observationer 6/7 august 2016

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI observationer 6/7 august 2016

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 284 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Der kom endelig gang i sæsonen i aftes/nat.

Det var klart, men vejret var ikke helt optimalt, Der var en del baggrundsdis og enkelte drivende skyer, især i horisonten.

Jeg luftede 14″ og kiggede lidt rundt

Jeg kiggede lidt på M 57, som var tydelig. Ringen var nem og den var grå indeni, men den var ikke ”skarp” ved større forstørrelser, så disen har spillet ind.

M 27 var flot og hang som en stor vattot foran stjernerne i feltet, og jeg kunne se mange af de stjerner, som sidder oveni tågen. Jeg forsøgte at finde Goldilock’s variable og kunne nemt se stedet og nogle af stjernerne omkring, men jeg kunne ikke sige med sikkerhed, at jeg så stjernen. I OIII filter blev M 27 meget tydeligere, men virkede lidt diffus. Til gengæld forsvandt stjernerne.

Jeg kiggede derefter på Slørtågen i Svanen. Jeg prøvede at stjernehoppe til stedet og kiggede først på NGC 7063, en lille åben hob et stykke over Gamma Cygni. Der var en gruppe spredte stjerner af stort set samme mag, som trådte frem fra himmelbaggrunden, men ikke noget iøjnefaldende.

Via Gamma Cygni hoppede jeg til galaksen NGC 7013, mag 11 og 4’x1’, som ligger mellem to mag 10 stjerner, tæt op af den nordligste. Jeg kunne dog ikke se galaksen trods ihærdig søgen, så den var forsvundet i himmelbaggrunden.

Derfra hen til 52 Cygni, feltet var velkendt og spot on, men der var intet spor af slørtågen ved 175x. Ved 215x med UHC filter var tågen til gengæld nem. NGC 6960 strakte sig opad og nedad i en bue fra stjernen, efterhånden blev tågen ganske tydelig.

Jeg kørte over til den anden del, NGC 6992/6995, som også var ret nem med filteret, både den øvre og den nedre del.

Herfra tog jeg til nogle planetariske tåger i Ørnen.

NGC 6790 var nem at se ved lav forstørrelse som en stjerne ude af fokus, og med OIII filteret var den ret fremtrædende, medens de fleste stjerner i feltet blev dæmpede. Ved 360x var den en lille blålig skive.

NGC 6803 var stjernelignende, mag. ca. 11-12, med en lidt klarere stjerne mag. 11 ovenfor og en svagere nedenfor mag. 12-13. I OIII filteret forsvandt den svage stjerne, og den klarere blev dæmpet, men tågen blev tydelig og virkede nu ulden.

NGC 6804 var en tydelig tågeklat – måske lidt kometagtig – allerede ved lav forstørrelse.

Der var en stjerne i højre kant. I OIII filter va tågen en tydelig udvisket klat uden detaljer, meget større end uden filter. Ved bortendt syn var stjernen til højre tydelig, og der var en stjerne inde midt i eller foran tågen.

Jeg fandt stedet med NCG 6807, og der var en stjerne, som var fremtrædende i OIII filteret, men jeg er ikke sikker på, at det var tågen.

NGC 7331 i Pegasus var nem som en langstrakt streg, men jeg kunne ikke se de andre galakser, som skulle være i feltet.

Jeg sluttede lidt over kl. 2, da skyerne begyndte at blive tættere og jeg kunne se, at det snart ville lukke til.

Det skal nok blive til mere i løbet af efteråret.

mvh
      Lars

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'observationer 6/7 august 2016' er lukket for nye svar.