OBS! Nyt Astro-Forum på vej

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG OBS! Nyt Astro-Forum på vej

• Dette emne har 146 svar og 24 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af biberadm. This post has been viewed 5236 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 147 i alt)
  • Forfatter

nahilas
    Deltager
      • Giant

Hvornår kommer det nye forum?

Nicolaj
      Deltager
        • Giant

Ja, det virker noget useriøst den 20. september at varsle at nye indlæg ikke vil blive gemt og en måned efter er der stadig ikke information om hvor lang tid denne transition vil tage. Umiddelbart virker det ikke som et spørgsmål om ressourcer men et spørgsmål om planlægning.

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Her er en dugfrisk rapport fra det team som arbejder på konverteringen og overføringen af den store mængde data, sluger i forum.:

Vi er jo lidt i andres vold, så alt hvad vi kan gøre, er at feje for egen dør, så godt vi kan.

Lige nu er vi kommet dertil, at jeg er ved at lave en MySQL-version af MSSQL-versionen, som Samuel kan benytte.

Dermed burde de formelle/tekniske forhindringer være fjernet. Men vi ved jo stadig ikke, hvornår han får det sidste på plads.

So far, har hans tidsplaner jo ikke holdt.

Vi skulle nok aldrig have meldt nogen dato ud, men blot betragtet det hele som den testkonvertering, hvilket det jo OGSÅ var.

På den gode side: Det konverterede dataset bliver meget nyere end den 20. sept. Lige nu har jeg sendt ham en version fra den 17. oktober, men jeg satser sådan set på, at vi kan få gjort karantæneperioden endnu kortere.

Jeg vil bare ikke love noget, da vi er afhængige af hans evner til at opdatere data.

Der er lavet oprensning i en del af datasættet, hvilket gør, at vi ikke bare uden videre kan scripte opdateringen på en simpel måde.

Og der bliver tildelt trimmede brugernavne til mange brugere.

Men alt i alt ser det sådan lysere ud nu. Vi har set, at en konvertering er mulig. Så nu burde det kun handle om at få knækket de få problemer, der har været. Og dem har jeg sådan set løst for Samuel nu, vil jeg mene.”

Ja, det var så de væsentligste nyheder. Håber at der er mere forståelse for ventetiden.

Mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Sluger = som ligger

Nu er stavekontrollen slået fra på min iP8.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Bjarne
            Moderator
              • Super Nova

Hvem er Samuel?

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Samuel Morse – er det ikke. Jeg kender ham ikke, men som det

fremgår bistår han med opgaven.

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Bjarne

Ja, det var ikke for at mit svar skulle være sarkastisk.

Håber, at du ikke opfatter det sådan – i så fald und-

skylder jeg.

Vi er jo alle interesserede i at få det nye forum op og

køre, men vi må væbne os med tålmodighed, da

opgaven er mere omfattende end først antaget.

Mvh

Torben

Bjarne
                  Moderator
                    • Super Nova

Jeg forstod godt meningen. Jeg har selv meget let ved at blive sarkastisk.
                    Det overrasker mig slet ikke, at det tager længere tid end ventet.
                    Jeg er snarere overrasket over, at det kan lade sig gøre!

lindhard
                    Deltager
                      • Super Nova

Efterhånden som tiden går, og det nuværende forum langsomt falder fra hinanden, ingen upload af billeder, diverse fejlmeldinger etc, kunne det da være interessant at vide lidt om tidshorisonten for i brugtagning af det nye, moderne forum, vi venter på med længsel.

Hvis problemet er konvertering af de eksisterende indlæg, så spring det over.

Så må vi genskrive de af vore indlæg, vi hver især mener, at verden ikke kan klare sig foruden.

mvh
                      Lars

biberadm
                      Admin
                        • Main Sequence

Godt nyt!

Jeg har for fem minutter siden betalt for vores råkonvertering af forum-data til bbPress. Det har været en tung omgang, som vi kunne skrive mange kedelige sider om. Men det handler grundlæggende om en serviceudbyder, der lovede lidt mere, end han kunne holde (fx i fht MSSQL). Vi har selv måttet gå ind og lave en stor del af råkonverteringen, og der er gået rigtig mange mails frem og tilbage. Men nu ser det ud til, at vi faktisk har noget, der holder vand.

Den positive side af historien er, at jeres data frem t.o.m. 19. oktober (så vidt jeg husker), skulle være kommet med over. Vi forventer at kunne komme i luften med det nye site om få dage – og med 95% sikkerhed i løbet af den kommende uge. Hvis ellers leverandøren leverer.

Torben vil holde jer informeret om diverse praktiske informationer, men I kan allerede forberede jer på:

1) Brugernavne er blevet rettet på følgende måde:

mellemrum -> punktum

æ -> ae

ø -> oe

å -> aa

Alle tegn i brugernavn skrives med små bogstaver

dette link kan I se eksempler på de konverterede kontonavne på de 40 mest aktive brugere på Astro-forum.dk:

https://www.dropbox.com/s/uuayvkyzgjfu3al/Sk%C3%A6rmbillede%202017-10-28%2021.10.11.png?dl=0

Ud fra dette burde alle kunne regne deres nye brugernavn (account name) ud.

Disse rettelser i ‘account name’ har til formål at matche WordPress’ tekniske krav.

WordPress tillader i øvrigt, at man kan logge ind med sin email i stedet for konto-navn.

2) Alle vil skulle rekvirere et nyt password i det nye system baseret på jeres registrerede email-adresse. De af jer, der ikke længere kan tilgå den registrerede email-adresse, vil kunne henvende sig til webmaster (Torben), når den tid kommer. Og så vil han finde en måde at autentificere jer på, inden en ny gyldig email kan tilknyttes til jeres konto. En god start vil være at rette jeres email-adresse her i astro-forum.dk, mens I stadig kan. Det vil fremme processen. (Men det ændrer ikke automatisk emailen i det nye system, da data jo forlængst er exporteret.)

