› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Observatorie opgradering- EQMOD 2.0 opgradering
- Dette emne har 78 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 2741 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. juni 2016 kl. 11:45 #147862
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Ja, du er ikke den eneste med rådproblemer. Her i forsommeren har vi været
i gang med at reparere top- og frontluge. Nogle steder var træet lige
til at pille ud inde under yderlaget af epoxy.
Det rådne træ blev fræset ud, og erstattet af glasfiberepoxy.
Vi kunne i øvrigt også konstatere, at der et par steder på underkanten
af kuplen havde dannet sig svampe, så det skal vi også have kikket på.
Jeg husker, at der for mange år siden kom en ny slags maling på markedet.
Man betegnede den som træbeskyttelse.
Det var en plastikbaseret maling, som havde en fin dækkeevne, så
vinduesrammerne på vores hus fik et lag af denne maling. Nogle år senere
Kunne jeg konstatere, at malingen var revnet nogle steder, og at
træværket under den var meget fugtigt. Det var især glaslisterne den var
gal med, men heldigvis var de trykimprægneret, men det viser, at man
bare ikke kan lukke træ inde og tro, at det så er beskyttet mod vejrets
luner.
Træet som vi har anvendt til skelettet på vores kuppel er ikke tryk-
imprægneret, og selvom træenderne vender nedad – og har fået et lag
glasfiber og efterfølgende epoxymaling, så kan der alligevel komme vand
ind.
mvh
Torben
Torben Taustrup 2016-06-11 11:46:20 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
11. juni 2016 kl. 20:39 #147869
nightskyDeltager- Neutron star
Jeg forventer at skifte mine kørebjælker ud til efteråret, så det problem er løst. Jeg har ikke kunnet
konstatere problemer med fugt og rod andre steder, noget som jeg er meget opmærksom på når
observatoriet er lavet over på en bygning.11. juni 2016 kl. 20:49 #147870
I går var der så “first run” med et telskop på. Planen var at få monteringen pol justeret i første
hug, med hjælp fra noget software. Desværre gik der visuel observation af Jupiter og G&T i den,
tænk sig man kan se detaljer med en lille 80 APO, det havde jeg sgi helt glemt.Så det blev kun til en grov justering, så nu må jeg ud i aften igen.
En lille video.
Monteringen har indtil nu kørt uden nogen problemer, eneste anke er pt den ufattelig ringe
kvalitet af håndkontrollen. Man skulle tro den var hevet ud fra et gammelt stykke billigt plastik
legetøj fra slut halvfemserne. Det er godt nok bunden af kvalitet, LCD’en er det billigste der
findes, tasterne er løse og man har ikke fornemmelsen af om der er trykket eller ej. Tror ikke
den holder længe ved aktiv brug. Made in China når der værst. Den er blevet ringere en den
jeg har til en EQ6. Man burde kunne købe en kvalitetshåndkontrol som tilbehør, da jeg ikke
kan forestille mig det sjovt at bruge denne under visuelle observationer.Funktionsmæssigt ser håndkontrollen ud til at virke rigtig fint, den fandt stjerner, planeter
m.v. uden problemer.[TUBE]jWqcLAT4rmo[/TUBE]
Nightsky 2016-06-11 21:12:16 12. juni 2016 kl. 23:20 #147905
Fik besøg i observatoriet til den flotte solnedgang. Oplagt chance til at tale om opgraderingerne,
okularer, liv i verdensrummet osv. Det blev ganske hyggeligt selv om jeg ikke fik fat i alle detaler
om liv i galakser langt væk og for længe siden.Et hygge foto
2. juli 2016 kl. 21:11 #148372
De sidste par dage er gået med at undersøge hvor meget monteringen kan og forventes belastet.
