› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Observatorie opgradering- EQMOD 2.0 opgradering
- Dette emne har 78 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 2742 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. august 2016 kl. 21:15 #149380
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Lars.
Ja, “kødbenene” hænger på alle transmissionslinjer. Læg iøvrigt mærke til at de ikke hænger midt på, hvor de bare ville svinge op og ned, men helt inde ved isolatorkæderne, hvor tråden er forankret. Det er der de virker.
Jeg kan iøvrigt hilse og fortælle at sådan et “kødben” fra en 400 kV linje er ganske stort når det er nede på jorden. Og tungt!
mvh
Jens7. august 2016 kl. 21:46 #149382
Frank LarsenModerator- Super Nova
Spændende med den form for dæmpning.
Jeg er selv røget ind i nogle dårligt dæmpede svingninger på min hule søjle.
KU være jeg skulle overveje et wire kryds med sandsæk på.
7. august 2016 kl. 23:08 #149389
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Lars
Det virker ret avanceret med alle de stålwirer. Måske virker det bedre
med montering af nogle solide tværstænger et par stategiske steder og
opfyldning med sandsække?
Jeg er lidt bekymret for, at opstrammede stålwirer vil kunne introducere
utilsigtede problemer, for det er ikke hensigtsmæssigt at lave en
konstruktion, hvor noget sidder i spænd.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
7. august 2016 kl. 23:47 #149390
nightskyDeltager- Neutron star
Torben. Du har fuldstændig ret, lige netop disse stålwirer er en erstatning for et par solide
tværstænger som kan spændes fast på søjlen, der hvor dæmpning er mest effektiv. Om det er
bedre eller giver andre problemer ved jeg ikke.Stålwiren blev valgt fordi det kun tager nogle få minutter at spænde dem på, hvorimod at
nogle tværstænger ville noget mere avanceret. Finde noget jern, skære i rette længde, lave
noget monteringsbeslag, søjlen er svagt konisk o.s.v.De kan ikke svejses fast, da den bedste placering for mig er fundet ved at prøve sig frem.
Mine wirer bliver sikkert skiftet ud med endnu et sæt “Stockbridge” dæmpere placeret længere
ned og med en anden vægt.PS. Har forøvrigt monteringen og et teleskop på her til aften. Det betød at “Stockbridge”
dæmperen skulle flyttes omkring 20 cm længere op på søjlen. Håber ikke det betyder at min
placering ender med at blive over søjlens topplade når der kommer endnu mere vægt på.Nightsky 2016-08-07 23:57:10 8. august 2016 kl. 06:48 #149393
Du kan bruge vinkeprofilljern, og så skære af i enderne, så de ender som
fladjern. Derefter bore to huller til en bøjle på fladjernsstykket.
Håber at du er med på, hvad jeg mener 🙂
EDIT: Man kan ogå placere bøjlen på bagsiden af vinkelprofiljernet.
mvh
Torben Taustrup 2016-08-08 06:51:16 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. august 2016 kl. 11:00 #149399
henrik.schneiderDeltager- Nova
Det er godt nok et træls problem du har fået dig Lars
Hvis ikke jeg tænker helt galt kan du godt betragte en stiv-stang som et omvendt pendul.
Og egenfrekvensen beregnes:Hvis din mast er 3.5meter lang bliver egenfrekvensen 3,75sekunder eller 0.26Hz.
Det hjælper dig ikke at øge eller sænke vægten i toppen af masten med en “død” vægt, det vil givet ændre størrelsen af dit udsving og sikkert også ændre hvorlænge dine svingninger bliver ved, men du burde ikke kunne ændre deres frekvens.
Hvis du derimod gør din mast “kortere” øges frekvensen, og det kan du gøre ved at lave en indspænding på midten, med frek. skråstiver, stålwire eller også vandret (alt efter hvad der er muligt for dit setup)At øge massen i toppen, burde “bare” øge størrelsen af udsvinget, men samtidig også reducerer sandsynligheden for at udsving starter (større masse er vanskeligere at sætte i bevægelse.)
