Observationer og sammenligninger, 17/9-11

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Observationer og sammenligninger, 17/9-11

• Dette emne har 26 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 12 Ă„r, 5 mĂ„neder siden af tommy. This post has been viewed 302 timesandersen. This post has been viewed 302 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Hej folkens

Natten mellem fredag 16/9 og lĂžrdag 17/9 dennes var usĂŠdvanligt klar og stille. DesvĂŠrre var jeg meget trĂŠt fredag aften og da der drev nogle skyer ind, bestemte jeg mig for at sove lidt, for sĂ„ at stĂ„ op senere, nĂ„r MĂ„nen og Jupiter stod hĂžjt pĂ„ himlen. MS’s C8 blev sat ud i skuret til afkĂžling og Hr. Jensen gik i seng.

Kl 0300, sĂ„dan cirka, var jeg ude under nogle drivende skyer, men jeg kunne se, at opklaring var pĂ„ vej, sĂ„ ingen panik. Da skyerne var drevet bort, var luften fabelagtigt klar og renset for alle partikler. Der var helt enkelt INGEN scatter i atmosfĂŠren og selv superhĂžje forstĂžrrelser var helt klare. DesvĂŠrre var seeingen ikke med pĂ„ ideen, sĂ„ jeg mĂ„tte holde mig til 200x – 250x.

Men C8’eren ville ikke rigtig arbejde denne nat. Fokus var ikke rigtig stabil og der var megen uro i billederne. Jeg tilskrev det lufturo, for den havde trods alt kĂžlet i fem timer. NĂ„, men sĂ„ kunne man jo altid lege lidt, sĂ„ jeg tog min 150mm f/8 akromat frem, for endegyldigt at fastslĂ„, at C8’eren jo var den overlegen pĂ„ MĂ„nen og planeterne, bare for lissom at fĂ„ det pĂ„ det rene, forstĂ„s. PĂ„ begge benyttedes min Baader Maxbright binoviewer. PĂ„ C8’eren 1.7x korrektor og 25mm UO orthoskoper, 150x og 18mm orthoskoper, 210x. PĂ„ refraktoren 1.7x korrektor og 10mm Kellner, 204x.

Men sĂ„dan skulle det ikke gĂ„! NĂŠ, nej! Selv med en nĂŠrmest ikke-eksisterende afkĂžlingstid havde refraktoren betydeligt roligere billeder og viste det samme eller endda mere end C8’eren, pĂ„ trods af farvefejl og bevist ringere optik, med betydelig sfĂŠrisk abberation.

Jeg rev mig i hÄret! Igen blev der smidt grus i mine teleskopplaner! Jeg havde faktisk regnet med at med tiden investere i en C11 eller lignende, men hvis jeg alligevel ikke kan bruge den til andet end en lysspand 9 af Ärets 12 mÄneder, ja sÄ ser tingene anderledes ud.

Men hvad sÄ jeg sÄ pÄ?

MĂ„nen var fremragende i C8’eren og fabelagtig skarp, men billedet meget uroligt og “nervĂžst” pĂ„ en eller anden underlig mĂ„de. Kontrasten var superb og med god oplĂžsning og jeg kunne se finere detaljer end i refraktoren, men… SĂ„ snart jeg satte Ăžjet til refraktoren sĂ„ var billedet langt mere roligt og stabilt. Der var ganske vist nogle ret psykedeliske farvefejl langs med kanten og pĂ„ klare detaljer, men skarpheden var fantastisk. Jeg kunne se omtrent det samme som med C8’eren og de fineste detaljer var lettere at se i refraktoren end i C8’eren, omend C8’eren totalt set var bedre.

Det samme gentog sig pĂ„ Jupiter og isĂŠr pĂ„ mĂ„nerne. I C8’eren havde de smĂ„ mĂ„neskiver ofte smĂ„ haler og flares og stod aldrig helt stille. I refraktoren stod de som skĂ„ret i pap det meste af tiden og det var meget let at identificere dem alene ud fra stĂžrrelsesforskellen!! I C8’eren kunne man dog se deres naturlige farver, der meget nĂžjagtigt matchede rumsondebilleder og billederne i Stellarium. Io var let rĂždlig-orangefarvet, Europa snehvid, mĂ„ske let gyldengul, Ganymedes gullig og Callisto grĂ„brunlig. I refraktoren var de alle gullige, pĂ„ grund af den udprĂŠgede farvefejl, men skiverne var meget tydelige. Io en smule stĂžrre end Europa og Ganymedes tydeligt stĂžrre end de andre, med tydelig skive. Callisto en anelse, men erkendeligt mindre end Ganymedes. Jeg behĂžvede ikke at checke med nogen kilder for at identificere dem med 100% sikkerhed og Stellarium gav mig da ogsĂ„ ret.

Jupiter selv led noget under seeingen, ogsĂ„ i refraktoren, men jeg kunne se en hel del detaljer. C8’eren var ogsĂ„ god og viste fine ting, men billedet stod igen roligere i refraktoren. Til sidst brugte jeg mest refraktoren og sad bare og nĂžd MĂ„nen. C8’eren duggede ogsĂ„ til pĂ„ et tidspunkt, hvorefter jeg fortsatte med refraktoren alene.

