› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Observationer Søndag 6/10-13
- Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 28 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. oktober 2013 kl. 10:39 #108332
astrojensenDeltager- Neutron star
Det klarede uventet op ved femtiden her på øen, så jeg skyndte mig hjem fra arbejdet lidt over seks og satte 12″ dobben op, så den kunne køle lidt ned. Kl 2030 var det mørkt og jeg var klar ved okularet. Der faldt megen dug, så teleskopets “overfrakke” måtte på.
Jeg startede lidt blidt op, med de to store kuglehobe i Herkules. Først M13, da den er nærmest horisonten. Luften var rolig, så stjernerne stod så skarpt, som det astigmatiske hovedspejl nu engang tillod. Med 169x (9mm ES100) kunne hoben opløses i myriader af stjerner, arrangeret i lange kæder, som dugperler på usynligt spindelvæv. Altid et herligt syn. NGC 6207 nærved var selvfølgelig let synlig.
M92 er kendeligt mindre, med en betydeligt mere kompakt kerne og stjernerne tilsyneladende mere kaotisk spredt omkring kernen. I hvert fald er stjernerne i denne hob ikke så tilbøjelige til at ligge på lange, kurvede linjer, som i M13, selvom der selvfølgelig er nogle, der gør det.
Nu fortsatte jeg med mit lille galakseprojekt i Lyren. Nu lykkedes det mig, med bedre kort på hånden, om jeg så må sige, at med sikkerhed identificere NGC 6685. Jeg er ret sikker på, at jeg også så NGC 6686 og IC 4772, men de er meget små og stjernelignende, så med teleskopets dårlige optik kan de nemt forveksles med svage stjerner.
NGC 6688 var igen let at se og finde. Nu havde jeg som sagt bedre kort, så nu lykkedes det mig at se UGC 11325 i samme felt. Den mindede mig meget om NGC 891, set i en 60mm. I gode øjeblikke kunne jeg se den langstrakte form ret godt.
Jeg kæmpede en del med at se UGC 11325, men det tror sig pokker. Sekundærspejlet var helt belagt med dug! Frem med føntørreren. Nu var den pludselig noget klarere. Egentlig utroligt, at man kan se 15. mag. galakser med tildugget sekundærspejl, bare teleskopet er stort nok!
Pludselig forsvandt alt fra synsfeltet. Jeg kiggede op, og så en massiv sky, på vej ind over Lyren og Mælkevejen.
Jeg skyndte mig at nuppe et glimt af M15, der var opløst i masser af stjerner. Her er stjernerne tilsyneladende arrangeret i temmelig lige linjer, der stråler radiært ud fra centrum.
Da M15 blev ramt af skyen, hoppede jeg videre til M31. Støvbåndet var ret tydeligt med 18mm ES82 og NGC 206 var let synlig. Jeg skiftede til 9mm ES100 og studerede NGC 206 nøjere. I cirka 30 sekunder kunne jeg glimtvis se granulation og flere forgrundsstjerner i NGC 206. Jeg var meget forbløffet. Det havde jeg ikke regnet med! Men jeg fik ikke mere end 30 sekunder, så nåede skyerne M31…
Nå, jeg begyndte at pakke sammen, men lige som jeg fik det sidste pakket ned, så klarede det op igen. Nå, men klokken var ikke så sent endnu, så jeg tog et 18mm ES82 okular frem igen og fortsatte. Jeg vekslede lidt mellem M31, M33, NGC 404 og NGC 891, alt eftersom skyerne tillod.
NGC 206 fik jeg efterhånden lejlighed til at studere nøjere igen, denne gang i længere tid. Der er ingen tvivl om, at der kan ses granulering i den med 12″ og at stjerneskyen er todelt, hvilket jeg også fik bekræftet fotografisk, men som jeg ikke umiddelbart vidste på forhånd. Enkeltstjerner kunne jeg ikke se, bortset fra, hvad der må være forgrundsstjerner, men granuleringen, omend den var svag, var ægte nok, så det er sikkert grupper af tætliggende stjerner, der “smelter sammen” og derved lyser noget kraftigere end de enkelte stjerner hver for sig.
NGC 206, en dobbelthob i M31. Bemærkt todelingen, der kan ses visuelt.
M33 viste spiralarme, omend de var noget tågede og diffuse. NGC 604 derimod, var meget klar og tydelig, let aflang, og viste begyndende detaljer, såsom en begyndende opdeling i flere klumper, samt et klarere parti i den største klump.
NGC 404 var let synlig med 169x, men viste ikke nogle nye detaljer.
NGC 891 så jeg på en rum tid, med 85x (18mm ES82). Det er en af mine yndlingsgalakser, fordi den i 12″ rent faktisk ligner det, man kan se på billeder. Støvbåndet var meget tydeligt, hvor det krydser kernen.
