› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Observatorie på Tyvstedgaard.
- Dette emne har 157 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 9 måneder siden af henrik. This post has been viewed 6869 timesschneider. This post has been viewed 6869 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. oktober 2017 kl. 21:42 #164500
leif.hugoDeltager- Nova
Hej Henrik
Det ser bare godt ud! – spændende at følge med som projektet skrider frem
20. oktober 2017 kl. 21:06 #311489
henrik.schneiderDeltager- Nova
1.st gang epoxy, det er godt nok en fornøjelse at arbejde med.
så skal der kun 2 lag mere på.
21. oktober 2017 kl. 08:24 #311490
henrik.schneiderDeltager- Nova
Der går ikke længe før jeg skal igang med glasfiber arbejde, som er absolut helt ukendt område for mig.
Jeg forestiller mig at bruge disse måtter, og så polyester – MEN hvad bruger i andre og hvorfor?Jeg tænker at denne måtte er god da den suger meget polyester og dermed opnår større stivhed, men har jeg ret?
21. oktober 2017 kl. 11:14 #311493
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Henrik
Det er fint at starte med en grovfibret måtte og derefter gå over til en måtte med finere
fibre, hvis man vil have en mere jævn overflade.Du kan se, hvordan vi belagde vores kuppel med glasfiber på TOC-hjemmesiden.
Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. oktober 2017 kl. 12:07 #311494
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
PS!
Det kan i øvrigt være svært at vurdere, hvor grove fibrene på dit billede er, når man ikke
kender skalaenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. oktober 2017 kl. 15:05 #311498
adamDeltager- Main Sequence
Hvor lang er arbejdstiden for polyester?
Jeg har lappet en glasfiber kontrabas kuffert en gang på jobbet. Chefen har købt polyester med ca. 5 minutters arbejdstid, har jeg fundet ud af efter det første forsøg.
Jeg har slet ikke nået at smøre den første portion på.
Og tiden går hurtigere end man tror, når man står med det.
Jeg bruger epoxy til mine glasfiber ting. Man kan vælge en hærder med f.eks 20min, 40 min …eller 12 timers arbejdstid.
Og så skal det beskyttes mod UV til sidst.21. oktober 2017 kl. 17:27 #311499
henrik.schneiderDeltager- Nova
Hej Henrik
Det er fint at starte med en grovfibret måtte og derefter gå over til en måtte med finere
fibre, hvis man vil have en mere jævn overflade.Du kan se, hvordan vi belagde vores kuppel med glasfiber på TOC-hjemmesiden.
Mvh
Torbenjep – derfor link til leverandøren
21. oktober 2017 kl. 17:47 #311500
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Ok, det så jeg ikke 🙂
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. oktober 2017 kl. 19:03 #311501
henrik.schneiderDeltager- Nova
Hej Henrik
Du kan se, hvordan vi belagde vores kuppel med glasfiber på TOC-hjemmesiden.Mvh
TorbenGlimrende beskrivelse på jeres hjemmeside – jeg takker
21. oktober 2017 kl. 23:46 #311502
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Henrik.
Kunne du ikke skrive lidt om hvad det er du vil lægge glasfiber på?
Er det selve kuplen, lukkeren til kuplen eller??Et par tips:
Underlaget man skal lægge glasfiberen på, er rimeligt afgørende for metoden der skal anvendes.
Et eksempel: Min kuppel er beklædt med oliehærdet masonit. Det er nemt at skære til, og kan let krummes i to retninger, hvilket er vigtigt for en kuppel. Desuden arbejder masonitten godt sammen med polyester.
Selve min kuppel er derfor bygget med masonit som overlade, belagt med en tyk glasfibermåtte. Som jeg husker det, også en 450 grams måtte. Kuplen har fået et lag glasfiber, først en måtte nedefra op op, til over halvdelen af kuplens højde. Derefter en måtte ovenfra og ned, så der er overlap. Det hele er lagt på vådt i vådt.
Det er vigtigt at gennemvæde glasfiberen med polyester, glasfiber+ polyester skal blive helt gennemsigtigt, ellers er det ikke vædet godt nok igennem.
Husk at fuge eventuelle samlinger op med acryl i god tid, da der ellers vil blive lunker i glasfiberen..
Det er iøvrigt meget svært at lægge glasfiber på skarpe vinkler. Der skal helst en “blød bue” til.
Så er der lukkeren til min kuppel. Den var oprindeligt lavet i masonit som kuplen, men for et par år siden besluttede jeg at forny den, da der var trukket fugt ind i kanten af de krydsfinerbuer den var bygget på. Det var en “skarp vinkel” så det var ikke muligt at lukke kanten med glasfiber -> der trak fugt ind med tiden.
Så jeg byggede en ny lukker, denne gang meget stærkere. Jeg lavede buerne dobbelt så tykke, to lag 15 mm krydsfiner, med buede kanter. Derudover lavede jeg selve beklædningen af 4 mm birkefiner, som er meget stærkere end masonit.
