Observatorie på Tyvstedgaard.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Observatorie på Tyvstedgaard.

• Dette emne har 157 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 9 måneder siden af henrik. This post has been viewed 6870 timesschneider. This post has been viewed 6870 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 158 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Disclaimer: Indtil videre har jeg jo ikke haft alverdens oven på masten, så nu hvor der snart
      ryger en del mere på, nok 100kg plus, bliver det spændende om det hele stadigvæk har de
      rette dimensioner.

Hvis der viser sig problemer bliver det nok noget med noget 3 støtteben.

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

Hej Bent

Jeg ved det ikke helt endnu, jeg skal nok bruge flere.

Helt sikkert en på omk. 3.5meter, og så nok en på 2.5meter og så ved jeg ikke lige hvad mere. så jeg er nok en lidt dårlig partner på til dette projekt projekt. ikke før jeg faktisk ved hvad jeg skal bruge.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Det kan være, at man kan dæmpe vibrationer i gittermasten

ved at lægge sandsække ind i den.Torben Taustrup2016-04-20 10:01:39

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

henrik.schneider wrote: Hej Bent

Jeg ved det ikke helt endnu, jeg skal nok bruge flere.

Helt sikkert en på omk. 3.5meter, og så nok en på 2.5meter og så ved jeg ikke lige hvad mere. så jeg er nok en lidt dårlig partner på til dette projekt projekt. ikke før jeg faktisk ved hvad jeg skal bruge.

Men på den anden side Bent, lad os gerne tage en snak før du eller jeg gør noget – for måske kunne det jo passe sammen alligevel, og kommer jeg et lille stykke vej, så er der jo det kortere til målet.
            Jeg vil nok forsøge at gå efter en firkantet mast ala den Lars bruger, ikke så sikker på om de trekantede er for ustabile, og så skal den være af massivt stål og ikke rør.

henrik.schneider2016-04-20 10:46:39

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

Torben Taustrup wrote: Det kan være, at man kan dæmpe vibrationer i gittermasten

ved at lægge sandsække ind i den.

Det kan man helt sikkert, evt. lave en sæk der indvendig går fra bund til top, som så fyldes med sand.
              Man burde kunne måle sådanne svingninger, måske et af mine acceleration målere vil kunne gøre det?? med og uden sand.

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Ældre el-master er i massiv jern.

En sandsæk hjælper ikke, har testet og fandt ikke nogen forskel ligegyldigt hvor meget jeg end prøvede at sparke til masten. Svingningerne dæmpede lige godt med og uden sandsæk, og hurtigt endda.
                Nightsky2016-04-20 17:37:35

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Nightsky wrote: Ældre el-master er i massiv jern.

En sandsæk hjælper ikke, har testet og fandt ikke nogen forskel ligegyldigt hvor meget jeg end prøvede at til masten. Svingningerne lige godt med og uden sandsæk, og hurtigt endda.

ok, og sikkert ikke et problem som du skrev tidligere, gamle lysmaster – check 😉

joergen.k
                  Deltager
                    • Nova

rudibr wrote: Er der ikke noget med at man kan smøre forme med petroleum? Det virket måske kun med træforme der kan suge?

Det er nu dieselolie,man brugte i gamle dage,almindelig mineraelsk olie,mad olie er faktisk meget bedre

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

Så mangler der ikke at komme mange træer ned, før observatoriet har frit sigt fra ~15 grader og op, hele vejen rundt.

henrik.schneider
                      Deltager
                        • Nova

Så er bjælkelaget klart på skydetags observatoriet. Om nogle uger må dørkplader på, også skal det overvejes hvor der skal laves søjler. henrik.schneider2016-10-09 20:31:37

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Sikke et projekt. Det bliver et kæmpe stort observatorie….

henrik.schneider
                          Deltager
                            • Nova

Omkring 12m2 gulv under skydetaget, og omkring 10m2 i kuppelen.

God plads til flere samtidige projekter 😁

henrik.schneider
                            Deltager
                              • Nova

Så kom der hul op til kuppel observatorsiet – NU KAN JEG NÆSTEN IKKE VENTE – men der kommer desværre til at gå en rum tid endnu før first light.

henrik.schneider
                              Deltager
                                • Nova

Sådan et skydetag fungerer fint som sne-plov EmbarrassedJeg tror min åben/lukke stålwire skal opgraderes til 6mm Confused

henrik.schneider2017-07-11 09:23:12

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

He – pas nu på den ikke bliver afsporet.

Forleden aften knasede det også godt da jeg lukkede op, der var er par mm rimfrost på skinnerne.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 158 i alt)
                                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.