Observationer 5-6/8-16

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Observationer 5-6/8-16

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af nahilas. This post has been viewed 128 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Det blev skyfrit sent fredag aften, men et hurtigt blik afslørede, at det var ganske diset, pga. højtliggende slørskyer. Samtidig var det mærkelig lyst, meget lysere end sidste gang, jeg var ude. Selv omkring midnat kunne jeg uden problemer bevæge mig rundt og orientere mig uden vanskeligheder.

Kontrasten på himlen virkede OK, men alt var meget dæmpet, som om man observerede gennem et neutralfilter. Jeg anslår, at jeg manglede i hvert fald en hel magnitude i forhold til sidste gang. Sommetider var dele af himlen voldsomt meget mere dæmpet end andre gange. På et tidspunkt kunne jeg kun lige ane Herkulesfirkanten med det blotte øje…

Til gengæld var seeingen VIRKELIG god. Stjernerne stod fuldstændig roligt, selv med 324x og de blinkede overhovedet ikke, set med det blotte øje. Så gør det lidt ekstra ondt, at teleskopet ikke har højere opløsning end 3-4 buesekunder, fordi optikken er så ekstremt dårlig…

Nå, man ta’r hvad man har…

Første objekt var PK 80-6.1, en protoplanetarisk tåge i Cygnus. Jeg har set den tidligere, men en diskussion på deepskyforum.com gav mig lyst til at se den igen. Jeg fandt den ret let, efter først at have ledt Uranometria igennem, fordi jeg ikke kunne huske, præcis HVOR i Cygnus, den ligger… Med 85x (18mm ES82) sås et lille, aflangt objekt, temmelig klart og let at se. Der var en antydning af at det var et dobbelt objekt. Med 170x (9mm ES100) sås det tydeligt, at den var dobbelt, med en klar, nordlig komponent, der var temmelig aflang og en sydlig, der var lille, meget svagere og næsten rund. Dette sås også godt med 324x (4.7mm ES82). Det er et klart objekt og det tager forstørrelsen godt. Med bortvent syn vokser tågen i nord- og sydgående retning. Den sydlige vokser mest, og mere end fordobler sin længde. Den nordlige vokser mindre, men viser til gengæld hints af de to spikes, der går ud fra den i en V-form.

Da jeg nu var i Cygnus og seeingen var god, så rettede jeg teleskopet mod Minkowski 1-92, der også er en lille protoplanetarisk tåge. Den er meget mindre end PK80-6.1, men overfladeklarheden er endnu højere. Jeg kunne lige akkurat skimte, at den var dobbelt og at den ene ende er mindre end den anden, men det var stort set det.

Jeg hoppede videre op til PK64+5.1, Campbell’s Hydrogen Star, der er en meget kompakt planetarisk tåge. Desværre er optikken i min 12″ ikke god nok til, at jeg kunne identificere den med sikkerhed, som et tågeobjekt, omend den virkede “underlig” at se på, med 324x. Jeg har set den med 800x i min C8 på en lignende aften og der kunne jeg se tågen rundt om stjernen.

Nu var vi jo godt i gang med de planetariske tåger, så jeg hoppede op til PK64+15.1 i Lyren. Jeg fandt den meget hurtigt og med 85x kunne jeg se en lille tågeskive. Med 170x kunne jeg antydningsvis se et mørkere centrum og en svag stjerne lige udenfor tågens nordlige ende. 324x viste ikke flere detaljer.

Jeg hoppede ned til M56 og blev chokeret over, hvor svag den var i okularet. En stor forskel siden sidst. Jeg kunne kun se antydning af alle de mange stjerner, som jeg kunne opløse sidst. Så meget forsvandt altså i disen.

M13 var meget flot og velopløst, da seeingen var så god, men den virkede også kendeligt svagere, end den plejer. Jeg havde ellers valgt et tidspunkt, hvor Herkules virkede mindre dæmpet end tidligere.

Jeg overvejede at pakke sammen og gå ind, men ville også nødig spilde den gode seeing. Jeg kom til at få øje på M31 og tænkte straks på G1, dens klareste kuglehob. Der ligger to stjerner nærved den og seeingen må være god, hvis de ikke skal smelte lidt sammen. Undervejs til den fik jeg set på NGC 404, M31, M32 og M110, der alle var tydeligt dæmpede. Beta Andromedae havde en stor, svag halo omkring sig, der tydeligt oplyste feltet omkring NGC 404. På trods af det dæmpede lys kunne jeg alligevel svagt se støvbåndet i M31. En 12″ hiver masser af lys ind!

Jeg blev chokeret over, hvor svag G1 virkede. Jeg kunne godt se den, men slet ikke så godt som ved tidligere tilfælde. Jeg tjekkede endda teleskop og okularer for dug, men de var rene og klare. G1 var klart adskilt fra sine ledsagestjerner med 324x og var selv klart lidt større end en stjerne.

Nu var klokken over 1 og det virkede ikke som om, det ville blive meget bedre, selvom det faktisk var blevet kendeligt bedre i løbet af natten. Med det blotte øje virkede kontrasten mellem himlen og mælkevejen faktisk OK, men det hele var bare svagere, end det plejer. Og mærkeligt lyst var det stadig. Underlig nat. Det er ikke første gang, jeg oplever en nat af denne type. Jeg pakkede sammen og gik ind i seng. Helt dårligt havde det trods alt ikke været.

Thomas, BornholmAstrojensen2016-08-06 20:04:38

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Endnu en inspirerende observationsbeskrivelse Thomas

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Der kommer flere.

Thomas, Bornholm

nahilas
          Deltager
            • Giant

Hyggeligt og inspirerende! 🙂

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Observationer 5-6/8-16' er lukket for nye svar.