› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Obs. Rapport fra D. 5/10 Inkl skitser+ Mystik!
- Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af andreas. This post has been viewed 522 timesv. This post has been viewed 522 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. oktober 2008 kl. 21:32 #2034
andreas.vDeltager- Main Sequence
Hej alle.
Så kom jeg ud igen. Denne gang havde jeg flyttet min kikkert fra mit sædvanelige observationssted, om til et endnu mørkere sted. OG det gave virkelig pote! Kunne se M-31, Dobbelhoben og M-33 med det blotte øje. Så det var en hel del mørkere! Så udbyttet af mine observationere blev naturlighvis bedere.Jeg startede ud med M-15 og NGc 7331. M-15 stod bedere end jeg nogensinde havde set den og spiralarmende i Ngc 7331 blev mere tydelige. Imponerende!Næste objekt blev Alberio. Den var utrolige flot og det kom så lige en lille skitse ud af det. Er begyndt at eksperimentere med at lave spikes på stjernernde. Her er resultatet.Næste objekt blev den meget svage M-33. Kunne se den meget, meget svag med det blotte øje. Det blev ikke meget bedere i teleskopet. Ingen spiralarme var tydelige.Til sidst ledte jeg forgæves efter Ngc 6543. Ikke om den var derIstedet stødte jeg på et objekt der tilsyneladende ligner en edge-on galakse. Har virkelig ingen ide om hvad det er. Måske kan i hjælpe mig. Objektet ligger i Draco ikke så langt fra Polaris. Har i nogle ideer om hvad det kunne være?Her er en skitseDet var så en lille observations rapport.Mvh Andreas7. oktober 2008 kl. 21:37 #2036
rigoDeltager- Super Nova
Fino flot!
den Alberio tegning er god!, men det under mig lidt at de hvide stjerner er større end Alberio, også fordi at du sætter spikes på dem og ikke på dem der større7. oktober 2008 kl. 21:41 #2038
Takker RigoJa det har du ret i . Fokuserede mest på Albeiro så det er nok derforHar også stadig lidt problemer med at få tegnet stjernerne i de rette størrelser.Andreas.V 2008-10-07 21:41:53 7. oktober 2008 kl. 21:42 #2040
rigoDeltager- Super Nova
Det kommer
, nu ved du det
7. oktober 2008 kl. 22:13 #2045
henrikDeltager- Nova
Hej
Flotte tegninger.
Jeg tænkte nok Rigo ville kunne lide dine spikes .. undskyld Albireo
Din M33 synes jeg er rigtigt rigtigt flot!
Hvad har du tegnet dem med?
Henrik 2008-10-07 22:14:42 7. oktober 2008 kl. 22:20 #2046
Hej Henrik!
Jeg takker. Spikes var et forsøg efter jeg havde set Jens’s skitser med spikes. Så jeg ville selv prøve.
Jeg tager en masse notater og tegner ude ved teleskopet. Bagefter tegner jeg dem ind i et Grafik program jeg har downloaded. Så går der jo lang tid med at redigere osv.
Mit størstre problem må nok være at få tegnet stjernerne i de rigtige størrelser og mangitude. Også ramme de rigtige farver på stjernerne.
Mvh Andreas8. oktober 2008 kl. 12:05 #2063
jensDeltager- Giant
Flot Andreas.
Man kan allerede se at du nu har flyttet dig et niveau højere op i kvaliteten af dine skitser.Det glæder migMit bud på den sidste skitse, er galaksen NGC 6503.Det passer nemlig med en klar stjerne tæt på galaksen og passer nogenlunde med asterismerne i synsfeltet.Galaksen står så kun små 3° fra NGC6543 og den er typisk at ramme i sin panorering rundt i området efter Katteøjetågen.NGC 6503 er så også næsten edge-on.Det er ihvertfald mit bud på “Det mystiske objekt”.Jens 2008-10-08 12:05:55 8. oktober 2008 kl. 15:44 #2071
Hej Jens og tusind tak for din Mail!!!!! Det var virkelig en super god hjælp! Nu skal jeg nok finde den!
Ja Ngc 6503 er jeg jo også ret sikker på at det er. Tak for hjælpen.. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Obs. Rapport fra D. 5/10 Inkl skitser+ Mystik!' er lukket for nye svar.