkerten skal monteres pÄ skal vÊre solid

      Derudover var der en del andre ting der skulle med i
      overvejelserne, for pladsproblemet kunne man jo lĂžse blot ved at opfĂžre en
      meget stor bygning, men sĂ„ var der jo lige Ăžkonomien – for ikke at tale om naboen,
      der skulle tages hensyn til.

      Der blev sÄ lavet en tegning, hvor der var taget hÞjde for
      observatĂžrens hĂžjde (185 cm.). Endvidere blev der tegnet en kuppel, der efter
      de formulerede krav ikke var for stor og heller ikke for lille – 2,2 m. i
      diameter. Naboégteparret havde godkendt projektet – jeg fandt det mest
      hensigtsmĂŠssigt at forelĂŠgge projektet for dem, da bygningen skulle placeres
      omkring tre meter fra vores fĂŠlles hĂŠk. Ca. 6 meter fra observatoriet og i
      nordĂžstlig retning stod deres drivhus, og for ikke at bekymre dem mht.
      observatoriets skyggevirkning, havde jeg lavet en tegning der viste, hvordan
      bygningens skygge ville falde pÄ forskellige tider af Äret, og dette havde de
      ikke nogen indvendinger imod.

      En af de fĂžrste tegninger der blev lavet til projektet, TOC
      Observatory. Observatoriet er bygget i forbindelse med et udhus, og jeg har
      valgt en lĂžsning der har fĂŠlles trĂŠk med type 2 og 4.

      SÄ langt sÄ godt. En anden ting som er meget vigtig er
      teleskopets hĂžjde i forhold til gulvet. Faktisk er det den allerfĂžrste ting der
      skal pÄ plads, fordi tÄrn og kuppel skal indrettes efter dette. SelvfÞlgelig
      kan man placere sit teleskop hÞjt over gulvet, men sÄ skal bygningen vÊre
      tilsvarende hĂžjere. Har man en lang refraktor, krĂŠves der er forholdsvis stort
      spillerum, idet okularets hÞjde over gulvet kan variere en hel del. I sÄdanne
      tilfĂŠlde kan det vĂŠre nĂždvendigt at indgĂ„ et kompromis – f.eks. at man ved
      observation i zenit kan sÊtte sig pÄ en stol og fÄ en behagelig
      observationsstilling – der er ingen der siger, at man skal stĂ„ op nĂ„r man
      observerer, faktisk bĂžr man tilstrĂŠbe at sidde ned.

      NÄr instrumentets hÞjde over gulvet er pÄ plads, kan man
      begynde at regne pĂ„, hvor kuplens spalte skal vĂŠre – dvs. hvor langt nede pĂ„
      himlen vil man kunne observere. For det meste er der ingen grund til at bevĂŠge
      sig lĂŠngere ned end ca. 10 grader under himlens ĂŠkvator. En god grund til ikke
      at gÄ lÊngere ned kan vÊre, at man sÄ heller ikke fÄr sÄ meget lys ind fra
      omkringliggende lyskilder, lys der kun generer nÄr man observerer.

      Design af bygning

      Nu er det jo ikke altid, at observatoriet skal bygges midt
      pÄ grÊsplÊnen. I nogle tilfÊlde har man mÄske en garage eller carport der kan
      modificeres til ogsÄ at rumme observatorium. En af de ting som man skal vÊre
      opmÊrksom pÄ i forbindelse med bestÄende bygninger er, at man skal kunne
      etablere en separat sokkel der skal bĂŠre teleskopet. VĂŠlger man at montere
      teleskopet pÄ bestÄende mure, mÄ man vÊre forberedt pÄ, at opstillingen kan
      vÊre fÞlsom over for de, omend mikroskopiske, rystelser der opstÄr, nÄr man
      bevĂŠger sig rundt i observatoriet. SĂ„ vidt muligt skal bygningsfundament og
      teleskopfundament holdes adskilt. Skal instrumentet blot bruges til visuel
      observation og ikke fotografering, er problemet ikke sÄ stort, da man for det
      meste opnÄr en langt bedre stabilitet ved en fastmontering sammenlignet med en
      trefodsopstilling.

