› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Observation fra 25/9 2008 med skitse.
- Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af outlook. This post has been viewed 636 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. september 2008 kl. 17:28 #1415
jensDeltager- Giant
En enkel aften kunne det blive til.
Jeg havde godt nok sat en større liste op over hvad jeg ville se, men allerede ved 22.30, så blev seeingen væsentligt forværret og jeg måtter næsten op i 30° for at se Mælkevejen.Så da klokken viste 23.25, pakkede jeg sammen og gik i seng. Det var så også arbejdsdag næste dag hvor vækkeuret stod til 04.15.At jeg så ikke kunne vågne, er en helt anden snak. Havde hustruen ikke rusket i mig kl. 5, så havde jeg lullet videre til langt op ad formiddagen.Jeg fik set 5 åbne hobe i Cassiopeia som jeg nu kunne krydse af i H400 kataloget som beset.Herefter var de blevet rimeligt mørkt og jeg har de seneste 14 dage følt mig voldsomt inspireret til at få et kig på dobbeltstjerneparret Nu 1 og 2 i den Nordlige Krone, – på grænsen ind til Herkules.Dette affødt af Thomas fra København, der nævnte dette par til Starpartyet ved Ejstrupholm.Så han fik mig lige til at indstille teleskopet på dette meget smukke par.Det kom der så lige en skitse ud af:efterfølgende pegede jeg så telskopet nærmere Zenith, nærmere betegnet NGC 6543 “Katteøjetågen”.Som altid – fandens flot og står fint med farver.Forstår ikke at den ikke bliver mere set af de visuelle, da den blandt de få, viser sig med en blålig eller grønblå farve, samt en “stikkende” centralstjerne, der lige skal drille op til de 200-250x forstørrelse. Derover, synes den at “forsvinde” . . .Herefter blev det til et besøg på et par gengangere, nemlig NGC 7331 og NGC 7479 i Pegasus.Men grundet den hurtigt dårligere transparens, måtte jeg opgive NGC 7479. Se den kunne jeg, men den var ikke særlig kontrastrig . . . nærmest en tåget klat.Mit kig på NGC 7331 inspirerede med til at besøge naboen NGC 7315. Den stod pænt opført i stjernekataloget fra J.R. Torres’ B-set.Den var meget svag og kun kernen kunne ses med bortvendt syn.Selvfølgelig måtte jo lige en tur op forbi M13 og NGC 6207 – kan man jo ikke lade være med.Denne aften blev det dobsonopsætningen og ikke min EQ6.Hurtigt og nemt at sætte op og stille ind igen.HilsenJens27. september 2008 kl. 18:38 #1417
thomas- Giant
God beretning Jens
Fantastisk tegning, det var netop dette par jeg mente. Du har fanget den gule farve godt.28. september 2008 kl. 19:29 #1475
outlookDeltager- Super Nova
Det er bare i orden Jens. Cool beretning og ditto skitse. Jeg anbefaler næste gang Albireo i Svanen som bare er voldsomt populær ikke mindst pga. farverne orange og blå og så er de vist nok rigtige dobbeltstjerner. Når jeg scanner himlen ser jeg mange optiske par, men prøv også Epsilon Lyrae, det dobbelt dobbelte par. Også stensikkert et populært objekt at skitsere! Og en dobson er bare sagen at scanne himlen med parret med vidvinkel okularer.
outlook 2008-09-28 19:30:12
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Observation fra 25/9 2008 med skitse.' er lukket for nye svar.