Laver du en indspænding så prøv ca. halvvejs oppe, først og så se om du er i mål.
Med indspændingens vertikale placering kan du relativt nemt “tune” dit setup til en frekvens som ikke fremkommer naturligt i dine omgivelser.
Man kan evt. lave indspænding flere steder vertikalt.
Kraftige stålwire er glimrende til indspænding, MEN de skal spændes hårdt op.Nå ja, hvis du udelukkende lave indspænding i toppen får du sikkert fordoblet egenfrekvensen og det er nok ikke lige sagen heller
Postpost: Du snakker om frekvenser på 10hz og 30hz. det svare til længder på 0,5cm og 0,2 mm. det virker lidt vildt at du har et mekanisk system som faktisk svinger med så høj en frekvens ?? hvis de frekvenser holder-stik tror jeg du skal lede efter kilden til din vibration, jeg tror ikke det er din mast, men jeg vil undre mig hvis det er så høje frekvenser.
DET ER GANSKE SIMPELT FORKERT DET JEG SKRIVER
Jeg har gravet lidt mere i formler og egenfrekvenser og jeg er formentligt helt gal på den , sorry.
Massen har overordentlig stor betydning for egenfrekvensen, fordi man ved en mast eller bjælke snakker om stivhed. Ved en pendul har jeg ret for der er stivheden af en snor nærmest 0.
Nå jeg lader lige mine betragtninger ovenfor stå, for at se om det aligevel kan give noget inspiration i nogen retning.henrik.schneider 2016-08-08 14:02:58 8. august 2016 kl. 13:53 #149408
– og endelig kunne man jo også bygge en støbekasse om gittermasten og så
fylde den med beton
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. august 2016 kl. 17:44 #149415
lindhardDeltager- Super Nova
Torben Taustrup wrote: – og endelig kunne man jo også bygge en støbekasse om gittermasten og så
fylde den med beton
mvh
Lars8. august 2016 kl. 20:38 #149423
RudiDeltager- Neutron star
Og mangler du en til at blande beton i murbalje så er jeg i topform lige fir tiden
/Rudi B. Rasmussen
8. august 2016 kl. 20:40 #149424
Torben Taustrup wrote: – og endelig kunne man jo også bygge en støbekasse om gittermasten og så
fylde den med beton
Korrekt, men en beton søjle vil jo se fuldstændig tåbelig ud under taget, kræver endnu større fundament osv. I den højde og med en beskeden diameter svinger beton også, ingen genveje her.
8. august 2016 kl. 20:51 #149426
Ja, man slipper ikke helt for svingninger, men du får nok øget resonans-
frekvensen og reduceret den generelle svingningsamplitude, og masten
udgør en fremragende armering.
PS! Det hedder Tuned mass damping
mvh
Torben
Torben Taustrup 2016-08-08 20:53:06 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. august 2016 kl. 21:15 #149430
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Er det ikke bare at købe en serie 12″ støberør ved biltema og sætte ovenpå hinanden
8. august 2016 kl. 21:37 #149431
Stop, der skal ikke beton i min fine carport. Det er fuldstændig overkill.
8. august 2016 kl. 21:37 #149432
Henrik, Det nærmeste jeg har fundet vedr. beregninger af gitterstruktur er dette.
9. august 2016 kl. 10:29 #149444
henrik.schneiderDeltager- Nova
Nightsky wrote: Henrik, Det nærmeste jeg har fundet vedr. beregninger af gitterstruktur er dette.http://fsinet.fsid.cvut.cz/en/u2052/node137.html
Ikke lige så simpelt som et pendul 🙁
og kigger man på de 2 sidste illustrationer, så er der jo rigelig med frekvenser og modes at vælge imellem.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Observatorie opgradering- EQMOD 2.0 opgradering' er lukket for nye svar.