      Jeg har valgt at dele observatoriet op i to henholdsvis tre
      hoveddele afhĂŠngig af hvilken lĂžsning man vĂŠlger:

      1.
      Kontrolrum, 2. tÄrn, 3. Kuppel, og i fortsÊttelse heraf har
      jeg tilladt mig at inddele observatorierne i fire hovedtyper som jeg af
      bekvemmelighedshensyn har valgt at kalde hhv. type 1, 2, 3 og 4. Der findes
      naturligvis konstruktioner der ikke umiddelbart falder ind under de fire
      grundtyper (f.eks. Rumteleskopet), men generelt finder jeg udvalget meget
      dĂŠkkende.

      Har man brug for en del teknisk udstyr, f.eks. pc og andet,
      er det en god ide at dette opbevares i et ikke alt for koldt og fugtigt rum, og
      derfor vil kontrolrumsmodellen vĂŠre ideel (2, 3 eller muligvis 4) da det fint
      kan lade sig gĂžre at opvarme dette, hvis konstruktionen er behĂžrigt isoleret.

      GÄr vi ud fra, at man skal kunne stÄ oprejst i
      kontrolrummet, skal loftshĂžjden vĂŠre i nĂŠrheden af 2 meter. Principielt kunne
      kontrolrummet godt ligge ved siden af tÄrn og kuppel (2), men hvis kuplen ikke
      hĂŠves over kontrolrummets tag, vil kontrolrummet ligge i vejen, og man vil ikke
      have en fri horisont – mĂ„ske har man ikke det i forvejen, og sĂ„ kunne man sĂ„
      godt vĂŠlge den lĂžsning.

      Den enkle lĂžsning er tĂ„rn-kuppel (1) – man kan her bestemme
      sig for, om tÄrnet skal vÊre hÞjt, for at fÄ instrumentet et stykke over
      jorden, hvilket ikke er nogen dÄrlig ide, da man sÄ kan undgÄ for store
      fugtproblemer ved at sþrge for, at der er luft under bygningens gulv – ja, for
      gulv skal der vĂŠre, glem alt om at have bar jord eller sand i stedet for gulv.

      Materialer

      TrĂŠ er et ganske udmĂŠrket materiale til at bygge
      observatorium af. VÊggene bygges pÄ almindelig anerkendt mÄde, nemlig bestÄende
      af et skelet, hvorpÄ man fastgÞr en beklÊdning. BeklÊdningen kan vÊre almindelige
      brÊdder, f.eks. 1 pÄ 2, not og fer eller vandfaste plader. Alternativt kan man
      bruge hÄrd masonit, der efterfÞlgende males med en vandbestandig maling, alkyd
      eller tokomponent – det anbefales at bĂŠre maske nĂ„r der males.

      Derudover kan man selvfĂžlgelig forestille sig andre
      beklÊdningsmaterialer sÄ som hÄrde plader (eternit).

      Det er en god ide at undgÄ sprÊkker i bygningen, for der kan
      komme stĂžv ind alle steder. Dog bĂžr der vĂŠre mulighed for luftudskiftning, hvis
      man har lavet bygningen helt tĂŠt.

      Hvis man Þnsker at holde stÞvet nede pÄ et absolut minimum,
      kan man sĂžrge for udluftning igennem filtre.

      Principielt er der ingen grund til at isolere tÄrn-kuppel
      enheden, da det er mest hensigtsmĂŠssigt at temperaturen i observatoriet holder
      udetemperaturen. VÊr dog opmÊrksom pÄ, at der i forbindelse med visse
      vejrforhold godt kan opstÄ fugtproblemer, og at der i vintersÊsonen godt kan
      dannes is pÄ kuplens indvendige side. En god udluftning kan til en vis grad
      afhjĂŠlpe den slags.

      Kuplen

      Kuplen kan laves af flere forskellige materialer. Det mest
      anvendte er trĂŠ – man bygger simpelthen et skelet, hvorpĂ„ der sĂ„ fastgĂžres en
      yderbeklédning – tré for det meste.

      Man kan ogsÄ fremstille kuplen i glasfiber, men dette krÊver
      specielle foranstaltninger. Jeg har hÞrt, at man kan bygge en sÄdan kuppel ved
      fÞrst at lave et trÊskelet, som man sÄ beklÊder med hÞnsenet, og oven pÄ dette
      net lÊgger man sÄ glasfiberen.

