› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Observatorie PC
- Dette emne har 31 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af Rudi. This post has been viewed 967 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. januar 2017 kl. 08:33 #156905
RudiDeltager- Neutron star
Min bedagede laptop, en Asus A6VA Win Xp maskine fra ca 2004, er efterhånden så ustabil at den skal udskiftes.
Da jeg har en skærm stående fast i observatoriet og inde i huset kan jeg sagtens nøjes med en stationær.
Alan har gjort mig opmærksom på denne mini PC, Acer Revo:
Jeg har ikke fulgt med i processor udviklingen i årevis og er derfor usikker på om den er “kraftig nok”.
Den skal selvfølgelig kunne køre programmer under observationer, EQMOD/ASCOM, PHD2, SharpCap, Cartes du Ceil og AstroArt 6. Disse kræver ikke det store. Men jeg vil også gerne bruge PC’en til efterbehandling, feks Deep Sky Stacker, Registax ig PhotoShop CS2.
PC’en har ikke særlig megen HD plads, men jeg regner med at bruge en ekstern disk.
Jeg håber også på at kunne Remote desktoppe til den inde fra den varme stue ved lange sessioner.
Er der andre her på forum der har erfaring med Acer Revo?
/Rudi B. Rasmussen
23. januar 2017 kl. 09:04 #156907
alanDeltager- Super Giant
Hej Rudi
Jeg er ikke helt tilfreds med den omtalte PC, den overbelastes meget hurtigt. Jeg har stoppet ekstra RAM i computeren.
Mvh Alan
23. januar 2017 kl. 09:55 #156908
Øv Alan. Hvor meget RAM går du fra og til? Hvilke programmer giver kvaler? Præcis hvilken model har du?
/Rudi B. Rasmussen
23. januar 2017 kl. 12:30 #156916
jsaDeltager- Moon
Rudi, skab først et overblik ang. diverse programmes evne til at udnytte muticore.
Hyper-threading egenskaberne bør også undersøges kritisk. Det er ganske få programmer der virkelig trives/boostes med hyper-threading enabled. Og post gerne dine opdagelser
på cpubenchmark.net (link rettet) er det nemt at se hvilke cpu’er der har en høj single-core/multicore rating.
Jeg ville nok vælge en lille maskine til selve observatoriet med focus på at matche cpu og disk performance til at håndtere image capture. ( EQMOD og andre control tools burde ikke være særligt krævende som du også selv anslår)
og så have en kraftig maskine inde i “stuen” til image processing og remote ctrl.
Vælger man en at køre alt på en mini PC ude i observatoriet, så er der ikke andet for end at acceptere at image processing er noget tungt at arbejde med. Men selvfølgelig når man langt hvis man matcher CPU’en specifict til ens foretrukne image processing program.
JSa 2017-01-23 21:25:47 23. januar 2017 kl. 12:44 #156917
Ja Jesper, jeg har også tænkt over en lille PC kun til at styre montering og kamera, men så skal jeg jo aligevel hen og købe en kraftig maskine til efterbehandling.
Jeg ville gerne prøve at nøjes med een. Og selvfølgelig uden at få mulvarpeskindet for langt op i dagslyset
Tak for link til cpubenchmark.com, det skal jeg lige se på.
Jeg spurgte forresten i den lokale PC biks i Svendborg om jeg måtte køre et program på deres udstillings PC’ere, men det måtte jeg desværre ikke.
Jeg ville så have kørt et benchmark program for at kunne sammenligne med den maskine jeg har nu som godt nok er lidt langsom, men performer ok.
Det er jo ikke bare CPU’en man skal tænk på, også RAM, disk, cache, grafikkort og meget andet.
/Rudi B. Rasmussen
23. januar 2017 kl. 13:00 #156918
alanDeltager- Super Giant
Modellen hedder
Acer Revo Build AM1-601 Intel Celeron J3060 2GB RAM, 32GB SSD
Og jeg har sat 2×4 GB RAM i.
Maskinen driver fint PHD og EOS Backyard og software til mit teleskop, men så skal jeg heller ikke bede den om mere. Det er på ingen måde en billedbehandlingscomputer.
23. januar 2017 kl. 13:04 #156919
nightskyDeltager- Neutron star
Husk at gå efter et motherboard med ordentlig USB 3 og mere end en USB controller. Nyt kamera udstyr vil kræve alt hvad den overhovedet kan trække på USB. Så hvis din mount kræver eller guider USB tid, så går det ud over hovedkameraet.