De 2 kontravægte på hver 10 kg. viser sig langt fra at være nok, og med mindre teleskoper er
en 10 kg. lige en smule for meget selv om den skubbes helt ind.Så en hurtig tur om i jernbunken for at finde noget rundjern i Ø 180m. En hurtig beregning
gav bredden på et 10 kg stykke og to på 5 kg. Det blev godt noget hårdt af skrære de tre
stykker fri med nedstrygeren, men efter et par nedslidte klinger blev opgaven udført.Derefter blev der boret i centerhul og et hul i siden til et 10mm gevind hvor låsebolten skal sidde.
Desværre ødelagde det mine finde beregninger, hullet fjernede nemlig ca. 400 gram jern på
10 kg stykketHer et foto af de rå stykke rundjern, ved siden af en SW 10 kg kontravægt.
Efter noget affedtning, fil og stålbørste arbejde blev de grundet.
Mens de tørrede og sidenhen fik en omgang sort maling var det tid til at lave låseboltene.
Nogle 10 mm bolte er købt ind og for at gøre det nemmere at spænde dem fast blev der 3D printet
nogle drejeknapper til dem.Her mangler den sidste bolt at få monteret drejeknap. Bolten varmes op og presses derefter
ned i drejeknappen. Nogle stykker kork er sat på enden for at forhindre ridser og give bedre greb.Her er tre færdige låsebolte.
Det færdige resultat, masser af kontravægte så der nu kan monteres teleskoper efter behag.
Nu forsætter arbejdet med at lave en top til søjlen.
Nightsky 2016-07-02 21:35:38 2. juli 2016 kl. 21:18 #148373
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Ser søreme godt ud!
mvh
Jens3. juli 2016 kl. 01:55 #148376
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Wow!
Det ø 180 mm jern, hvor har du fundet det ?
Jeg mangler noget tilsvarende til kontravægte3. juli 2016 kl. 13:03 #148378
Hej Lars M
Fra en maskinproducent hvor en genbo arbejder. Kan desværre ikke skaffe til andre
3. juli 2016 kl. 15:46 #148382
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Lars.
Nå, jeg troede ellers lige,at du havde ordnet kontravægtene med en nedstryger
Rigtig smukt arbejde med opsætning af monteringen. Det er en fornøjelse at følge med i dit arbejde- også som tømrer.
mvh Viggo.
4. juli 2016 kl. 20:26 #148422
Der kan man bare se Viggo.
Top boks til søjlen.
I aftes blev den nye indpakning til toppen af søjlen færdig. En lille kasse som er sat fast på
søjlen, og uden på denne en el-boks hvor samtlige ledninger, minus USB, ender til fordeling
via stik.12v, 7,3v, 5v, Gibabit Ethernet POE til kamera, 3 x temperatur sensor, 2 x blæsere, 2 x RS-232
til fokusere og filterhjul, TTL til montering m.v.Ved siden af 1xUSB1 til GPS modul, 1xUSB2 HUB 6 ports med strømforsyning, 1 x separat USB3
kabel med 1 port og egen strømforsyning.Alt strøm og spænding er forøvrigt overvåget via en Arduino, som igen er forbundet med
observatoriets computere. Alt kan tændes og slukkes fra observatoriets kontrolrum nedenunder.
Mere om dette følger…..Nogle af ledninger kommer henunder gulvet, men det bliver efterhånden fjernet og kommer
blot til at lille i en rende under tæppet. Det er for besværligt af skifte og kablerne bliver for
lange på den pæne måde under gulvet. Fremover den direkte vej selv om det ikke ser helt så
fint ud.Allle LED’er i elektronisk udstyr og kabler er fjernet, da det har vist sig at selv den svageste
LED lampe dukker op når der laves spektroskopi.Nightsky 2016-07-04 20:28:50 4. juli 2016 kl. 20:34 #148423
henrik.schneiderDeltager- Nova
Jeg ringer til dig Lars når finish skal på plads hjemme hos mig
5. juli 2016 kl. 07:53 #148428
NicolajDeltager- Giant
Ser rigtig fint ud!
Det kan du glæde dig over hver aften.
