Obs. rapport. 24/10. Opstart på Arp projekt.

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Obs. rapport. 24/10. Opstart på Arp projekt.

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af andreas. This post has been viewed 510 timesv. This post has been viewed 510 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

andreas.v
    Deltager
      • Main Sequence

Hej alle.

Så blev det endelig klart. Det var 3 uger siden jeg sidst havde været ude, så humøret var højt.

Målet var at starte op på et fælles projekt med JensB. Vi har sammen udarbejdet en liste over 100 Arp galakser, som det er muligt at observere med en 10″ fra Danmark.

Kikkerten blev smidt ud kl. 19.30. Himmelen var ikke den bedste. Seeingen var dårlig og himmelen var meget “urolig”. Stjernerne blinkede meget og mælkevejen var svær at se. Ærgeligt
      Nå men jeg er jo en jubel optimist…

Målet var Arp 135 eller Ngc 1023. Den skulle være ganske klar og burde være meget nem. Jeg fandt M-34, som Ngc-1023 ligger meget tæt på. Så begyndte jagten. Jeg ledte og ledte. Ikke om den var der. Angry Jeg brugte nok 20 min på at lede efter den. TrælsAngry

Nå jeg havde heldigvis en nødplan klar. Arp 337 eller M-82. Den er jo meget let. Jeg fandt den overraskende hurtigt. Lige pludselig var den der bare. Og jeg blev overrasket. Det var første gang jeg observere dem og de var virkelig flotte. Seeingen ændrede sig hele tiden så det var svært at tegne den. Det ene øjeblik var den rigtig klar og flot, det næste var den svag.

Bagefter nåede jeg at få et glimt af syvstjernen. Jeg ledte også efter Ngc 6543 men den dårlige himmel satte en stopper for det

Mvh Andreas

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Obs. rapport. 24/10. Opstart på Arp projekt.' er lukket for nye svar.