› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Observatorie opgradering- EQMOD 2.0 opgradering
- Dette emne har 78 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 2739 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. september 2016 kl. 23:20 #150795
nightskyDeltager- Neutron star
Endelig, endelig
Efter at været tæt på at smide monteringen ud og låne en anden, er min problemer
tilsyneladende
løst.Jeg har kæmpet med underlige hop via EQMOD, elendig GoTo og til tider
afvisende GoTo’s. Jeg har skiftet TTL/RS232 USB elektronik, kabler,
computere og drivere.
Jeg har sniffet kommunikationen mellem PC og montering og intet hjalp.
EQMOD meldte her til aften et svagt driv på RA i forhold til hvor
teleskopet pegede. Monteringen og teleskopet peger nemt i timevis på
samme stjerne, men positionen der rapporteres i EQMOD driver på RA.
En kontrol af RA stepper ration viste ingen fejl. Underligt.
Enden blev at EQMOD ini filen blev slettet og EQMOD helt fjernet, slettet
fra foldere og under %appdata%eqmod%
Derefter downloadet en frisk version af EQMOD og installeret dette.
Hurra – nu virker alt fint igen.
Da jeg brugte en anden computer gik den gennem håndkontrollen og jeg var ikke
opmærksom på om der også var RA drev der.
Har ingen anelse om hvor det er gået galt, da RA ratio er den samme som før.
Mon der er sket en eller underlig konvertering i EQMOD i decimal
præcisionen, en type konvertering under opsætningen eller?
Det gik der så lige mindst 6-10 nætter med at fejl søge.
Nu bliver jeg ved nogle timer endnu for at være sikker på at mine
problemer er løst.
Nightsky 2016-10-15 00:30:24 11. september 2016 kl. 23:23 #150796
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Det var simpelthen dejligt at høre.
Jeg har virkelig grublet over det problem du bøvler med, og kan ikke genfinde det på min egen mount.
Her til aften (faktisk nu) kører jeg på asteroiden 388 Charybdis. Klik på Guide’s GOTO knap, og billedet på CCD’en er som på skærmen. Med en pointing model rammer den faktisk lige på hver gang..Good luck (der er iøvrigt dårligt vejr på vej)
mvh
Jens12. september 2016 kl. 18:43 #150833
Kørte indtil kl 01.15 i nat og fandt ikke problemer med monteringen. Dog er da stadig et problem med alignment og positionen i EQMOD. Noget som jeg vil undersøge på Yahoo forummet.
12. september 2016 kl. 18:59 #150834
RudiDeltager- Neutron star
Min EQMOD opfører sig også underligt hvis jeg syncer mange gange. Pludselig hvis jeg slewer langsomt mod nord, springer dec 20-30° på een gang. Jeg forsøgte ellers at trykke clear align data, men uden det hjalp. Jeg måtte starte forfra fra PARK pos. Så jeg hører gerne mere.
/Rudi B. Rasmussen
12. september 2016 kl. 21:30 #150841
Hejsa.
Jeg kan kun anbefale denne:
http://eq-mod.sourceforge.net/docs/eqmod_alignment_models.pdfDa jeg havde opstillingen nede her til sommer, måtte jeg starte forfra med en pointing model. Det gjorde jeg et par gange (det drillede), men det går ret hurtigt med at få opbygget en god model.
Hvis der er nogle alignpoints som stikker helt vildt af, så slet dem og prøv igen. Man kan altid redigere i alignpoints.
mvh
Jens12. september 2016 kl. 22:10 #150847
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg stiller op, laver drift align, kører teleskopet hen hvor jeg vil have det via Cartes du Ciel og laver en plate solving med AstroTortilla med optionerne “sync scope” og “Re-Slew to target” slået til. Når den er færdig med det har jeg normalt mit target lige i midten …
Sørger I for at bruge nyeste versioner af de forskellige programmer?
Jakob Andersen 2016-09-12 22:11:49 12. september 2016 kl. 22:33 #150853
Hejsa
Problemet jeg havde var ikke alignment modellen, men noget andet som gav drev på RA
positionsbestemmelsen i EQMOD. Monteringen havde ikke det RA drev, så jeg vil ikke tro at
monteringen sendte forkerte step oplysninger. Jeg vil tro at det er en parameter som EQMATH
bruger som gav mig bøvlet.Så vidt jeg ved bruger EQMOD ikke en “request position” til monteringen (monteringens encoder
er jo low-res). I stedet tælles steps fra fra monteringens stepper/system-board i EQCONTRL.DLL
programmet, som så regnes om til RA/DEC i EQMATH.BAS og Astro32.dll.Each motor has its own independent
controller that is specified by the motor_id parameter. That means
each motor
(RA and DEC) has to be treated independently. Before any slew process could
take place,
the Main App must first query if the motors are running or not
through the function EQ_GetMotorStatus().
If its running, the main app must
issue a EQ_MotorStop() function before it can initiate the GOTO microstepsfunction EQ_StartMoveMotor().
http://eq-mod.sourceforge.net/tutindex.html
Så hvis man ikke kan lave en sync er det udelukkende noget der foregår i EQMOD og det er vist
kun “sanity checks” eller monteringen er nær meridian, som kan afvise en sync.Nightsky 2016-09-12 22:38:06 26. september 2016 kl. 00:19 #151514
Weekenden er brugt på at få en masse småting på plads så jeg kan køre indtil jeg har en ny
svalehale på plads.Det skønne syn kunne man nyde nede fra kontrolcentret, når man kigger op gennem
trappeskakten
til observationsdækket. Ikke ringe
Trappen er striberne til venstre, gadelys gennem persienner, og dæksrammen/loft/tag det sorte
til venstre.Nightsky 2016-09-26 00:21:00 14. oktober 2016 kl. 20:13 #152682
Rigtig god nyhed fra teamet bag EQMOD, en version 2.0 der nu understøtter nye features på mounts.
En som jeg har efterspurgt, Tænd/Sluk for hardware encoders….
14. oktober 2016 kl. 20:19 #152683
Hurra!
14. oktober 2016 kl. 20:23 #152684
Og hvor finder man den så?
14. oktober 2016 kl. 20:27 #152685
På Yahoo gruppen EQMOD
https://groups.yahoo.com/neo/groups/EQMOD/filesFiles->A EQMOD Release -> EQASCOM
15. oktober 2016 kl. 00:28 #152701
Viser også feature set nu
15. oktober 2016 kl. 00:48 #152704
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hvorfor vil i slå de dyre HW encoders fra???
Jeg forstår det ikke lige, hvad overser jeg?15. oktober 2016 kl. 01:04 #152706
Det er fordi det low-res encoders, mener der 1,2 bue min pr tick, de er optiske og ikke godt
beskyttet. Så man oplever at monteringen pludselig ændrer RA/DEC positions feedback til
sit styre program forkert, hvilket f.eks. kan gøre et komplet goto umulig. Desuden er det
ikke “absolute encoders”Encoderne er udelukkende til at man kan slå goto fra og selv flytte rundt på teleskopet.
Det er nok den mest simple og billigste form for encoders man kan lave, intet high-tech her.
Nightsky 2016-10-15 01:07:36 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Observatorie opgradering- EQMOD 2.0 opgradering' er lukket for nye svar.