› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Obs. rapport d. 12 og 13 febuar
- Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af johnni. This post has been viewed 291 timesgade. This post has been viewed 291 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. februar 2009 kl. 22:56 #10601
andreas.vDeltager- Main Sequence
Hej alle.
Så! Endelig blev det klart vejr! Det var godt nok tiltrængt! Også i vinterferien. Det kunne næsten ikke være bedere! Aften var noget presset, da jeg kom sent hjem fra fodbold. Så det blev kun til noget lænestols astronomi, med min håndkikkert. Målet var at få fanget nogle af de mange åbnehobe i Cassiopeia.
Først blev det M-52. Nem at finde ved at bruge de sidste stjerner i Cassiopeia som pil. Hoben var nem at finde og tegnede sig, som en lille grå klat. Enkelt stjerne kunne skilles fra den.
Ngc-7788 og Ngc-7790. To åbne hobe som ligger i samme FOV. Væsentlige svagere end M-52, men kunne dog stadig ses.
Når man sådan scanner området i Cassiopeia, støder man på utrolig mange åbne hobe! Det overrasket mig meget.
Jeg var temmelig kvæstet efter fodbold, så jeg besluttet, at gå tidligt i seng og koncenterer mig om fredag. Jeg nåede dog lige at se månen stå op over horisonten. Fantastisk syn!Fredag gik utrolig hurtigt og pludseligt, uden vidre, var klokken otte! Det var jo egentlig noget rod. I al min forrviring havde jeg glemt alt om søgekort og hele moliviten! DET ER EN OMMER ANDREAS!
Jeg havde egentlig ikke nogen plan. Så jeg besluttet mig for at tage et ordentlig kig på M-42 og få tegnet en ordentligt sktise af området! Jeg ville være grundig så jeg satte mit 5mm i med UHC filter. Aldrig har jeg set noget lignende! Fra at havde den glatte går overflade, trådte nu strukture og alverdens ting frem! Det var virkelig ekstremt! Det blev studeret i næsten en time og en grundig skitse blev tegnet.
I går og idag har jeg arbetjdet meget hårdt på at få ført billedet for okularet, over på skitsen! Det var ikke sådan lige til! Det er nok den skitse jeg har brugt mest tid på at lave! Virkelig besværligt! Her er resultatet så! Håber i kan lide det!Klokken nærmede sig 21.30. Hvad skulle jeg nu finde på. Jeg husket at Jens.B havde vist en fantastisk skitse af M-51! Det måtte jeg naturligvis også prøve, velvidende at jeg nok ikke ville få det samme flotte billede, pga transparansen! Galaksen er jo nem at finde! En ting jeg kan sige! Dette objekt er simpelt hen unikt!
Der blev også brugt lang tid på dette objekt.Spiralarmende var synlige efter små 5 minutter og kunne lige anes uden bortvendt syn! Broen mellem galakserne var ikke synlige. Også dette objekt blev det brugt lang tid på!Løven havde efterhånden sneget sig godt op. Saturn var synlige og den skulle simpelthen havde et lille kig! 5mm okularet blev sat i, og saturn blev sporet. Pludselig stod Saturn med sine ringe og smilede tilbage til mig! Ringen strakte sig hen over den og virkede meget tynde. Fantastisk skue!Klokken var nu 23 og min far råbte at hvis jeg skulle hjælpe med at flække brænde i morgen. ( og derved gøre mig fortjent til lommepenge til nyt astro udstyr) måtte jeg nok gå i seng nu! Desværre. Alt i alt var aftenen ikke gået helt, som planlagt og jeg havde håbet på noget mere!Godnat!Mvh Andreas16. februar 2009 kl. 01:54 #10607
astrojensenDeltager- Neutron star
Ah! En herlig observationsrapport. Håber du får mange klare nætter snart. Det er jo snart galaksetid!
Thomas, Bornholm
16. februar 2009 kl. 19:48 #10650
Mange tak!
Ja galaksetiden nærmer sig med hastige skridt!Jeg fik lige et kig på Virgo clusteren omkring kl.23. Den stod stadig lavt, men hold op hvor var der mange galakser! Det kræver godt nok en større planlægning!16. februar 2009 kl. 20:33 #10657
astrojensenDeltager- Neutron star
Ja, Virgohoben er noget af en jungle, hvor man let kan fare vild, hvis man ikke er godt forberedt!
