Observatorie opgradering- EQMOD 2.0 opgradering

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Observatorie opgradering- EQMOD 2.0 opgradering

• Dette emne har 78 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 2737 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 79 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

I dag kom der endnu en komponent hjem til opgradering, en ultra solid kvalitet monteringsplade til en montering.Den er godt tung, sådan en fætter i 28mm tykkelse. Nu skal den over på søjlen, så de eksisterende tre 16mm bolte kan aftegnes præcist på monteringspladen. Meningen er at deskal kunne skrues 20mm op i monteringspladen, således at fastgørelsen bliver helt plan og fin.

Desuden er der nu trukket helt nye strøm, USB, serielle- og netværks-kabler fra kontrolrummet til montering, teleskoper, kameraer, fokusere m.v. som findes oppe på observationsdækket. I samme omgang blev der lavet en strømboks hvorfra alt kan styres. Pics m.m. følger…..Arbejdet med opgraderingen forventes afsluttet sidst i maj. Det tager jo tid når man samtidig ikke vil miste observationstid.

Nightsky2016-10-14 20:14:20

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

De sidste dage er der sket mere i opgraderingen af observatoriet.

Først en lille ting, en USB to TTL UART til monteringen, hvor driveren virker også under Windows 10.
        Den var ca 4 gange dyrere end en Kina fabrikeret, da den er fremstillet i UK. Ingen grund til
        at få bøvl med med driver support, dårlige lodninger m.v. på noget kinabras. Har også fået
        et par hjem fra Kina og den ene af dem virker ikke under W10.
        (Om den så alligevel er fremstillet i KinaLOL kan jeg ikke tjekke)

Desuden er jeg godt i gang med at skifte strømkabler m.v. til observatoriet pier. Nye kabler er indkøbt, stik o.s.v. Var eller begyndt med et setup hvor jeg ville bruge bananstik, men blev
        så træt af noget f_rbandet importeret skrammel, (købt som gode varer i DK) hvor intet passer
        godt nok sammen, selv om han/hun stik tilsyneladende er fra samme firma.

De nye stik er indtil videre en positiv overraskelse, så man kan altså få noget der dur derude fra.
        5pol, Aviation Plug Socket 16mm

En frygtelig masse ledere skal monteres, her 2×7

Min strømforsyning. Flere er samlet i en kasse, så jeg har lidt overblik og kan se hvad der
        er tændt. Desuden er der et interface så jeg via en browser kan se hvad der er tændt og
        slukket. Et projekt der langt fra er afsluttet endnu.

Erfaringen fortæller mig at trapper kan være glatte, specielt hvis man har lidt fugt på sålerne.Ouch
        Så jeg har kigget efter en ny løsning til at stå fast når jeg skal ned fra og op til observationsdækket,
        via en meget stejl og smal trappe. Jeg har prøvet tæppe, gummilister, metalnet m.v. men har
        ikke indtil nu fundet noget som altid er skridsikker.

Jeg tror det nu er løst. Til mine skateboards bruger jeg Grip Tape, som man står helt utrolig
        godt fast på, og dette har jeg nu skåret ud og limet på trappetrinene. Nu står jeg fast.

Der er langt ned og det gør ondt når man gliderConfused

Løsningen

Påmonteret

Ærligt: Hvor længe gik der før du overvejede om jeg nu også er skaterLOL det er vist kun i
        mine drømme. Heldigvis er der unge mennesker som dyrker denne sport i gaden.

Nightsky2016-04-24 22:43:29

clauskaf
        Deltager
          • Nova

0,1 nanosekund

alan
          Deltager
            • Super Giant

Hej Lars

Jeg havde nu godt nok også svært ved at forestille mig dig på et skateboard, men i disse tider brydes grænserne. – En af mine gode vindsurfer venner nærmer sig 75år, og han stopper ikke når det begynder at storme. Det eneste han klager over er at pensionen ikke rækker til de sejlinvesteringer han godt kunne tænke sig.

Mvh Alan

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

Nightsky wrote:

Erfaringen fortæller mig at trapper kan være glatte, specielt hvis man har lidt fugt på sålerne.Ouch
              Så jeg har kigget efter en ny løsning til at stå fast når jeg skal ned fra og op til observationsdækket,
              via en meget stejl og smal trappe. Jeg har prøvet tæppe, gummilister, metalnet m.v. men har
              ikke indtil nu fundet noget som altid er skridsikker.

Jeg tror det nu er løst. Til mine skateboards bruger jeg Grip Tape, som man står helt utrolig
              godt fast på, og dette har jeg nu skåret ud og limet på trappetrinene. Nu står jeg fast.

Super god ide, takker for tippet Clap

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Har ikke kigget efter andre typer som Lars nævner. Mon ikke noget til sejlere virker lige så fint. Er i hvert fald sikker på kvaliteten af denne skater tape, den tester de unge hårdt hver dag.

Det kostede mig 50 kr til otte trin.

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

Det er simpelthen en super god ide – syndes jeg.

Og jeg tænker lidt nu at gennemsigtig model og så fræse en 2mm rød lysdiode-snor ned i forkanten. (tankerne flyver når man bliver trigget )

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

I dag ankom den færdige monteringsplade. Grundet nogle unøjagtige mål har det ventet lidt
                      på sig med at få den færdig. Nu er den som den skal være og er blevet af ganske høj kvalitet.

I morgen bliver sandhedens time om den så passer præcist eller ej.

Desuden kom der også en lille ting hjem til låns fra det nordjyske.

Nightsky2016-10-15 00:33:10

Finn
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Lars

Tillykke med den nye montering, den er vel allerrede sat på søjlen for sådan noget venter man da ikke med til dagen efter man har fået den hjem

mvh FinnFinn2016-05-15 06:54:42

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Tillykke med opgraderingen og den lille ny nipsgenstand 🙂

leif.hugo
                          Deltager
                            • Nova

Nå-da-da…

Tillykke med den

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Tak, det bliver spændende at se hvordan den performer.

Finn, der bliver “fløjet” en ekspert ind i dag til at hjælpe med opsætningen. Smile

mhansen
                              Deltager
                                • Nova

Hej Lars,

Det ser fedt ud.

Mht. skridsikkerhed. I Forsvaret malede vi bagsiden af vores HMMWV med grøn maling, så strøede vi groft sand udover mens malingen var våd, lod den større og malede den over igen. Det virkede rigtig godt og var ret så let.

lindhard
                                Deltager
                                  • Super Nova

Det ser spændende ud, Lars, tillykke med dimsen.

Men nu er kikkerten vel snart det eneste der genbruges, er den god nok?

Er der mon et nyt teleskop på vej?

mvh
                                  Lars

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 79 i alt)
                                • Emnet 'Observatorie opgradering- EQMOD 2.0 opgradering' er lukket for nye svar.