3) Samtid med at det nye forum åbnes, vil dette forum blive låst for nye indlæg. Og al kommunikation vil flytte over på det nye. Men vi vil holde astro-forum.dk åben i en periode, hvis længde endnu ikke ligger fast.

4) Når vi har fået adgang til det nye systems data, vil vi vurdere, hvor enkelt det vil være at få ført de sidste manglende indlæg (fra den 19. oktober og frem) over. Hvis vi kan gøre det uden store sværdslag, gør vi det. Hvis ikke, må I leve med det lille hul. Og så kan det blive aktuelt for nogen at kopiere deres indlæg over manuelt fra det gamle system.

Vi vil varsko jer, når der sker spændende nyt. Tak for tålmodigheden. 🙂

/Søholm (snart kendt som “soeholm” )Søholm2017-10-28 21:42:03

Dette er min nye signatur. xx

lindhard
                        Deltager
                          • Super Nova

Super, takker for info. Vi kan næsten ikke vente

mvh
                          Lars

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Bliver cool, og spændende at se, har ikke været aktiv i nogle år, men flytter snart til det mørke Mors, og så vil min Dobson blive aktiveret igen 😉

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

Vi har selv måttet gå ind og lave en stor del af råkonverteringen […]

æ -> ae

ø -> oe

å -> aa

[…]

Disse rettelser i ‘account name’ har til formål at matche WordPress’

Nu har jeg ikke set nøje på sagen men WordPress har support for UTF-8 tegnset (dermed også æøå), og så lenge dataene er læst & exporteret med UTF-8 så burde ikke dette være noget problem. Det bør være unødvendigt at lave en manuel konvertering af brugernavn på grund af tegn der ikke findes i det engelske alfabetet.

Rutinen vil typisk være slik:

1. Læs data fra eksisterende database. Husk at åbne databasen med UTF-8 tegnsæt.

2. Exportér data.

3. Lav den nye databasen. Husk at sætte UTF-8 som tegnsæt.

4. Importér data. Husk at åbne og læse data med UTF-8 tegnsæt.

I MySQL skriver man f.ex. …

$connection = mysql_connect($SETTINGS[“hostname”], $SETTINGS[“mysql_user”], $SETTINGS[“mysql_pass”])

or die(‘Unable to connect to MySQL server.<br ><br >Please make sure your MySQL login details are correct.’);

mysql_set_charset(‘utf8’, $connection); <— vigtigt!

… før man begynder med at læse eller skrive dataene.

Her er en artikkel om konvertering af databaser og tegnset, der går lidt mere i dybden på “problemet”: https://codex.wordpress.org/Converting_Database_Character_SetsBjørn Sandåker2017-10-29 06:30:21

Mvh,
                              Bjørn

henrik.schneider
                              Deltager
                                • Nova

super godt, ser frem til nyt forum inden for kort tid 🙂

biberadm
                                Admin
                                  • Main Sequence

Nu har jeg ikke set nøje på sagen men WordPress har support for UTF-8 tegnset (dermed også æøå), og så lenge dataene er læst & exporteret med UTF-8 så burde ikke dette være noget problem. Det bør være unødvendigt at lave en manuel konvertering af brugernavn på grund af tegn der ikke findes i det engelske alfabetet.

Kære Bjørn:

Det er venligt af dig, at komme med dit indspark. Og det er også sandt, at WP længe har supportet UTF-8. Men det gælder ikke usernames, hvor følgende konservative begrænsninger er defineret:

[Quote]Description

Sanitize username stripping out unsafe characters.

If $strict is true, only alphanumeric characters plus these: _, space, ., -, *, and @ are returned.

Removes tags, octets, entities, and if strict is enabled, will remove all non-ASCII characters. After sanitizing, it passes the username, raw username (the username in the parameter), and the strict parameter as parameters for the sanitize_user filter.

[/Quote]

https://codex.wordpress.org/Function_Reference/sanitize_user

Vi har i øvrigt også måtte håndkonvertere en del tegn i indholdet fra astro-forum’s første år, da der dengang var koks i tegn-deklareringen af ikke-ASCII-tegn. Men det jeg talte om her, vedrører KUN username.

Vi har været igennem alt dette her temmeligt omhyggeligt, og det er faktisk et af de issues, der forsinkede vores konvertering, da vores leverandør ikke havde fulgt vores oprindelige instruktioner om at bruge tilpassede/sanitized usernames. Så vi har også haft lejlighed til at se, hvordan det IKKE virker, hvis man prøver at ignorere WordPress’ specifikationerne. 🙂

PS: Brugernavnet (username) kan – i modsætning til de øvrige brugerdata – ikke umiddelbart ændres. Men da du er en af de hårdest ramte af konverteringen med hele tre tegnudskiftninger, kan vi nok godt undtagelsesvis rette dit brugernavn til ved lejlighed, hvis du skulle ønske det. 🙂 Det skal dog tilføjes, at vi WP nu har et felt, der hedder “Kaldenavn”, og dette kan I sætte som I vil. Og det kan være det navn, som I vælger at vise offentligt. Dermed bliver ‘username’ et rent teknisk id, som I kan vælge at bruge, når I logger ind, hvis I da ikke bruger jeres email-adresse.

Skærmbillede fra WordPress backendSøholm2017-10-29 13:34:45

Dette er min nye signatur. xx

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 147 i alt)
                                • Emnet 'OBS! Nyt Astro-Forum på vej' er lukket for nye svar.