Observatorie på Tyvstedgaard.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Observatorie på Tyvstedgaard.

• Dette emne har 157 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 9 måneder siden af henrik. This post has been viewed 6868 timesschneider. This post has been viewed 6868 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 158 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

Noget der kan sige noget om hvor vanskeligt det er at fjerne et spiro-rør igen når betonnet er hærdet op?
      Hvis det er relativt nemt, bliver løsningen jo lidt mindre økonomisk tung.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Jeg vil sige, at det ikke kan lade sig gøre at fjerne røret.

Røret er ikke helt glat indvendigt, så det vil hænge godt

fast i betonen.

I øvrigt vil jeg anbefale, at du bruger minimum 400 mm.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Torben Taustrup wrote: Jeg vil sige, at det ikke kan lade sig gøre at fjerne røret.

Røret er ikke helt glat indvendigt, så det vil hænge godt

fast i betonen.

I øvrigt vil jeg anbefale, at du bruger minimum 400 mm.

Takker, så er jeg igen lidt tilbage på en firkantet søjle op til gulv og derfra rund (ca.)

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

En konisk formet søjle skulle være meget meget stabil.

Alternativ kunne du overveje samme løsning som Lars Zielke, som indkøbte en gammel brugt trådgittermast og støbte den ned.
            Han siger at den er utrolig stabil og dermed er den også “termisk usynlig”, altså den lagrer ikke varme eller kulde, som den store masse af beton ville gøre.
            Det ser jeg selv som en meget stor fordel.

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Den er også billigere, nemmere at sætte op og fjerne igen.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Jeg er enig med Lars, en gittermast er en god løsning.

Sådan en kan du spænde fast på fire gevindstykker støbt

ned i et betonfundament.

Mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Takker Lars M, Lars Z har du et foto af opstillingen, eller en link til hvor jeg kan se den?

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Er der ikke noget med at man kan smøre forme med petroleum? Det virket måske kun med træforme der kan suge?

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Var lige ude og gå en tur. På en byggeplads i nærheden fandt jeg dette.

Denne gittermast har tre hovedrør, hvorimellem gitrene er fastgjort.

mvh

Torben

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hvis det skal kunne fjernes igen, kan man lave den nederste del at kloakrør/brøndringe, som fyldes med sand.
                        Tungt og stabilt, men kan fjernes igen.

mvh
                        Jens

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

Jeg kan godt lide tanken om stål gittermast, men er den virkelig ligeså stiv som en beton søjle?

Og som i siger, det er nok en god ide at lave det sådan at det kan fjernes igen, eller evt. støpes over så gulvet igen bliver fint glat

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Iflg. de folk “eksperter” jeg talte med i sin tid så er en gittermast lige så stiv som en tilsvarene
                            betonsøjle med samme diameter. Beton giver bevægelser i en anden frekvens end gittermasten
                            og det kræver selvfølgelig mere energi at sætte en større masse i svingninger- Omvendt mindre,
                            masse hurtigere dæmpning.

En beton brobygger viste mig et eksempel i forbindelse med nogle spang. Et betonspang var
                            betydelig lettere at bøje og sætte i svingninger end en gammel gittermast.

Jeg har ikke oplevet problemer med min søjle på ca 3,5 meter, hurtig dæmpning og umulig at sætte
                            svingninger, der er åbenbart ingen resonans, ingen målbare svingninger på de ting jeg laver.

Link til gammel tråd
                            http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1436&SearchTerms=gittermast
                            Bemærk at Jørgen kommer med nogle vældige gode råd omkring størrelsen af soklen, det
                            er ikke småting hvis du laver soklen i beton.

I dag er der en større montering på.

Nightsky2016-04-19 20:41:58

henrik.schneider
                            Deltager
                              • Nova

Nightsky wrote:

Iflg. de folk “eksperter” jeg talte med i sin tid så er en gittermast lige så stiv som en tilsvarenebetonsøjle med samme diameter. Beton giver bevægelser i en anden frekvens end gittermasten og det kræver selvfølgelig mere energi at sætte en større masse i svingninger- Omvendt mindre, masse hurtigere dæmpning.En beton brobygger viste mig et eksempel i forbindelse med nogle spang. Et betonspang var betydelig lettere at bøje og sætte i svingninger end en gammel gittermast.Jeg har ikke oplevet problemer med min søjle på ca 3,5 meter, hurtig dæmpning og umulig at sætte svingninger, der er åbenbart ingen resonans, ingen målbare svingninger på de ting jeg laver.

Super godt Lars, jeg takker det bliver jo nok den vej så 😉 forøvrigt fik landmanden solgt resten af masten efter du måtte give op?

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Bump; mit indlæg er nu opdateret med fotos.

Vedr. gittermasten. Der findes flere slags, min er en gammel en fra før 1940 og den er konisk,
                                altså bredest nederst.
                                Nightsky2016-04-19 20:44:44

bentl
                                Deltager
                                  • Planet

Hej Henrik

Hvor lang en mast skal du bruge?

Jeg skal også i gang med at lave en søjle, og kunne også godt falde for ideen om at bruge en gittermast. Dem jeg lige kan se på dba er 7-11 m; noget længere end jeg har brug for.

Så måske kan vi deles om en mast?

BentL2016-04-19 20:48:37

mvh
                                  Bent

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 158 i alt)
                                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.