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
5. juli 2016 kl. 09:23 #148429
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det ser sgu godt ud Lars – det er en fornøjelse at se
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
5. juli 2016 kl. 09:39 #148430
Frank LarsenModerator- Super Nova
Flot !
Man kan se at der er en der har god tid til at hygge sig!
7. august 2016 kl. 20:36 #149378
Den sidste månedstid har ferie og et uventet problem stoppet projektet.
Problem
Under pol-justeringen opdagede jeg til min gru at der var kommet vibrationer og resonans i
mit setup. Man kan ganske tydeligt se en udtværing i okularet hvis man knipser en finger på
monteringen og som forsvinder i løbet af et par sekunder. Dette er aldrig noget jeg har set før
med f.eks. EQ6, hvor der skulle noget mere energi til at starte vibrationer, som også forsvandt på
et par sekunder.Grundet at der ikke skal ret meget energi til at starte denne vibration besluttede jeg mig for
at sætte opgradering på stop, indtil problemet var ordentlig analyseret og gerne løst.Bemærk, at jeg en gammel LXD75 montering har en løsning på sådanne vibrationer, så man
kan leve med det og undgå at få forringelse af sine optagelser og observationer.Disclaimer: Nedenfor er rent amatør gætværk ud fra data fra nettet.
Undersøgelser
Før ferien gik jeg i gang med finde ud af hvilken frekvens og amplitude de ødelæggende
vibrationer har. Man kan selvfølgelig måle det, men i stedet fik jeg noget fjedertråd
sat fast på min søjle og med lidt justering af længden fandt jeg et frekvens område hvor
vibrationerne var meget tydelige og med en anden tråd fandt jeg endnu anden frekvens hvor
der også var tydelige vibrationer. Nu havde jeg to tydelige indikatorer på vibrationerne og
dermed en visuel metode til at se om vibrationsdæmpninger virker.Den ene resonans/vibration var dyb, nogle få Hz <10 og den anden måske 25-30 Hz. Ingen
kunne høres, men følelsen og den synlige vibration var tydelig forskellig.På nettet findes der masser af information og produkter omkring vibrationsdæmpning og inden
længe besluttede jeg for at gå efter tuned mass dampers og/eller dæmpende viskoelastiske
lag.Sidste nævnte kan være produkter fra Sorbothane som denne nedenfor, som kan erstatte
de tre bolte til monteringens flange.Eksempler på Tuned mass damping som ikke er til bygninger.
Stockbrigde dæmper fra transmission linjer.
En magnetisk
[TUBE]fuCdZLQOrAw[/TUBE]Sandsæk
Afprøvning af løsninger
Fra tidligere ved jeg at sandsække ikke virker f.eks. hvis man hænger dem i søjlen (min søjle
er en gittermast på vistnok 3,5 meter), vibrationerne er de samme og hvis man gør det for
tungt kommer der faktisk flere vibrationer. Så derfor ingen sandsække. (Første vink med en
vognstang omkring overførsel af energi)En magnetisk blev allerede i design fasen udelukket, da det hurtigt bliver kompliceret og
chancerne for et godt i en fart for lave. Øv, da det nok er den mest elegante.Derefter kastede jeg mig over mit eget design af en Stockbridge dæmper i fredags og til
formålet blev der indkøbt et to jernkramper med gevind og nogle vinkel beslag. De blev
monteret overfor hinanden på søjle og derefter belastet med vægte. Hurtigt blev det tydeligt
at placeringen i højden på søjlen betyder noget, man kan simpelthen mærke hvor vibrationerne
føles stærkest. Utroligt så følsomme ens fingre er.Det viste sig også at et almindelig vinkelbeslag ikke virker ret godt, men derimod virker
vinkelbeslag med ”udbuling” forbløffende godt. (Andet vink med en vognstang omkring
overførsel af energi)Tuningen af vægtene blev desværre hurtigt så kompliceret, sammen med manglen på forskellige
vægte af længder af gevindstænger at jeg gav op til sidst. Øv.Lørdag var jeg noget frustreret, så jeg begyndte at skimte mine indsamlede data igennem
igen og da jeg kom til denne skitse igen skete der alligevel lidt inde i de grå celler.Hov, hvad er nu det. Samtlige Stockbridge og tilsvarende dæmpere ser ud til at bruge stålwire
til den aktive del af dæmpningssystemet. Lidt yderlig søgning på dette tyder på at det faktisk
er meget vigtigt da en stålwire har svært ved at gå i svingninger og at selv snoningen
(krympeeffekten) faktisk også dæmper.Hhhmmm.
