Observatoriebyggeri på Thurø

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Observatoriebyggeri på Thurø

• Dette emne har 34 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af alan. This post has been viewed 2431 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • Forfatter

alan
    Deltager
      • Super Giant

Jeg har nu arbejdet i 2 uger på projektet.

De første mange timer gik med at skære flamingo og lime sektioner sammen (18 stk. i alt)

De 18 sektioner er nu sammenlimet 3 og 3, så jeg har 6 sektioner.

I mens limen er tørret, har jeg lavet kikkert- og gulv-fundament.

I de næste par uger skal de 6 sektioner samles til en enhed, der skal etableres 2 indgange og kikkertåbning skal skæres. Hele herligheden skal beklædes med Epoxy/glasfiber.

Jeg mangler at tage stilling til hvor bred åbningen til kikkerten skal være. 60cm eller 80cm, hvad er jeres erfaring?

Vh AlanAlan2013-07-13 21:40:31

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Det ser godt ud!

Kan du gå nærmere ind i processen med at skære ud taget? Har du en tegning med princippet?

Mvh,
        Bjørn

alan
        Deltager
          • Super Giant

De bredeste “brikker” er tæt på 60 cm. Jeg regner med at lave en ramme i krydsfinner, som passer i hullet. Uden om rammen skal skydelåget monteres, Planen er at det skal kører på 2 stål/alu rør, som er valset i domens form. Jeg har ingen detailtegning endnu af denne del.

vh Alan

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Det ser edderhakkeme godt ud! Glæder mig til at se det færdige resultat! Har du et overslag over, hvad hele herligheden kommer til at koste?

Hvis man skal følge den gængse erfaring omkring spalteåbning, så kan den næsten ikke blive for bred. Jo bredere den er, des bedre er luftcirkulationen i kuplen og dermed kuppelseeingen, samt at man desuden skal dreje den sjældnere, for at holde objektet i synsfeltet.

Thomas, Bornholm

alan
            Deltager
              • Super Giant

Pris: Indtil til videre har jeg købt træ, gulvplader, epoxy, glasfiber flamingo for omkring 12000 kr. Den største udgift der mangler er maling. Mit budget/overslag er 15000 kr.

Så mangler alt det der skal puttes i. Ud over kikkerten (cpc1100) som jeg har, skal der en del computerudstyr monteres. (Jeg var i kirkens korshærs udsalg forleden og fik 4 stk. 17″-19″ skærme for sammenlagt 200kr.)

Når alt er færdig skal del hele kunne fjernstyres fra mit kontor. (jeg bryder mig ikke om at fryse).

Vh Alan

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Alan

Flot, det ser spændende ud.

Jeg har en 80 cm spalte til min 16″ og det er bestemt ikke for meget. Jeg ville uden tøven vælge mindst 80 cm og gerne 100 til en 11″

mvh
                Jens

alan
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Jens

Følger din spalteåbning i obs. automatisk med kikkerten rundt, når du råder mig til 80cm eller 100cm åbning.

mvh Alan

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Alan.

Ja, den følger automatisk, når jeg husker at skubbe kuplen med Smile

Med 16″eren kan jeg typisk lade kikkerten køre en 30-40 minutter alt afhængigt af hvor jeg er på himlen, ved en bredde på 80 cm. En bredere spalte giver, som Thomas også siger, en mindre turbulens, da “skorstenseffekten” flytter væk fra lysgangen.

mvh
                    Jens

mejer
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Alan

Hvis du skal bruge en tegning over hvordan du får kuplen til at følge kikkerten automatisk, kan du gå ind på min hjemmeside, der ligger frit tilgængelige tegninger over eldiagram mm.

http://www.mizar-observatorium.dk

alan
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej Mejer + alle andre.

Jeg har kigget lidt på dine diagrammer, jeg printer dem ud og tager dem med på ferie.

Umiddelbart ser det meget avanceret ud, jeg regner med at domen skal styres af en 0-24volt DC motor, evt. styret af en Arduino.

Men de udfordringer ligger i fremtiden, lige nu er det dome- konstruktionen der har mit fokus.

I dag har jeg skruet hele gulvkonstruktionen fast til terrassen, og til min store overraskelse er den i vatter.

Nu venter der en lille uge i campingvogn, hvor jeg vil hygge mig med diagrammer og bogen “Patrick Moore’s Astronomy”.

Tak for de input der er kommet og jeg vender tilbage her i tråden når der er nyt fra Thurø.

Mvh Alan

Mvh Alan Alan2013-07-15 08:24:42

holm
                        Deltager
                          • Super Giant

Jeg har en 60 cm åbning til min 10″ og det skulle klart have været større – men jeg kan tracke en halv times tid og det er ok..

alan
                          Deltager
                            • Super Giant

Er tilbage til arbejdet efter et par dage i campingvogn.

I poststakken lå den motor der skal drive obs’et rundt. I følge mine beregninger skal obs. åbningen flytte sig 0,25 grader pr min. eller 15 grader pr. time.

Men hvad er praksis når Obs’et skal flyttes i ny position. Skal det kunne dreje en omgang på et minut? Eller en omgang på to minutter….

Mvh Alan

alan
                            Deltager
                              • Super Giant

Hej

Lidt nyt fra Thurø, solen skinner og mine naboer bruger deres haver, det betyder at jeg er nødt til at tage hensyn til dem. Men i dag nåede jeg en milepæl, gulv og drejekonstruktion er færdig. Det hele fungerer og konstruktionen bevæger sig ved 50N.

Hvis I vil se flere billeder af forløbet så gå ind på:

http://skysite.dk/taifun

Hvis I har forslag, spørgsmål eller kommentarer, så skriv dem i tråden her.

Mvh Alan

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Det ser rigtig nydeligt ud – det varmer mit selvbyggerhjerte at se den slags Thumbs%20Up

50N er ikke meget. Hvor meget regner du med at det bliver, når du får sat kuplen på?

Er ringen så fleksibel, at den berører alle hjul hele tiden?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

mejer
                                Deltager
                                  • Super Nova

Alan wrote:
                                  Men hvad er praksis når Obs’et skal flyttes i ny position. Skal det kunne dreje en omgang på et minut? Eller en omgang på to minutter….

Hej Allan, Min kuppel bruger ca 3 minutter om at køre en omgang.

Mit hul er ca 55 cm bredt. Jeg har kørt med en 14″, uden problemer. Men kuplen køre på automatik, så den hele tiden følger kikkerten. Hvis du manuelt skulle flytte kuplen, ville jeg også vælge en betydeligt større åbning.

Som sagt før, kan du gå ind på min hjemmeside. Jeg er ved at få den opgraderet, eller rettere lavet helt om, så alle de ændringer jeg har lavet kommer med. Der er også nye tegninger på eldiagram mm.
                                  Dog er de først på her til aften, da jeg begynder at lave kuppelstyringsdelen nu.

MVH
                                  Rene Mejer

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
                                • Emnet 'Observatoriebyggeri på Thurø' er lukket for nye svar.