PÄ et tidspunkt opdagede jeg at MÄnen var tÊt pÄ at skulle okkultere en klar stjerne, sÄ den begyndte jeg at fÞlge med refraktoren. Det var 40 Arietis, der forsvandt bag MÄnen omkring kl 5.07. Det var morsomt at se den som en lille rund kugle, dansende pÄ de lyse mÄnebjerge nÊr MÄnens sydpol.

Jeg sĂ„ ogsĂ„ pĂ„ Mars, der stod ret hĂžjt i Ăžst. Jeg blev forblĂžffet over hvor stor dens skive virkede i refraktoren med 204x pĂ„ bino’en, isĂŠr sammenlignet med JupitermĂ„nernes smĂ„ skiver. Jeg blev endnu mere forblĂžffet da jeg med det samme kunne skimte nogle utydelige, grĂžnne markeringer pĂ„ Mars! Overfladedetaljer, ved kun 4.9″ diameter! Det er fĂžrste gang jeg ser overfladedetaljer – godt nok utydelige, men alligevel – sĂ„ tidligt i en Marsoppostion.

*

Eftertanker: Hvis en 6″ refraktor med halvdĂ„rlig optik uden videre leger i samme liga som en C8 med virkelig god optik, sĂ„ stĂ„r der IKKE C11 pĂ„ min Ăžnskeliste mere! Jo til deep-sky, mĂ„ske, men hvad med MĂ„nen og planeterne? Her vil en 6″ refraktor med bedre optik vĂŠre langt at foretrĂŠkke, ser det ud til. Problemet er Ă„benbart ikke sĂ„ meget seeingen, som det er faldende temperatur pĂ„ en stille nat. C8’eren kan Ă„benbart ikke fĂžlge med uden aktiv kĂžling. Den har virket superbt hele sommeren, med fantastisk skarpe og rolige billeder med op til 1100x eller mere, men nu, sĂ„ snart det blev kĂžligt, knapt sĂ„ godt. Jeg mĂ„ sammenligne flere gange, men gentager mĂžnsteret sig, sĂ„ er jeg tilbage hvor jeg startede, nemlig med at drĂžmme om en 8″ f/15 og mit eget mini-Yerkes…

Thomas, Bornholm

Julius
      Deltager
        • Nova

Interessante lesning. Har hÞrt om mye trÞbbel med nedkjÞling av SCT. Et teleskop med mindrelysÄpning vil se mellom en mindre luftsÞyle og derfor er sjangsen for at luften du ser gjennom er roligere, enn nÄr man bruker et teleskop med stÞrre lysÄpning og derfor stÞrre luftsÞyle.

kennethk
        Deltager
          • Nova

Er det karbontubus denne C8en er laget av?

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Er det karbontubus denne C8en er laget av?

Aha! Der er en der ikke har sovet i timen!

Ja, den har karbontubus, men jeg har dÊkket den med alufolie, for at forhindre underafkÞling. Der var ikke dug pÄ tubus, da jeg tog den ind, sÄ alufolien gÞr sin gavn. Korrektorpladen var dog dugget, trods alufolie og dughÊtte (men ingen varme).

Thomas, Bornholm

kennethk
            Deltager
              • Nova

Hei igjen.

Dugg er ikke bra og forklarer nok noe men neppe urolig/nervĂžst bilde, tror du karbonmaterialet i seg selv eller kan forklare den relativt dĂ„rlige ytelsen denne C8en oppviser? Normalt er vel alu C8 rimelig god etter ikke altfor lang nedkjĂžlingstid…

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Normalt yder et teleskop bedst lige fÞr det dugger, men det oplevede jeg ikke her. Og i de varme sommermÄneder havde denne C8 fantastisk ydelse.

I en lukket tubus vil karbonfiber virke dĂ„rligt, idet det isolerer meget mere end aluminium og derfor virker hĂŠmmende pĂ„ afkĂžlingen og stabiliseringen af temperaturen i tubus. I en Ă„ben tubus, som i en newton, er der ikke denne ulempe, idet luften frit kan komme ind i tubus. Desuden har karbonfiber den for teleskoper uheldige egenskab at det pĂ„ grund af sin meget dĂ„rlige varmeledningsegenskab er meget dĂ„rligt til at udveksle varme med luften, sĂ„ det derved underafkĂžles nĂ„r det eksponeres for den ultrakolde baggrundsstrĂ„ling fra verdensrummet. Denne effekt forstĂŠrkes iĂžvrigt af den sorte farve. Det er derfor jeg har dĂŠkket det med isolerende alufolie, der med sin reflektivitet holder kuldestrĂ„lingen bort fra karbontubus’en. Isolering med andet materiale, sĂ„som skumgummi el. lign vil ogsĂ„ virke udmĂŠrket, men fylder og vejer jo mere end alufolie.