En ulempe ved krydsfiner er at polyesteren ikke hænger ret godt ved. Derfor anbefales det at give krydsfineres en overmaling med en blanding af polyester+hærder blandet godt op med acetone, så polyesteren kan nå at trække godt ind i træet inden det hærder. Det giver en meget bedre vedhæftning.
Her ses en prøve jeg lavede på et stykke afskær.
Jeg valgte iøvrigt at bruge flettet glasfiber til alle rundinger og kanter, da det er meget lettere at arbejde med. De store flader har fået flet+filt. Glasvæv kan fås billigt i biltema, som også har måtter, polyester og hærder til gode priser.
Her ses de nye lukkere inden der kom birkefiner på. Læg mærke til hvordan undersiden af buerne er rundet.
Her er lukkerne med beklædning på.
Så skulle der så glasfiber på. Jeg lagde en måtte på, og vædede godt igennem med polyester. Der var “malet for” med fortyndet polyester, som beskrevet ovenfor.
Glasfiberen skal blive helt gennemsigtigt, ingen indesluttet luft.
Her ses begge lukkere med glasfiber på. Glasfiberen er endnu ikke rettet af i kanten.
Efter afretning af glasfiberen skal overfladen lukkes. Glasfiber kan ikke stå alene, der skal forsegles med topcoat. Jeg foretrækker en helt hvid, hvilket også er den mest gængse at få fat i. Men Topcoat er et must.
Sådan ser overfladen ud efter topcoat. Her ses også overlappet mellem de to måtter.
Og her ses de rundede kanter. En radius under 20 mm er svær at lægge glasfiber på…
Her ses drypkanten på lukkerne. Jeg gennemsavede et stykke rundstok, som jeg kunne lægge glasfiberen rundt om. En drypnæse er meget vigtig.
Her ses kanten af den ene lukker monteret på kuplen. Læg mærke til den runde drypnæse
Og den samlede lukker. Det er vigtigt at styre vandets afløb af kuplen.
En erfaring med at lave en lukker i Krydsfiner er at fineren trækker dug om vinteren. Det gør Masonitten ikke, dens nubrede overflade (som naturligvis skal vende indad) er egentligt meget mere velegnet til en kuppel end krydsfiner. Jeg har efterfølgende måtte lime sort filt på lukkeren for at undgå dug.
Men alfa og omega ved glasfiberarbejde er at temperaturen skal være korrekt, det skal være tørt og man skal være vel forberedt.
Held og lykke.
mvh
JensJens.Jacobsen 2017-10-21 23:51:04 22. oktober 2017 kl. 09:33 #311504
henrik.schneiderDeltager- Nova
Mange tak Torben og Jens, det er uvurderlig viden for mig, nu syndes jeg at havde fået en meget bedre fornemmelse af opgavens omfang, og hvilken fremgangs måde som skal benyttes.
Jeg havde ikke troede at temperaturen var så kritisk, hmm. så bliver det nok ikke lige med det samme jeg laver glasfiber arbejde, skal først lige havde koblet varme på i bygningen, og så lige isoleret lidt også.Jens, som svar på dit spørgsmål
“Kunne du ikke skrive lidt om hvad det er du vil lægge glasfiber på?
Er det selve kuplen, lukkeren til kuplen eller??”Jeg skal havde lagt glasfiber på en lukker til min kuppel, lukker design er jeg dog fortsat ikke helt sikker på.
Og så skal jeg havde skåret en åbning i kuppelen til lukkeren, og derefter laver kanter i glasfiber så interface’et mellem kuppel og lukker bliver stærkt og tæt.
Beklager den dårlige illustration.henrik.schneider 2017-10-22 09:55:03 22. oktober 2017 kl. 11:08 #311505
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Fint at du kan finde inspiration på hjemmesiden 🙂
Jens
Glasfiber vil vel hænge bedre fast på masonittens “bagside”? – men måske er der
forskel på hhv. strække- kompressionsegenskaberne på de to sider?Hvilken spaltebredde kom du i øvrigt frem til Henrik?
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
22. oktober 2017 kl. 11:20 #311506
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Er der plads til, at kuplen kan tages ud af bygningen i eet stykke?
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
22. oktober 2017 kl. 11:35 #311507
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Imponerende kuppel. Skal den op på din kvist observatorie?
Den skal op og sidde her
Det er modsatte side af skydetags observatorsiet
ps. gammelt foto – der er fine sider på nu 😉
[/QUOTE]Hej igen
Det kunne være interessant at se en tegning af observatoriet. Kuplen er så høj, at man
uden problemer kan placere observatoriegulvet i niveau med kuppelundersiden.
Hvad er planen?Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
22. oktober 2017 kl. 11:45 #311508
henrik.schneiderDeltager- Nova
Fint at du kan finde inspiration på hjemmesiden 🙂
Hvilken spaltebredde kom du i øvrigt frem til Henrik?Spalten bliver 100cm bred
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.