Obs. på nattehimlen solreflektion fra satellit?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Obs. på nattehimlen solreflektion fra satellit?

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af mnpaulsen. This post has been viewed 60 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

mnpaulsen
      • Asteroid

Hej AF

Jeg er ny herinde, jeg har tilmeldt mig for at få svar på
      min observation på nattehimlen den 24/9 kl 00:35. nøjagtige tid kan jeg godt
      spørge min ven om.

Jeg fisker ofte om natten, og er efterhånden ret god til at
      spotte satellitter. Men i går kom jeg til kort…

Jeg var i sommerhus i Henne strand og gik med en kammerat ud
      for at ryge. Vi stod ved gavlen af huset og kiggede mod øst måske nord øst. Jeg
      kommenterede at der var stjerner lige i et hul i skyerne, vi kiggede begge op.
      Vi så med det samme på samme lys, det lignede en af de små uklare stjerner som
      flakker ved varmeudstråling og bliver svagt synlige, når der svæver ellers ikke
      synlig Sirius skyer forbi.

Vi sagde ikke noget til hinanden fordi vi var mundlamme, det
      så ligesom ud til den bevægede sig og det var ikke umildbart lineært, lyset fra
      den flakkede i synlighed på trods af at alle andre stjerner ikke gjorde det.
      Det var derfor vi så den med det samme.

3-4 sek fra vi først så det, så bliver lyset pludseligt skarpt,
      og det MEGET skarpt nok 10-15 gange nordstjernen i lysstyrke. Så skarpt jeg
      kunne se naboens græstag ”men ikke i farver, nærmest stroboskop lys uden impulsen”, jeg kunne
      ikke se der var græs da vi var ankommet. Lyset var ikke helt konstant, men svagt
      vibrerende og der blev ligesom skruet hurtigt op.

Efter 2 sek stoppede
      lyset igen og var tilbage i normal styrke ”som en svag stjerne eller satellit” pga.
      vi var lidt blændet, så det ud til lyset bevægede sig meget zig zag, efter nok
      5 sek zig zak bevægede det sig som en alm. satellit og lyste som en. Vi så på
      den til den var bag skyerne nok omkring 1 min, vi nåede at snakke en del og var
      ret meget oppe at kører.

” jeg troede faktisk kort: nu kommer der en meteor lige ned i
      hovedet på mig, skal jeg dø? for det var
      retning lige mod os, ingen hale som jeg før har set. Nåede at tænke nogle
      tanker om det måske var helikopter med projektør eller et fly som kom til at
      tænde en lygte, men hvor var lyden”

Min tanke var efterfølgende at det var sol-panelerne på en
      eller anden stor satellit/rumstation som reflekteredes solens stråler, som med
      et armbånds ur. Vi stod så lige nøjagtig
      hvor lyskeglen ramte jorden.

Er det plausibelt eller overhovedet muligt?

Observationen var få ”med øjet” synlige stjernet over
      Fisken, og bevægede sig mod syd vest-vest

Har set et
      stjerneskud/meteorit falde ned på marken hjemme på forældrenes gård, det var så
      kraftig det så ud som nogen kastede en brændende rulle magnesium ned fra himlen
      med røg hale og det hele, brændte ud på højde med læhegnet over jorden.

MVH Mikkel

Jannick Petersson
      Deltager
        • Main Sequence

Hej Mikkel,

velkommen til forum.

Det lyder som om det er en Iridium flare i har set, de kan blive meget lyse.

Det er som du skriver, en satellit hvor solens stråler reflekteres meget kraftigt i et kort øjeblik. Du kan måske spore på denne side http://www.heavens-above.com/IridiumFlares.aspx?lat=0&lng=0&loc=Unspecified&alt=0&tz=UCT

eller prøv at google Iridium Flare for at se billeder og video af dem for at sammenligne.

mnpaulsen
          • Asteroid

Hej Jackson

Pyyha så er jeg ikke blevet helt skør alligevel 😉 ja Helt sikkert som på http://www.youtube.com/watch?v=1PFUP5LPyuA

Mange tak for svar, nu tør jeg godt fortælle folk jeg kender hvad jeg har set :-O

Passer også med sekunder, dog var satellitten meget mindre synlig end den på filmen før og efter “flare” som i mit tilfælde virkede meget kraftigere for os, vi havde intet nattesyn tilbage bagefter.

Nogen som kan fortælle mig chancerne for at se sådan noget, er det meget normalt i jeres kredse?

Jannick Petersson
          Deltager
            • Main Sequence

Hej Mikkel,

chancerne varierer fra dag til dag, det kommer helt an på hvor på himlen satelitten befinder sig i forhold til solen og hvor du befinder dig, men hvis du har smartphone kan du hente gratisversionen af programmet ISS Detector som kan fortælle dig hvor og hvornår du skal kigge. Du kan desuden sætte alarm til 5 minutter før så du ikke går glip af noget

mnpaulsen
              • Asteroid

Min ven har en smartphone, derfor vi kunne se det var nord for fisken. Den app skal han da have.
              Det forklarer hvorfor jeg har set så mange skøre ting foregå deroppe, jeg har set mange lignende tilfælde men aldrig så skarpt. Om sommeren fisker jeg ofte ål i de lyse sommernætter, her er reflektionerne anderledes. mindre skarpe men forsætter i minutter med blink periodevis, tror det må være når der er flere paneler og fordi solen står så konstant tæt på horisonten.
              Man skal sgu ikke kigge der op uden at vide noget om astronomi, så bliver man skør…..godt internettet er opfundet!

habo
              Deltager
                • Super Giant

Iridium flares optræder på vores breddegrader for årstiden, generelt før 2300 og efter kl. 0400 næste morgen, altså et meget dårligt sammenfald mellem det observerede, og ifølge indsatte liste er der heller ikke nogen kandidater der passer med observationen, ifølge beskrivelsen lyser den også meget for kraftigt til at være en Iridium flare.

Jeg tror nærmere der må være tale om en kraftig meteor, jeg mener der blev registreret en d. 24 over Midtjylland, retnigen passer selvom tiden er noget ude!

habo2013-09-26 09:48:14

mnpaulsen
                  • Asteroid

hej
                  ja det kan jeg godt se, det passer meget dårligt med skemaet, men er skemaet komplet?
                  Der er vel ikke fx militær satellitter med?

må indrømme jeg ikke ved meget om det, men for mig virker det underligt at den bevægede sig og lyste som en alm. satellit i over 1 minut efter lyset. Så skal meteoren have lavet smut et sted i atmosfæren eller længer ude for at få friktion nok til at lyse op et par sekunder, tænker jeg….
                  En anden ting som for mig ikke taler for en meteor var, at de omkringliggende skyer ikke lyste op?
                  burde de ikke det, fordi lyskilden ikke er centreret som ved en iridium flare?

tak for skema, bare ærgerligt det ikke er bevist hvad vi så 🙁

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Obs. på nattehimlen solreflektion fra satellit?' er lukket for nye svar.