Observatorie for begynder.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Observatorie for begynder.

• Dette emne har 6 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 2 år, 5 måneder siden af autoole. This post has been viewed 782 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

autoole
    Deltager
      • Planet

Som flere af jer sikkert ved, har jeg haft problemer med at flytte rundt med mit gear efter operation i begge skuldre. jeg vil derfor lave en fast opstilling, hvor der ikke skal flyttes noget.
      Lige et par billeder.

IMG_1712

Som det ser ud lige nu.

Vedhæftninger:

autoole
      Deltager
        • Planet

Så er mit projekt ved at være færdig.
        Du kan se hele projektet på
        http://www.mit-observatorie.dk

Vedhæftninger:

autoole
        Deltager
          • Planet

Venter nu bare på klart vejr.

Vedhæftninger:

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Ole

Det er et nydeligt observatorium du har fået skruet sammen der. 2,5 meter i diameter er en god størrelse til kuplen.
            Denne fibertex, hvad er det for et materiale? Jeg har slået det op, men har ikke fundet detaljer om det.

Hvilken glasfiber har du brugt, og hvor tykt er laget?

mvh
            Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

autoole
            Deltager
              • Planet

Hej Torben.
              Takker for de smukke ord.
              Fibertex fåes vist i flere slags, og er en vævet dug. Min er en dug man normalt ligger under fliser og lign. for at ukrudt ikke skal komme op. Jeg fik foræret en hel rulle, (100 x 2m) da jeg skulle lave en havedam, og har masser tilbage. Den er uhyre nem at klippe og arbejde med, og det var et forsøg at bruge den. Kan hilse og sige der gik noget polyester til.
              Glasfiberen var en rulle vi købte (10m) i Biltema, og er vist den mest benyttede. ca 1mm tyk, og lagt i eet lag. Derefter masser af polyester.
              Efter hærdningen fik kuplen 2 lag epoxy primer, og derefter et par lag alm. maling der passer til huset.
              Mvh Ole

Vedhæftninger:

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Du skriver, at du har brugt fibertex til havebassin, men den er vel ikke vandtæt, når den bruges til at lægge under fliser?
                Er glasfiber integreret med fibertex vha. polyesteren?

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

autoole
                Deltager
                  • Planet

Den er ikke vandtæt, og ja, de er integreret via polyesteren, og der er brugt ca 10l polyester+ hærder.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.