      VÊlger du at bruge en gammel kugletank, sÄ tÊnk dig om inden
      du skĂŠrer den igennem. Hvis der skal vĂŠre til to observatorier, er man tvunget
      til at skĂŠre kuglen midt igennem – hvis ikke, bĂžr man dele kuplen, sĂ„ der
      fremkommer en del der er stĂžrre end en halvkugle – og dermed ogsĂ„ en del der er
      mindre end en halvkugle ( jĂždekalot).

      Der er indlysende fordele ved at bruge den stĂžrste. Ganske
      vist skal udskÊringen vÊre lidt mindre, men til gengÊld fÄr man mere albuerum i
      observatoriet. Endvidere vil der vĂŠre mere gods under spalten, og generelt vil
      kuplen vĂŠre mere solid. Endelig er der sĂ„ det rent ĂŠstetiske – en halv kuppel
      ser efter min mening afstumpet ud.

      Der er selvfĂžlgelig ingen der siger, at en kuppel absolut
      skal vĂŠre en del af en kugle. Vi har f.eks. valgt at lave vores kuppel
      ottekantet. En af fordelene herved er, at yderbeklĂŠdningspladerne ikke skal
      bĂžjes og tvinges.

      TrĂŠk og fygesne

      Der er et sted, hvor det er meget vanskeligt at fÄ
      observatoriet tÊt, nemlig mellem kuppel og tÄrn. Taget pÄ tÄrnet bÞr hÊlde en
      smule, sÄledes at vand kan lÞbe af. Derudover skal der pÄ tÄrnet ogsÄ vÊre en
      lodret kant der er anbragt i forbindelse med udskÊringen i tÄrnet. Kanten kan
      forhindre at f.eks. fygesne kan flyve direkte ind i observatoriet. Jeg vil
      foreslÄ, at denne kant er minimum 5 cm. hÞj, og at kuplens skÞrt selvfÞlgelig
      er fÞrt ud over kanten. Det er en god ide at tilstrÊbe sÄ lille en afstand
      imellem disse som muligt, da man herved reducerer risikoen for indtrĂŠngende
      fygesne.

      Jeg har i Þvrigt gode erfaringer med at beklÊde tÄrnets tag
      med zink, og jeg fandt ud af, at man i forbindelse med dette arbejde fint kan
      bruge en stor loddekolbe (min. 250 W) i stedet for den traditionelle loddebolt,
      der skal opvarmes over en gasflamme.

      Illustration: En tegning der viser design i forbindelse med den omtalte
      kant samt placeringen af hjul.

      Hjul

      Der er delte meninger om, hvilken slags hjul der skal
      anvendes. Jeg lĂŠste om en amerikaner, der i stedet havde anbragt et forholdsvis
      stort antal golfbolde mellem tĂ„rn og kuppel – det virkede vist godt.

      Selv bruger jeg 8 stk. nylon-rulleskĂžjtehjul som den 100 kg.
      tunge kuppel hviler oven pÄ, og det virker ogsÄ ret fint. Som sidestyr er der
      anbragt yderligere fire rulleskÞjtehjul der kÞrer ind imod tÄrnets
      tĂŠtningskant.

      Man kan ogsÄ fÄ en smed til at lave en kantstillet
      fladjernsring, og den kan sÄ rulle pÄ et antal hÄrde hjul med fals. Hvis denne
      konstruktion er lavet prĂŠcist, fungerer den ganske udmĂŠrket. Om fladjernsringen
      skal anbringes pÄ tÄrn eller kuppel er der nok delte meninger om.

      Kikkertsoklen

      Kikkertsoklen skal naturligvis stĂžbes i jernarmeret beton.
      Soklens tykkelse tilpasses dens hĂžjde over jorden. Som standard bĂžr den stĂžbes
      omkring 90 cm. ned i jorden – frostfri dybde. Vores sokkel er ca. 130 cm. hþj,
      og dens dimensioner er 30 x 30 cm. pÄ den fÞrste halvdel, hvorefter den bliver
      19 x 19 cm. Skal den stĂžbes i en bygning, hvor der i forvejen er stĂžbt
      betongulv, fjernes betonen hvor soklen skal stÞbes ned, og man sÞrger sÄ for,
      at der er afstand mellem sokkel og betongulv – et par cm. eller mere.

