Observatorie på Tyvstedgaard.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Observatorie på Tyvstedgaard.

• Dette emne har 157 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 9 måneder siden af henrik. This post has been viewed 6867 timesschneider. This post has been viewed 6867 times
Viser 15 indlæg - 121 til 135 (af 158 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

Er der plads til, at kuplen kan tages ud af bygningen i eet stykke?

Desværre nej, kuppelen er ca. 370bred og min åbning er “kun” 340cm – suk

i højden går det lige.

Så desværre bliver jeg nød til at lave en del arbejde uden for bygningen, måske bygge et telt uden om kuppelen udenfor.

En anden mulighed er at jeg skærer de huller der skal skæres, samler indendørs og får alt til at passe, adskiller kuppelen, tager den ud og sætter den op på sit tårn.

På og så bygge et arbejdstelt uden om kuppelen mens den sidder på tårnet.

Jeg ved ikke helt endnu hvad jeg gør, det kommer nok lidt and på hvordan tingene lige ser ud når først hullet til spalten er skåret.

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

Det kunne være interessant at se en tegning af observatoriet. Kuplen er så høj, at man uden problemer kan placere observatoriegulvet i niveau med kuppelundersiden.

Hvad er planen?

Mvh

Torben

Jeg har ikke lavet nogen tegning, men kuppel ækvator bliver på nivue med toppen af tårnet.

Jeg regner med at center af kikkerten skal være i center af kuppelen, og den kommer nok til at bestemme gulv højden.

Jeg ville vildt gerne lave et gulv der kunne hæves og sænkes, MEN det bliver ikke i dette observatorie

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Henrik

Vi skal lige have styr på begreberne.

Hvad du mener med kuppelækvator.

Hvad mener du med “center af kuplen”?

Lad os nu se den tegning

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

Hej Henrik

Vi skal lige have styr på begreberne.

Hvad du mener med kuppelækvator.

Hvad mener du med “center af kuplen”?

Lad os nu se den tegning

mvh

Torben

Der findes ingen tegning. (punktum), så det hjælper ikke at blive med at spørger

Og måske kommer der først en tegning (måske ikke) når alt er færdig

henrik.schneider2017-10-23 09:06:01

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Ok, det må vi så acceptere

men kan du så uddybe hvad der menes med kuppelækvator og center af

kuplen?

mvh

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

Ok, det må vi så acceptere

men kan du så uddybe hvad der menes med kuppelækvator og center af

kuplen?

mvh

Jeg prøver og prøver, men får ikke lov at ligge jpg billeder op på forum lige nu

Men den kan evt. ses her:

Kuppel EQ

Kuppel center (centrum af kupplen)

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Ok, jeg er med. Du refererer til en fuld kugle. Center og ækvator ligger

i samme plan.

Hvor langt ned på himlen vil du have mulighed for at gå? På din marke-

ring af spalten ser det ud til, at underkanten er hævet en smule i for-

hold til kuppelækvator.

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

Tænker jeg vil kunne gå ned til +10grader og op til +90grader.

MEN spalten får ikke lov at komme længere ned end ækvator, for der er kuppelen forstærket, og den forstærkning vil jeg ikke ødelægge.

Så med en stor kikkert bliver det nok ikke helt med til +10

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Så, nu har du en tegning

mvh

Torben

henrik.schneider
                      Deltager
                        • Nova

Så, nu har du en tegning

mvh

Torben

hæ hæ

Men din tegning er nok ikke helt korrekt, gulvet skal nok noget længere ned. Jeg vil kunne håndterer en kikkert som er 2500mm lang.

MENNNNNN, lad os nu se når kuppelen sidder på sin plads så kan gulvtankerne begynde at tage endelig form.

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

2,5 meter lang tubus – den er her:

lindhard
                          Deltager
                            • Super Nova

Tænker jeg vil kunne gå ned til +10grader og op til +90grader.

MEN spalten får ikke lov at komme længere ned end ækvator, for der er kuppelen forstærket, og den forstærkning vil jeg ikke ødelægge.

Så med en stor kikkert bliver det nok ikke helt med til +10

+10˚ er toppen af Orion!!!

Er det ikke en meget høj horisont?

Din teoretiske horisont ved jordoverfladen ligger omkring minus 30. Selv om din faktiske horisont ligger højere, alt efter bygninger, træer osv, mister du et meget stort stykke interessant himmel.

Når du nu bygger permanent, så bør du få “det hele” med.

mvh
                            Lars

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Snakker I alt eller dec?

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
                              Deltager
                                • Super Nova

Snakker I alt eller dec?

Ja, det er da et godt sprøgsmål.

Siden ækvator er omtalt, er jeg gået ud fra DEC.

Snakker vi om en minimumshøjde på 10˚ over horisonten, er det jo noget helt andet.

mvh
                                Lars

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Der er vist flere planer indblandet her. Den omtalte ækvator er vist kuplens? Men jeg er heller ikke helt sikker.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 121 til 135 (af 158 i alt)
                                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.