Denne specifikke nat tror jeg helt enkelt temperaturen faldt hurtigere end C8’eren kunne fĂžlge med. Da jeg gik ud, fĂžltes luften ikke sĂ„ kold, der passerede ogsĂ„ et skylag, men da skyerne forsvandt blev det hurtigt temmelig kĂžligt. Det mĂ„ vĂŠre det, der er forklaringen.

Nu vil jeg passe pĂ„, at sammenligne under flere forhold gennem vinteren (eller indtil MS vil ha’ sin C8 igen), sĂ„ jeg kan fĂ„ en vis indsigt i en SCT’s termiske opfĂžrsel under mine forhold gennem en hel vinter.

Thomas, Bornholm

kennethk
                Deltager
                  • Nova

Karbon er mao ikke optimal for SCTs. Blir spennende Ă„ hĂžre om dine erfaringer utover hĂžsten og vinteren Thomas.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Husk ogsĂ„ lige pĂ„ en ting med den C8 – den er flocked! Det skulle gerne forhindre underafkĂžlingen, som jo kan ske. Selv oplevede jeg en roligere C8’er efter flocking, men overvejde meget at skĂŠre hul til en blĂŠser da jeg er sikker pĂ„ det er spejlet der finder pĂ„ ikke at fĂžlge hurtigt nok med ned.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

NĂ„ja et lille PS – Thomas du lĂ„ner bare videre, jeg lĂŠrer jo noget om C8 her 😉

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Thomas hvis du er interesseret i at sammenligne kulfiber med alutubus direkte, har jeg en gammel men god C8 med Alutubus.

PS: Den C8 har i sin ungdom set pletterne efter Shoemaker/Levy 9 nedslagene pÄ Jupiter. Stadig min stÞrste astrooplevelse.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Kanon god ide Jesper Clap

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Det var da enormt, som folk er flinke med at lÄne grej ud!

@MS: Det med at spejlet ikke kan fĂžlge med, har jeg selv funderet over, men jeg ville selvfĂžlgelig ikke skĂŠre i din C8… Men jeg overvejede faktisk om man kunne lave en ny tubus, og genanvende front- og bagende og sĂŠtte en blĂŠser pĂ„ siden, sĂ„ den blĂŠste hen over spejlet, gennem et lukket system, med en slange rundt om tubus, der sĂ„ledes forbandt blĂŠserens indsug med udgangshullet pĂ„ den modsatte side af tubus. En rullet alu- eller stĂ„ltubus kunne et af de lokale maskinvĂŠrksteder nok let fremstille af tynd plade.

@Jesper: Det kunne vÊre rigtig morsomt! Er det et komplet teleskop, eller bare en tubus med Vixen-skinne? Hvis du kommer til MAF Star Party kunne vi jo tale om sagerne der. Hvis MS ogsÄ kommer, ja sÄ kunne vi rigtig eksperimentere og nÞrde!

Thomas, Bornholm

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

DesvÊrre kommer jeg ikke til MAF iÄr Cry

Med hensyn til blĂŠser pĂ„ min havde jeg tĂŠnkt pĂ„ om man kunne lave noget bagpĂ„, prĂžv at overvej om det kunne lade sig gĂžre – men vent med at lave det til du har prĂžvet at sammenligne med Jespers. PS hvis du mangler en montering til at lege med, sĂ„ kan jeg nok give en min CG5 med sĂ„ du kan have to igen pĂ„ samme tid.

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej MS

Øv! Det havde jeg ellers set frem til! NÄ, vi ses mÄske til Stevns, i 2012.

Nu mĂ„ vi se med monteringer, nĂ„r Jesper melder tilbage. Jeg har jo bĂ„de en Vixen GP og en EQ-6. Jeg har ogsĂ„ overvejet om man kunne bygge en blĂŠser ind i bagenden, men sĂ„ skal der nok helst filter pĂ„, for ellers kommer der jo skidt ind i teleskopet, og det er jo ikke sĂ„ let at vaske spejlet pĂ„ en C8, som det er pĂ„ en newton! Jeg har dog set en SCT, hvor der var bygget smĂ„ blĂŠsere ind bag spejlet, men ikke lavet hul i tubus. Det var dog en stĂžrre SCT, 11″ eller 14″ og jeg ved ikke, om der er plads i en C8.

Du godeste, jeg fĂ„r jo sĂ„ meget erfaring, med alle de teleskoper jeg tester, at jeg bliver et omvandrende leksikon! NĂ„, det kan forhĂ„bentlig komme andre til gode. Viden der ikke deles, eksisterer jo sĂ„dan set ikke…

Thomas, Bornholm

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Thomas og Michael,

Det er en tubus med vixen skinne. Der er ogsÄ en kuffert til den. Jeg kommer desvÊrre heller ikke til MAF sÄ vi mÄ finde ud af noget andet hvis du skal lÄne den.
                                Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 27 i alt)
                                • Emnet 'Observationer og sammenligninger, 17/9-11' er lukket for nye svar.