Nu var det klart omkring M31 igen, men NGC 206 havde jeg jo set på, så jeg hoppede over til G1, den klareste kuglehob i M31. Jeg brugte et gammelt, hjemmelavet kort, men det fungerede upåklageligt og jeg havde snart G1 i feltet af mit 9mm ES100. G1 er den største kuglehob i den lokale galaksegruppe, næsten dobbelt så klar som Omega Centauri (!), men når man ser den på en afstand af 2,3 millioner lysår, så er den jo ikke ligefrem blændende klar… Men man kan i 12″ let se den som en lille, diffus, rund tågeklat, flankeret af to mag. 15 feltstjerner. Desværre fik jeg ikke set ret længe på den, førend sekundæren duggede igen for 117. gang og skyerne kom væltende.
Nu var det efterhånden blevet helt overskyet igen. Og da alt også var temmelig vådt af dug, så pakkede jeg ned for alvor og stoppede for den aften. Det blev heller ikke klart mere, bortset fra nogle små huller hist og pist. Klokken var 2230, så jeg havde kun været ude i et par timer, men det er også nok til at få kigget lidt rundt i universet.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2013-10-07 10:48:02 7. oktober 2013 kl. 13:11 #108336
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Thomas
Jeg sad selv i nat og arbejdede på mit M31 billede. Her er i øvrigt NGC206 i 100% opløsning, med så meget detalje jeg har kunnet fiske frem indtil videre:
Da det blev rigtigt sent, skulle jeg ud på altanen og ryge, og da jeg kiggede op, så jeg Cassiopeia lige oppe i nærheden af zenith. Jeg har pt rigget min 80mm ED op til grab-n-go på en lille Meade AZ montering, og selvom jeg manglede batterier til goto og tracking, satte jeg kikkerten ud på altanen, og gav den 10 min til at køle af.
Jeg har virkelig ikke nogen særligt gode okularer, men et 40mm 2″ fra GSO var mit bedste bud. Da jeg var nødt til at finde tingene manuelt, så jeg først bare stjerner jeg ikke kendte. Drejede derfor over på M45 (mit næste større projekt). Den stod knivskarpt og var nem at finde. Der var ikke antydning af nebula her fra Vesterbro, men jeg kunne tydeligt se mange af stjernerne. De står iøvrigt knivskarpt ift mange fotos.
Nu havde jeg fået lidt mere blod på tanden, så jeg svingede over mod den jeg var på jagt efter, M31. Stadig kun stjerner, men selv med det relativt store felt, vidste jeg den kunne gemme sig lidt. Først overvejede jeg at tænde rødpunktsøgeren, men kunne alligevel ikke huske hvordan man starhoppede til M31, så jeg cirklede lidt rundt, og bildte mig selv ind at jeg nærmede mig noget, da lysstyrken ligesom steg.
Og bingo! Lige der var den! Fik kigget ca fem minutter på galaksekernen. Den var det eneste jeg kunne se i lyshavet her, men bare kernen fyldte godt op i okularet. Jeg bliver altid lidt rørstrømsk ved tanken om, hvor langt fotonerne har rejst, og hvor meget de har måtte igennem på turen hertil. Jeg bilder mig ind at kernen var svagt gullig ift de omkringliggende stjerner. Er det noget du kan genkende?
Nu har jeg virkelig fået lyst til at se den M31, så jeg lurer på at låne en bil, hælde C8’en i baggagerummet og køre til et rigtigt mørkt sted.
I mellemtiden må jeg arbejde videre med mit crowd imaging M31 projekt og forestille mig at jeg hænger på siden af Hubble Teleskopet med et bedre okular end det jeg havde i går.
Vh
Morten
7. oktober 2013 kl. 17:43 #108353
lindhardDeltager- Super Nova
Rigtig fin rappport, Thomas. De der galakser i Lyren må jeg give et forsøg.
Flot billede, Morten. De blå kæmpestjerner i NGC 206 er jo flotte og tydelige. (De klare gule stjerner oveni hoben er forgrundsstjerner).
I det seneste nummer af Sky & Telescope er der en M 31-artikel med kuglehobe og det hele.
Der nævnes, at der er en, der har set 8 af de blå stjerner i NGC 206 som enkeltstjerner i en 16″ ved 261 x.
Enkeltstjerner i en nabogalakse?
HM… jeg har en 14″, måske skulle man forsøge, de par tommer kan vel ikke gøre den store forskel…
mvh
Lars7. oktober 2013 kl. 20:16 #108362
astrojensenDeltager- Neutron star
Det er helt klart forsøget værd. Mit teleskop har aldeles ikke god optik, så med et teleskop der bare er nogenlunde diffraktionsbegrænset, en mørk himmel, god seeing og høj forstørrelse, ja så skulle man have en chance for at se enkeltstjerner. En vis portion øvelse er dog nok en forudsætning. Jeg var meget forbløffet over at kunne se granulation, så selv en 12″ med god optik skulle kunne se et par stjerner i NGC 206, tror jeg. Jeg ville bruge 3-400x, hvis optikken og luften kan klare det.
Ellers er der de mange kuglehobe som trøstpræmie. De er også sjove at finde.
Der er i øvrigt en blå kæmpestjerne i M33 der lyser med mag 15.5 (på en afstand af 3 millioner lysår!). Den er altså klarere end de klareste i M31. Jeg har ikke noget kort over den lige pt.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Observationer Søndag 6/10-13' er lukket for nye svar.