      Man kan fint bruge betonrÞr til at stÞbe i, og det er ogsÄ
      en god ide at bruge et metalrþr – f.eks. den slags der bruges til ventilation.

      Hvis soklen skal gÄ igennem kontrolrummet tror jeg, at man
      bedst kan affinde sig med en rund – isér hvis rummet ikke er ret stort. Er
      rummet opvarmet, tror jeg, at det er en god ide at isolere soklen, sÄ varmen
      ikke fĂžres op i observatorierummet.

      Afsluttende bemĂŠrkninger

      Jeg har med vilje holdt ovenstÄende pÄ det mere generelle
      plan, da der selvfþlgelig findes et stort antal konstruktionsmetoder – en
      bekendt af mig har fremstillet sit observatorium helt i beton. Observatoriet
      stÄr simpelthen pÄ hjul, og man kan sÄ dreje hele bygningen.

      MĂ„ske har ovenstĂ„ende sat nogle tanker i gang, og hvem ved –
      mÄske er en enkelt kone blevet venligere stemt over for dine
      observatorieplaner, og det er da ikke sÄ skidt endda.

      TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

      #120384

      henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

        Gode indspild, jeg takker

        #120398

        Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

          Tak for det Henrik – og held og lykke med projektet 🙂

          TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

          #120402

          nightsky
          Deltager
            • Neutron star

            Godt indlĂŠg Torben

            Omkring kikkertsokkel.
            Da jeg i sin tid skulle lave min sokkel undersÞgte jeg ogsÄ hvilke muligheder der er og
            udgangspunktet var selvfÞlgelig en betonsokkel. Da jeg jeg sÄ spurgte fagfolk om dÊmpning
            og vibrationer blev det hurtigt klart at beton langt fra altid er den bedste lĂžsning. Betonsokler
            har ligesom andre lĂžsninger svingninger, dĂŠmpningstider o.s.v.

            Ud fra anbefalinger fra folk som laver master/sĂžjler i jern og bro/betoningeniĂžrer, endte det i
            mit tilfĂŠlde med bunden af en gammel 8 meter hĂžj jerngittermast (fra trediverne) som blev
            boltet pÄ en stor betonklods stÞbt nede i jorden (1,5 m3)

            Jeg er ikke blevet skuffet, det virker som det skal, svĂŠr at sĂŠtte i svingninger og dĂŠmper
            meget hurtigt. Bonus er den ikke “ses” og kan fjernes igen ved at fjerne 8 mĂžtrikker og alt
            er som fÞr. Og nÄ ja, vÊsentlig billigere og nemmere at lave end en betonsokkel og lige sÄ
            god til formÄlet.

            Min jerngittermastsokkel er lige under 4 meter hĂžj.

            PS. Diameteren af ens sokkel er det vigtigste i forhold til stabilitet. StĂžrre diameter jo
            bedre. Iflg. dem jeg spurgte til rÄds i sin tid kan trÊ faktisk vÊre bedre end jern og beton,
            blot designet er rigtigt.

            Nightsky2014-08-10 19:33:56

            #120410

            Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

              Jeg vil blot tilfĂžje til Lars Z, at den termiske masse af en gittermast er langt langt mindre end en tilsvarende betonsĂžjle.
              Efter min mening ogsÄ en vigtig parameter.

              #120426

              Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

                Hej Lars

                Tak for det 🙂

                Det er jo rigtigt, at soklens masse kan vÊre et problem i forbindelse med temperatursvingninger, sÄ hvad det angÄr er en gittermast meget mere fleksibel.

                TrÊ er ogsÄ fint at lave sokkel af. Jeg lavede for flere Är siden tegninger til en trÊsokkel til Montebelloobservatoriet i det gamle vandtÄrn i HelsingÞr. Den blev lavet af egetrÊ, og fungerer efter sigende godt.

                Ole RÞmer brugte jo ogsÄ i 1704 trÊsokler til sit berÞmte passageinsrument i VridslÞsemagle.

