› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Observationer og sammenligninger, 17/9-11
- Dette emne har 26 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 5 måneder siden af tommy. This post has been viewed 303 timesandersen. This post has been viewed 303 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. september 2011 kl. 21:39 #69514
astrojensenDeltager- Neutron star
Hej Jesper
Arj altså! Skal jeg så nørde helt alene?! Nå, det går nok. Jeg overvejer lige mulighederne for at hente C8’eren hos dig, Jesper, på turen derop eller på vej hjem.
Thomas, Bornholm
18. september 2011 kl. 21:41 #69515
jesperDeltager- Neutron star
OK.
18. september 2011 kl. 22:21 #69518
mstauningDeltager- Black Hole
Ellers må vi jo sende det afsted til ham 😉
Thomas, du siger bare til hvis du føler behov for en CG5 til din multi-test.20. september 2011 kl. 17:19 #69636
tommy.andersen- Main Sequence
Astrojensen wrote: Det er derfor jeg har dækket det med isolerende alufolie, der med sin reflektivitet holder kuldestrålingen bort fra karbontubus’en.
Thomas, BornholmØhhhh “kuldestråling” ????
Det er vidst et eget opfundet begreb, eller misforstår jeg noget ?.Kulde er mangel på varme. Varme kan kun flyde i en retning, fra varmt til koldt, og ikke den anden vej. ( Jeg tror ikke vi skal begynde at flytte vedtermodynamikkens love, de er vidst eftervist i rigelig grad. og det ville også lede til omdefinering af det meste af fysikkens love inkl. partikkel fysik, kvantemekanikken og den kommende M / superstrengs teori og måske vigtigst af alt forståelsen af entropi skulle omdefineres og der ville derfor også gå kuk i hvad tid er og så ville relativitetsteorien få sigslag den ikke kunne komme sig over, eller det er måske lige det der skal til, for at det helefalder på plads 🙂 )20. september 2011 kl. 17:46 #69637
2masDeltager- Nova
@Tommy,
Nu skal jeg ikke gøre mig til professor eller andet indenfor termodynamik. MEN, der altså noget man kalder for “kuldestråling”. Man bruger tit begrebet i forbindelse med isolering, specielt termoruder.
20. september 2011 kl. 18:05 #69640
jesperDeltager- Neutron star
Kuldestråling fra vinduer betyder bare at vinduet stråler mindre varme tilbage end f.eks. en væg omkring det. (Google hjalp mig med at lege kloge Åge
).
20. september 2011 kl. 18:06 #69641
2masDeltager- Nova
Jesper, det var også der jeg fik min “viden” fra
20. september 2011 kl. 20:58 #69650
Det du tænker på er nok en “kuldebro” , men der gælder stadig det samme.
I en kuldebro løber varmen over denne “bro” uden om isoleringen og ud i kolde omgivelserog transporterer dermed varmen væk fra de indre varme omgivelser og ud i kulden, men derer ingen bevægelse den anden vej og kuldestråling eksistere ikke ! 🙂Måske der er et “kvikt hoved” der har opfundet dette ord i forbindelse med isolering ,men fenomenet eksitere ikke i den virkelige verden.Tommy Andersen 2011-09-20 21:01:08 20. september 2011 kl. 21:09 #69652
Ja, varme kan rigtigt nok kun gå én vej, nemlig til noget der er mindre varmt. Jeg har nok ikke udtrykt mig videnskabeligt korrekt, men “kuldestråling” betyder her at varmen fra teleskopet udstråles til universets baggrund, der jo som bekendt er 2,7 Kelvin. Teleskopet (og alt andet) vil teoretisk fortsætte med at afkøles, indtil det når denne temperatur.
Varmen udstråles som elektromagnetiske bølger i den infrarøde del af spektret. Jo mørkere materialet er, set i “lyset” af den del af spektret hvor det udstråler det meste af sin varmeenergi, desto bedre udstråles varmen til det kolde univers. Farven i den synlige del af spektret betyder næsten ikke noget, men blanke metaller er også reflekterende i det infrarøde og køles derved betydeligt mindre ved stråling. Det er dette, der gør alufolie så effektivt til at forhindre underafkøling ved stråling.
Se http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_radiation
Thomas, Bornholm
20. september 2011 kl. 21:19 #69654
Hej Tommy
Ganske rigtigt, fænomenet “Kuldestråling” eksisterer for så vidt ikke – og så alligevel!
Står man ude en klar vinternat og kigger op mod den klare nattehimmel, så vil man faktisk kunne mærke, at det føles koldere, end hvis man går ind under f. eks. et halvtag, selvom lufttemperaturen er den samme. Man kan altså ligefrem mærke kulden stråle ned mod sig fra rummet, selvom det jo i virkeligheden er varmen fra éns selv, der stråler ud den anden vej. Forskellige ord, men vi mener det samme.
Man kan faktisk drastisk formindske sine problemer med dug på teleskopet ved at observere med teleskopet under en parasol! Den virker som en skærm mellem 2.7K baggrunden, hvor varmen virkelig gerne vil ud, som følge af loven om entropi, og så en selv og teleskopet, der gerne skulle opretholde en noget højere temperatur… Et kuppelobservatorium er også godt, i den forbindelse.
Thomas, Bornholm
20. september 2011 kl. 21:25 #69655
Hej Astro jensen
Jeg kan se, du har forståelse for det, med lavede blot en “skrive-bøf”. 🙂Det med at putte folie omkring din tubus, vil forhindre varmestrålingen indefra i at forladetubus, lige så meget som det vil forhindre varme udefra i at nå din tubus, med meget få procent,alt efter hvilken vej den blanke side vender. Lige meget hvad vil då få problemer i løbet af ennat, idet temp starter med at falde og når sin nedre grænse omkring kl 2-3 om natten, hvorefterden igen vil stige, så lige meget hvilken vej du vender din folie, vil den arbejde imod digenten før min. eller efter min. temp.Hvis du skal udnytte princippet med folie, skal du benytte 4-6 lag af det, med en afstand imellemde enkelte lag. Varmen vil blive reflekteret mellem lagene og til sidst “bounce” ud af endenpå denne sandwitch. Se princippet på JWST. Lad mig høre om det gør en forskel, med flere lag !!Men igen det vil virke bedst til at lede varmen ud af teleskopet, men ikke den anden vej.Venlig hilsenTommy Andersen20. september 2011 kl. 21:33 #69658
Det med parasollen har ikke noget med stråling fra rummet at gøre, men 1) det at du udsender ca.
120 W i timen, som til dels bliver reflekteret af parasollen eller loftet i carporten eller hvad detend er du har over dig, men vi kan generelt kalde det et reflekterende/isolerende lag. 🙂2) Varme fra din krop stiger opad og et tag vil sinke denne aktion og skabe en “pude” af luft derer lidt varmere end omgivelserne. Den “varmepude” udsender også stråling der er varmere end omgivelserne.3) Sidste betragtning er også at den sikker skaber læ, vilket også nedsætter transportenaf varme, væk fra dig og dine meget nære omgivelser.Venlig hilsenTommy Andersen -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Observationer og sammenligninger, 17/9-11' er lukket for nye svar.