Observation i fri hånd

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Observation i fri hånd

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af thomas. This post has been viewed 256 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

stefan.oellegaard
      • Planet

Jeg har en kollega, som også interesserer sig lidt for det astronomiske, og fortalte, at venus var meget klar først på aftenen, og kunne ses med en almindelig kikkert. Han har kun en kikkert. Ja, det har jeg ikke sagde jeg, så jeg må bruge teleskopet, hvis jeg ville se noget. Nå men trangen kom over mig, og det afledte emnet “EQ6 Pro + azimuth”.

Oven på besværlighederne med roterende manuel navigering, samt et dødsfald for min shaman i World og Warcraft, besluttede jeg mig for, at se på stjerner på computeren og startede Stellarium. Det er faktisk ret pænt, og jeg klikkede på lidt af hvert, og hov – hvad var det? Der var en galakse og der var en nebula. De er jo nemme at finde – lige ved siden af en stjerne i store bjørn, og lige der under de tre stjerne i orions bælte er der også en nebula. Det er sgu da for nemt, og den er endda lige uden for min hoveddør, hmm… og pludselig slog det mig – jeg har en kikkert! Jeg har jo den der lille søgekikkert på teleskopet. Fat i den og ud at kikke – yes yes, man kan tydelig se et eller andet. Ha ha hvor er jeg kvik. Utroligt hvad en lille kikkert kan gøre. Mens jeg står og nyder synet, går det op for mig, at jeg jo også har et 80mm guideskop! Jeg fjols. Den må være meget bedre end den lille kikkert jeg står med, så jeg spæner ind og henter den samt et 26mm okular. Yes! Now we are talking. Den er dog noget uhandig og tung er stå med, og jeg forsøger at støtte den op ad plankeværket, men kommer til at stå i en akavet stilling. Jeg henter min fiskestol at sidde på, men kommer nu til at sidde i en akavet stilling. Hmm… nu er gode dyr rådne. Nu har jeg noget at kikke i, men det er ikke praktisk (behageligt) muligt. Da kom endnu en åbenbaring – min 8″ newton! Duh! Den kan jeg da bare sidde med på skødet og pege hvorhen jeg vil. Faktisk noget a la en dobson, den er bare sværre at holde rolig, men det kan absolut lade sig gøre. Selvom den sikkert skulle kollimeres og hovedspejlet ikke var kølet ned, så kunne man se en masse, så det er ikke sidste gang, at jeg tager min newton i favnen. Big%20smile

thomas
        • Giant

heh, god beskrivelse LOL

Og tillykke med den visuelle oplevelse. Men jeg tror du vil finde det nemmere hvis du sætter din newton på en montering, enten en ny billig, eller din eq6

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Observation i fri hånd' er lukket for nye svar.