                Den i artiklen omtalte telefonpÊl er ogsÄ anvendelig, nÄr den er gravet tilstrÊkkelig langt ned, men stabiliteten forringes selvfÞlgelig med hÞjden.

                mvh

                Torben

                TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

                #122103

                Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

                  Velskrevet og meget inspirerende artikel. Jeg gÄr selv med planer om et lille observatorie. FÞrst skal jeg have fundet det optimale sted i haven under hensyntagen til naboernes trÊer (mine egne er jeg jo selv herre over ), gadelys, skorsten (varme opstigning) osv. Det er nok en god ide at give sig god tid til denne Þvelse.

                  /Rudi B. Rasmussen

                  #122113

                  Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

                    Tak for det Rudi – fint at du kan bruge den 🙂

                    mvh

                    Torben

                    TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

                    #145490

                    nive
                    Deltager
                      • Super Nova

                      Fin trÄd Torben.

                      #145491

                      Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

                        Tak for det Niels 🙂 – den lever stadig 🙂

                        mvh

                        Torben

                        TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

                        #145495

                        jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

                          Det er en glimrende trÄd.

                          Jeg vil dog gerne nÊvne muligheden for at bygge en kuppel over et trÊskelet, beklÊde den med oliehÊrdet masonit, og slutteligt lÊgge glasfiber ovenpÄ masonitten. Min har nu snart 10 Är pÄ bagen, og fungerer stadig som ny.

                          Den store fordel ved masonitten er at den ikke mugner eller trÊkker rim/fugt som kan dryppe ned pÄ teleskopet. Dette opdagede jeg da jeg lavede nye lukkere i 4 mm birkefiner. Fineren er fin at beklÊde med, og den kan ogsÄ tage imod glasfiberen, hvis den fÞrst pensles med en tynd blanding af acetone og polyester/hÊrder, som vÊder trÊet. Men i de kolde vinternÊtter sÊtter der sig rim pÄ lukkerens inderside, som bliver til drÄber nÄr solen stÄr op. Derfor skal jeg have limet noget filtdug pÄ lukkeren, nÄr temperaturen kommer lidt op.

                          Men masonitten har aldrig trukket drÄber/fugt.

                          Masonitten er iĂžvrigt meget billigere, og kan krummes i to retninger uden store problemer.

                          mvh
                          Jens

                          #145500

                          morten
                          Deltager
                            • Super Nova

                            Der er en anden overvejelse, som Michael Rask gjorde mig opmÊrksom pÄ. Skal observatoriet vÊre tÊt eller udluftet. Jeg valgte et ROR observatorie, som er relativt tÊt og isoleret. Observatoriet har en regulÊr sokkel, gulvet er flydende og der er 20cm flamingo over det stampede grus. 10cm rockwool i vÊge og tag. Fugten fjernes sÄ ved lidt opvarmning og affugtning. Der er ingen, overhovedet ingen dug problemer, og min elektronik har det fint med max 60% relativ luftfugtighed. Det har dog vist sig at vÊre relativt dyrt i strÞm om vinteren at holde det bÄde frostfrit og tÞrt. Observatoriet er ca 13 m2 og indeholder 2 sÞjler, som er af beton. Jeg mener ikke at have problemer med sÞjlerne, som jeg har isoleret lidt med liggeunderlag.

                            #145518

                            henrik.schneider
                            Deltager
                              • Nova

                              Torben Taustrup wrote: Tak for det Niels 🙂 – den lever stadig 🙂

                              mvh

                              Torben

                              JodÄ Torben, trÄden lever endnu.

                              Det er et super godt sted med rÄd og en fin erfarings-samling.

                              #145533

                              jakob.andersen
                              Deltager
                                • Super Giant

                                Jeg kunne forestille mig, at nogen af dem, der allerede har bygget, ogsÄ har lavet nogle arbejdstegninger inden tiden. Det kunne da vÊre fint, hvis folk ville dele disse til inspiration for andre.

                                #145534

                                Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

                                  Hej Morten

                                  Det er vel ikke nĂždvendigt at opvarme observatoriet ret meget om

                                  vinteren – med mindre man foretrĂŠkker at kunne gĂ„ derude ifĂžrt

                                  badetÞfler og slÄbrok

                                  Hvis bare temperaturen er hÊvet et par grader, sÄ burde der ikke vÊre

                                  bekymring mht. fugt.

                                  mvh

                                  Torben

                                  TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

                                Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Observatoriedesign, artikel' er lukket for nye svar.