Observatorie på Tyvstedgaard.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Observatorie på Tyvstedgaard.

• Dette emne har 157 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 9 måneder siden af henrik. This post has been viewed 6865 timesschneider. This post has been viewed 6865 times
Viser 8 indlæg - 151 til 158 (af 158 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Ser ud til at være gode solide limtræsbjælker.

Hvordan funderer du instrumentsoklen i den højde?

Jesper G.

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

Hej Jesper

Det er nu ganske almindelige 2×5″ spærbjælker, de skal nu nok kunne gøre jobbet.

I midten af kontrolrummet bliver der skåret/gravet et ?? 75x75x100cm hul i gulvet.

Deri støbes en fod til sokkelen, og sokkelen bygges nok op af støbte Ø400mm beton elementer højde 70cm(hver)

Der skal nok 5 stk. til og dem regner jeg med skrues sammen med en Ø16mm gevind stang.

Sådan ca. altså

Søjlen jeg byggede i stydetags observatoriet står fortsat uændret og uden af havde rykket sig, så det bygge princip agter jeg at følge igen. dog med lidt afvigelser pga. højden af søjlen.

Sokkelfod bliver selvsagt isoleret fra selve gulvet, ligesom søjlen vil komme til at stå frit hele vejen op til sit slutpunkt.

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Trappen er ved at være klar

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Henrik

Jeg kan se, at du er kommet ret langt med dit observatorieprojekt. Din sokkel var der jo en del snak om, da du havde valgt ikke at gå så dybt i jorden med den. Jeg kan se, at du har sat fire vinkeljern en meter ned i jorden i bunden. Det er en fin løsning. Er de 40 x 40 og 10 i gods?
            Det bliver spændende at se, hvor stabil den er. Der er ingen tvivl om, at en stor vægt er med til at gøre den mindre påvirkelig over for de kræfter, som udløses, når tubus kører, og når vinden tager fat i tubusrøret.

mvh
            Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

Det skal nok vedblive med at være stabilt, søjlen jeg byggede til skydetags observatoriset gør jobbet vældig godt, så den konstruktion virker.
              Søjle foden jeg har lavet til kuppel observatoriset er lavet på samme måde, plus der er støbt 4 stk ca. 1m lange Ø100mm jernbeton ben i en 45 graders vinkel nedad. Sokkelen er et ø400mm beton rør, som så rigeligt bør give stivhed. Røret bliver ikke fyldt op, medmindre det viser sig at der bliver problemer med vibrationer i konstruktionen, men det tvivler jeg godt nok på.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Jeg krydser fingre for, at det fungerer.

Vores sokkel er jo godt en meter nede i jorden. Den er fyldt med beton og rager omkring 2,5 meter op.

På trods af det, så kan man godt påvirke teleskopets pointing blot ved at skubbe på den. Et tryk på nogle få kg. Et par meter oppe, kan ændre deklinationen med flere buesekunder.

Hvis stabiliteten af din sokkel ikke er tilfredsstillende, så er der altid mulighed for at forsyne den med sidestræbere som forbindes til mindre fundamenter.

Mvh
                Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Jeg krydser fingre for, at det fungerer.

Vores sokkel er jo godt en meter nede i jorden. Den er fyldt med beton og rager omkring 2,5 meter op.

På trods af det, så kan man godt påvirke teleskopets pointing blot ved at skubbe på den. Et tryk på nogle få kg. Et par meter oppe, kan ændre deklinationen med flere buesekunder.

Hvis stabiliteten af din sokkel ikke er tilfredsstillende, så er der altid mulighed for at forsyne den med sidestræbere som forbindes til mindre fundamenter.

Mvh
                  Torben

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

Hej Torben

Jeg husker ikke helt jeres sokkel, men har i en 50x50x100cm nedgravet beton klods, så tror jeg ikke den klods flytter sig om så du skubber på den med 50kg.
                    Derimod kan du givet “bøje” selve søjlen, og det er det i ser som afdrift. Det er et tegn på jeres søjles stivhed, tror jeg.
                    Søjlens diameter, og selvfølgelig det materiale den er lavet af, bestemmer stort set stivheden.
                    Materiale og vægten af søjlen bestemmer søjlens evne til at gå i sving/ undgå at gå i sving.

Min sokkelfod er 60x60x60 cm og der er boret 4stk. Ø10cm x 100cm ben ned under sokkelfoden, sandet omkring foden er komprimeret stabilgrus med relativ store sten. SÅ den fod komme ikke til at flytte sig i min rest levetid.
                    Selve sokkelen er limet sammen at Ø48cm beton rør som ikke er fyldt op.
                    Jeg kender ikke stivheden og ved ikke om rørene vil “synge” men jeg ved at den virker markant mere stiv end den første sokkel jeg byggede.
                    Nu bliver det prøvet og er den ikke stiv nok, eller hvis den synger bliver den fyldt op med sand.

sokkel13

sokkel20

Viser 8 indlæg - 151 til 158 (af 158 i alt)
                  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.