Det vigtigste er et rigtig godt kort man let kan bruge ved teleskopet. Det bedste jeg nogensinde har fundet er i Sky and Telescope, April 1994. Det har jeg brugt i mange år og derved lært Virgohoben godt at kende. Selv med det fremragende kort må man forberede sig på, at det kan tage flere år inden man er nogenlunde bekendt med området. Hovedårsagen er selvfølgelig det lave antal brugbare nætter, hvor det er muligt at observere hoben.
Når man er blevet kendt med området og er på fornavn med galakserne, i hvert fald de klareste af dem, så kan man begynde at dykke dybere og finde de svagere af dem, samt kigge efter interessante kendetegn i de klare galakser. Din 10″ vil vise hundredevis af galakser. Selv min 63mm Zeiss viser dem i snesevis.
Hvilket atlas bruger du ved teleskopet? Selv bruger jeg Uranometria 2000.0, første udgave. Det er udmærket, men viser for mange galakser og for få stjerner, til at det rigtig kan bruges i Coma-Virgo området. Millenium Atlas er meget bedre, men det er der ikke mange der bruger. Det er meget dyrt. Kortet i førnævnte S&T artikel er langt bedre end de to atlas’er.
Ser du noget interessant, eller er i tvivl om hvilke galakser du har set, så lav en hurtig skitse af deres relative placering og facon, samt de klareste stjerner rundtom, så kan jeg let se hvilken det er.
Thomas, Bornholm
16. februar 2009 kl. 23:37 #10665
spatzekDeltager- Super Giant
Hej Andreas!
Herlige observationer!
Jeg satte udstyret ud til en herlig afkøling omkring aftenmadstid i fredags, fik noteret en masse “vanvittige” objekter i specielt Gemini og Canis Minor, der bare skulle afprøves. Fik så C9.25 til at køre perfekt med Goto, så jeg direkte kunne bruge ca 140 x på alle de små galakser, der alle ligger og roder på 13 – 14 stykker. Himlen er stadig fornuftig fra mit sommerhus. I nord og vest er der vel 20 km til nærmeste gadelampe. I syd godt 6 kilometer, så det hjælper altid på humøret at se en en god stjernehimmel, når der er “hul igennem”. Jeg fik næsten alle galakser “i kassen” På mine gamle dage gider jeg ikke mere stjernekort – men efter 30 år med kort må værnepligten være overstået.
16. februar 2009 kl. 23:45 #10667
spatzekDeltager- Super Giant
Fik trykket på knappen for tidligt…
M42 i fredags – med laveste forstørrelse fik jeg ved direkte syn en svag lilla nuance. Når det sker, så er det squ klart!!Jeg ved, at det kræver klar og mørk himmel for at få aktiveret farverne, men det kan altså lade sig gøre.Jeg har set Orion tågen med store kikkerter i røde, lyserøde og lilla farver – helt fantastisk fedt. Fra Tenerife i nærmest ufattelige klare nætter under Halley komet turen så vi i en 13″ Dobsonian bl.a. M17, M8 og Eta Carina tågen i alle mulige rødlige nuancer. At så denne tåge kun stod 5 grader over horisonten var fuldstændigt vanvittigt…Og Omega Centauri..17. februar 2009 kl. 17:55 #10712
johnni.gade- Giant
Astrojensen wrote: Ja, Virgohoben er noget af en jungle, hvor man let kan fare vild, hvis man ikke er godt forberedt!
Er Virgo ikke også navnet på en helt andet kæmpe galakse? Eller er Virgo den hobe af galakser du omtaler?Kan bare huske jeg har hørt “mælkevejen” er forholdsvis lille i forhold til den meget større “virgo” galakse og den endnu større “den store tiltrækker”.Mvh Johnni.17. februar 2009 kl. 18:30 #10719
Den største galakse nogensinde observeret ligget i virgo Ic 1101. Den er omkring 6 millioner lysår i diameter!
18. februar 2009 kl. 12:18 #10786
johnni.gade- Giant
The stellar disk of the Milky Way galaxy is approximately 100,000 light-years
Så er mælkevejen da stadig af okay størrelse hvis 6 mill er det allerstørste.18. februar 2009 kl. 12:21 #10787
johnni.gade- Giant
Tror måske det var den her jeg snakkede om:
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Obs. rapport d. 12 og 13 febuar' er lukket for nye svar.