Observationer 6-7/8 16

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Observationer 6-7/8 16

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 256 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

I går nat fik jeg igen 12″ dobsonen ud. Forholdene var ikke stort bedre end sidste nat. Nu var der oven i købet et stort tordenvejr igang syd for øen, der ind i mellem oplyste hele sydhorisonten med voldsomme lysglimt. Og samtidig blæste det temmelig kraftigt op. Seeingen var ikke videre god.

Jeg startede med M56, for at vurdere forholdene. Den sås let med 8×50 søgeren, hvad der kom lidt bag på mig. I teleskopet sås den lidt mere klart end natten før, men dårligere seeing og lidt mere uskarpe stjerner. Udmærket billede med 170x.

M27 var ganske fin med 85x. Den kunne også ses uden videre i søgeren.

M71 opløstes i en mængde stjerner med 85x.

Slørtågen sås egentlig ganske fint med 85x og jeg burde have prøvet O-III filteret igen.

Jeg hoppede ned til NGC 7013, en galakse i Cygnus, lige ved siden af Slørtågen, der sås ganske let med 85x og var aflang, cirka 1:2,5. Med 170x kunne jeg skimte nogle detaljer i den. Der sås en kerne, der var en anelse klarere en resten, samt antydning af en klump på hver side af kernen. Feltet er utrolig rigt på svage stjerner.

NGC 7006 er en kuglehob i Delphinus. Den ligger meget langt væk og man kan ikke opløse enkeltstjerner med 12″eren. Den er ganske let at finde, når Delphinus er tæt på meridianen. Man centrerer Gamma Delphini i okularet og bevæger teleskopet 4,5° østpå. Alternativt kan man centrere Gamma og så vente 18 minutter. Den er let at se med 85x på 12″eren og minder om M13 i en 60mm søger. Med 170x er den naturligvis større, men der er ingen stjerner at se. Alligevel kan man på en eller anden måde fornemme, at det er en kuglehob og ikke f.eks. en galakse.

Sluttede af med et kig på M13 og NGC 6207. Begge var lidt svage i det.

Mere blev det ikke til denne nat.

Thomas, Bornholm

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Observationer 6-7/8 16' er lukket for nye svar.