Prøv for øvrigt at kigge i denne lidt ældre artikel.
http://www.ptgrey.com/support/downloads/10416Nightsky 2017-01-23 13:22:36 23. januar 2017 kl. 14:34 #156924
jsaDeltager- Moon
http://deepskystacker.free.fr/english/ReleaseNotes.htm
Citat:
Add automatic detection and use of multiprocessors, hyperthreaded processor and multi-core processors (duo, quad) for most of the lengthy processes. The added performance gain may vary between 15% on hyperthreaded processors to more than 50% on quad core processors.
http://www.astronomie.be/registax/
Registax er også glad for rå kerner. Og anbefaler også at disable HT.
Acer Revo hører til Intel NUC – (Next Unit Computing) segmentet
De er jo nok ikke de billigste maskiner – men pænt nemme at have med rundt og også finde plads til i observatoriet.
De fåes også i i7 qaud core versioner
http://www.intel.com/content/www/us/en/nuc/products-overview.html
Acer, gigabyte og flere – er kloner af disse.
JSa 2017-01-23 14:02:01 23. januar 2017 kl. 15:38 #156925
Hov, har du selv været på cpubenchmark.com Jesper?
Jeg havner bare på en reklameside hvor domæne navnet er til salg.
/Rudi B. Rasmussen
23. januar 2017 kl. 17:12 #156926
noodles- Super Giant
cpubenchmark.net
Noodles 2017-01-23 16:12:22 23. januar 2017 kl. 17:57 #156927
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Vil i bruge de nye planet astro-cams med meget høj framerate, så er der ingen vej uden om at bruge en pc med en kraftig Intel i7 multi-kerne processor, og en meget hurtig HD helst med adskillig Mb dedikeret memory buffer. Jeg tror at SSD er for langsom i max båndbredde selvom de excellerer i søgetid, hvor traditionelle HD med roterende skiver er meget langsomme.
Båndbredden betyder mest, så evt. flere HD i et RAID setup, hvor båndbredden fordobles.
Som Zielke nævner er USB3 kontrollere også noget at have fokus på.
Og RAM koster næsten intet i dag, så min 16 Gb.Gamer-pc’er er typisk et fornuftigt valg her, dog har de også et super kraftigt grafikkort, som i vores sammenhæng ikke er nødvendigt.
Jeg kan anbefale ASUS Rock pc’er, jeg bruger selv en bærebar fra den linje.Traditionel DSO og styring af mount osv er slet slet ikke lige så krævende.
My $0.02
23. januar 2017 kl. 18:58 #156934
xplodeDeltager- Nova
En god SSD er mer enn rask nok til full framerate med planetkameraer, 300-550MB/s skrivehastighet er ikke uvanlig.
Jeg kan anbefale Samsung EVO 750 500GB pga pris, den koster omtrent det dobbelte av 120GB og har også en del bedre ytelse.
En slik SSD vil holde i mange år og ha veldig god ytelse og masse plass til redigering.
En vanlig HDD klarer normalt maks 150-200MB/s og er ikke å anbefale til no annet enn langtids lagring.
Kjøp gjerne en brukt stasjonær pc med i5/i7 prossesor, da kan du oppgradere den senere når det er behov mot å kjøpe en helt ny pc hver gang som du må med en mini pc eller bærbar pc.
Xplode 2017-01-23 18:01:13 23. januar 2017 kl. 23:32 #156963
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
De hurtigste planetkameraer ligger på ca. 450 Mb/s, det er ret vildt.
Man skal være obs på at SSD disken er en af de bedre, så den kan følge med.
En entry-level SSD på ca. 300-350 Mb/s kan ikke og så går frame-raten ned.24. januar 2017 kl. 09:19 #156977
Tak for alle input, det er virkelig nyttigt.
Bemærk, jeg er ikke på udkik efter seneste gamer-sparke-røv-pc, men blot en opgradering af min nuværende. Jeg vil gå efter en i5 eller måske en i3. Intenls i3/i5/i7 serie er så vidt jeg kan læse i jeres svar samt rundt på nettet meget bedre til multitasking end mit gamle hakkebrædt (Pentium M 1,73 Ghz, 1 GB 795 MHz RAM, 72 GB HDD med windows Xp).
Det vil være et stort løft for mig at opgradere til en stabil PC der bare er dobbelt så hurtig og med en Windows som jeg tør gå på nettet med!
F.eks denne her:
https://www.refurb.dk/business/p/hp-elitebook-2540p/50725
USB3 er ikke en nødvendighed da jeg jo kun har en Canon 1000D samt den gamle ZWO ASI120MC (USB2) og Synscan der skal styres.
rudibr 2017-01-24 08:39:36 /Rudi B. Rasmussen
24. januar 2017 kl. 12:38 #156979
JohnDeltager- Nova
for købte brugt en Lenovo ThinkPad T510 for et par år siden. Den kostede ikke meget over 1000 kr og opfylder fint mine krav til at have stående ude ved teleskopet. Jeg bruger en anden til billedebehandling.
John 2017-01-24 11:39:43 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Observatorie PC' er lukket for nye svar.