Måske var det grunde til at sandsække ikke virker, måden det sat fast på søjlen? Noget 4mm
stålwire blev spændt meget hårdt op i et kryds således at der kan lægges små sandsække
ovenpå (ikke hænge). Nogle hurtige forsøg med måden sandsække ligger og vægt gav gode
positive resultater. Jeg kunne effektivt dæmpe den dybeste frekvens på mindre end 1 sekund,
sandsækkene optager lynhurtigt alt energien fra vibrationen. Hurra.Nu skulle jeg så se om den højeste frekvens også var forsvundet. Dæmpningen var lige så
effektiv som på den dybeste frekvens, men der skulle faktisk endnu mindre energi til at starte
den. Hvad var nu det, nok dæmper det hurtigt, men hvis der lige så hurtigt opstår nye? Jeg
tror selv det skyldes den øgende vægt på gittersøjlen, et par steder på nettet peger i den
retning, men om det er korrekt ved jeg ikke.Så kom det til i dag søndag. Jeg var ved at give op og sad og kiggede på Sorbothane løsninger
sammen med en bekendt som bruger noget tilsvarene til dæmpninger af pumper i industrikøkkener.
Vi blev enige om at jeg får et par stykker til evaluering i løbet af ugen, så hvad skulle man
få resten af dagen til at gå med?En kop kaffe med over i observatoriet for at rydde op. Men…. Oprydning er kedeligt, så i stedet
begyndte jeg at tune vægten med forskellige sandsække for at ramme helt præcist på dæmpningen.
På et tidspunkt får jeg en den ide at lægge en sandsæk på tværs over de to Stockbridge
dæmpere som ikke havde nogen vægte på mere. Mon sandet når det hænger løs mellem de
to virker som en multifrekvensdæmper?
De to “Stockbridge” dæmpere med sandsække som vægt.Måletråden blev hurtigt sat på og til min glæde virker det. Den hurtig vibration er mindst
skåret ned med til 1/5 del og amplituden er nu så lav at jeg ikke kan mærke den.Hurra, de to tunede dæmpningssystemer ser ud til at have løst en meget stor del af problemet
og jeg tror faktisk det er blev betydeligt bedre end det nogensinde har været før.Øverste sandsæk tunet til det dybe frekvens og det nederste til den højeste frekvens.
Sorbothane løsningen er ikke skudt til side, hvis det viser sig rimelig nemt at montere kommer
det også på.Det viser sig at min stålwire slet ikke er tyk nok og derfor vil den høje frekvens blot løbe fra
den ene ende til den anden uden at blive dæmpet ret meget. Jeg kan i hvert fald måle/se
den høje frekvens, hvorimod den dybe ser ud til at forsvinde i wiren og sandsækkene oven
på. Det s
amme er garanteret sket når jeg har forsøgt dette med almindelig reb og sandsække,
at energien ikke blevet overført til sandsækkene. Samme princip virker i hvert fald ikke med reb.Sådan får man 4 fulde dage til at gå og man krydser finger for at det man er kommet frem
til virker under stjernerneNogle links
http://https://www.researchgate.net/publication/252297812_A_comparison_of_vibration_damping_methods_for_ground_based_telescopes
http://www.sorbothane.com/
http://https://www.vibrationmounts.com/Products1.htm
http://i-opticcable.com/2-4-vibration-damper/226935Nightsky 2016-10-15 00:32:20 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Observatorie opgradering- EQMOD 2.0 opgradering' er lukket for nye svar.