Obs. rapport d.15 januar m. skitse

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Obs. rapport d.15 januar m. skitse

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af jens. This post has been viewed 325 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

andreas.v
    Deltager
      • Main Sequence

Hej alle.

Jeg har erfaret en ting! Det er farligt at læse i The Night Sky Observers Guide, når man ikke er sikker på klart vejr! Man støder altid på et eller andet spændende! Også går der 2 uger unden man kan komme ud! Det er yderst hårdt at holde ventetiden ud! Og det blev heller ikke bedere af at der var en spændende komet at observere!

Torsdag stod på ingen måde i Astronomiens tegn. Man kommer hjem fra skole kl.4 også er der 2 timer til man skal afsted til fodbold. Også er man hjemme igen kl. halv otte. Så går der hurtigt en lille time inden man er klar til at observere. Så tiden var meget kort.

Lars havde fortalt om Komet Kushida 144/P, som lå inde for rækkevide af mit teleskop. Det skulle simpelthen observeret. Jeg var ved at gå ud af mit gode skind! Først var der en dum måne i vejen også gik der et godt stykket tid inden vejeret blev klart! Men endelig var det klart. Jeg havde printet søgekort ud og alt var klart. Jeg fandt kometen meget let. Der var ingen tvivl om at det var den. Den lignede en meget svag irregulær kuglehob. Den var meget ulden i det. Ikke så kraftig som jeg havde forventet, men alligevel ganske flot. Jeg sad og kiggede på den et godt stykke tid.

Tiden gik og jeg havde allerhøjst en lille time tilbage. Jeg ville frygteligt gerne havde nogle flere objekter observeret. Og der skulle ikke tage lang tid. Valget faldt derfor på 2 messier objekter, Nemlig M-108 og M-97. Begge befinder sig i Ursa Major, tæt på en klar stjerner og ikke så langt fra hinanden, så det behøvede jo ikke at volde de store problemer.

Jeg fandt M-108 først. Den var temmelig klar og lignede en lidt “tyk nål” som slog en lille flænge i himmlen.

M-108 er en “edge on” galakse og befinder sig omkring 45. millioner lysår væk. Den har en slående lighed med M-82.

Jeg rettede kikkerten et par grader syd og vupti så stod Ugletågen i
      okularet.

Ugletågen/M-97 er en fuldstændig rundt planetarisk tåge. Den har fået sit navn pga. de mørke områder, som kan ligne en ugles øjne.

Nu var tiden ved at løbe ud, men der var lige tid til at nå et objekt mere.
      Sidste objekt blev Ngc 2841. En ganske flot galakse i Ursa Major, som jeg havde læst om i The Nigt Sky Observers Guide. Galaksen ligger meget tæt på en klar stjerne og burde derfor kunne findes hurtigt.

Galaksen ligger omkring 31 millioner lysår væk. Dens spiral arme ligger tæt “snoet” ind mod kernen.

Ved et uheld kom jeg til at skubbe til kikkerten så den pegede mod et sted mellem Merak og Dubhe. Jeg kiggede ned i okularet og så 3 små, ganske svage ulden klatter. Hvad kunne det havde været? Er det nogen der ved det?

Så kom jeg ind igen, efter en ganske god aften! Jeg var alt i alt temmelig godt tilfreds med udbyttet.

Mvh Andreas

mikkellund
        • Giant

Hej Andreas

Fin beskrivelse.
        De tre galakser du har set kan være lidt af hvert, der er jo mange i det område. Men det kunne være ngc 3458, 3445 og 3440 som ligger inden for 17.5′ af hinanden:

Kom til at tænke på hvor længe du bruger på at kigge på hvert objekt?
        “The Night Sky Observers Guide” lyder spændende, er det denne http://www.willbell.com/HANDBOOK/nitesky.htm ?

MikkelLund2009-01-17 20:08:02

andreas.v
        Deltager
          • Main Sequence

Hej Mikkel.

Jeg brugte omring 20-25 minuter på hvert objekt. Normalt bruge jeg lidt længere, men tiden var temmelig kort

The Night Sky Observers Guide er virkelig nogle gode bøger! Dem kan jeg vamt anbefale! Det er dem som du linker til.

mikkellund
            • Giant

Okay, super. Købte du dem fra den hjemmeside, eller findes de et andet sted?

andreas.v
            Deltager
              • Main Sequence

Jeg købte dem af Knud Strandbæk til Starparty i September. Han havde en del Astronomisk bøger med. Ved ikke om du kan kontakte ham og spørge omkring dem, men prøv.

thomas
                • Giant

Hej Andreas
                Det er vel nok nogle flotte skitser du har fået lavet. Der er ikke meget galt før du er på niveau med den gamle (undskyld Jens) mester selv.

Hilsen Thomas

jens
                Deltager
                  • Giant

Arh Thomas . . . mester er jeg langt fra, men Andreas får gjort noget ved det, det er ved at være passé med min rådgivning. Smile

Som Leonardo da Vinci er citeret for at sige:

“Den er en dårlig elev, som ikke overgår sin læremester”.

Foråret er galaksetid, så jeg ser frem til at Andreas og jeg begynder at kunne få konturer på nogle af de lysstærkere objekter.

Vi har alt for mange “tågede klatter” på skitserne – men det er jo det vi elsker . . . at gå så dybt som muligt og observere de fjerneste galakser vi kan nå med vore instrumenter.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Obs. rapport d.15 januar m. skitse' er lukket for nye svar.