› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › OBS! Nyt Astro-Forum på vej
- Dette emne har 146 svar og 24 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af biberadm. This post has been viewed 5235 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. oktober 2017 kl. 19:28 #164098
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg er desværre ikke opdateret mht. overgangstidspunktet, men lov mig nu, at det
ikke kommer bag på jer – the good things are worth wating for – er min foreløbige påstand.
Torben Taustrup 2017-10-01 19:30:05 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
1. oktober 2017 kl. 19:34 #164099
lindhardDeltager- Super Nova
Torben Taustrup wrote: Jeg er desværre ikke opdateret mht. overgangstidspunktet, men lov mig nu, at det
ikke kommer bag på jer – the good things are worth wating for – er min foreløbige påstand.
Jo,Jo, men tænk på alle de gode indlæg, vi ikke får med over, når der går så lang tid.
mvh
Lars1. oktober 2017 kl. 22:26 #164108
Ja, det er jo rigtigt Lars. Vi kan kun opfordre folk til at holde
lidt igen med de gode indlæg – hø-hø
Alternativt have en kopi liggende af dem, som sendes nu
og fremefter. De kan så fyres af, når det nye forum kører.
Hvis forum går helt i sort i forbindelse med overgangen, så
er der stadig mulighed for at tilmelde sig Astrolist – som jeg
tidligere har opfordret folk til, så kan man holde sig opdateret
om udviklingen.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
1. oktober 2017 kl. 23:08 #164112
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Torben Taustrup wrote: Ja, det er jo rigtigt Lars. Vi kan kun opfordre folk til at holde
om udviklingen.
Folk skal holde igen med indlæg —- COME ON !!
Med al respekt for det arbejde der laves.
Men det er altså helt vildt molbo-agtigt, at bede folk om at gemme deres indlæg for at poste dem igen.
Det kommer aldrig til at fungere. Tråde på et forum er en slags samtale, som du kan aldrig genskabe den nøjagtigt igen.
Og teknisk er der ingen grund til ikke at genoverføre alle indlæg, når resten af migreringen er færdig.
Jeg er enig i, at det kan være problematisk at eksportere data fra et system, der ikke er bygget til det. Men det er altså bare data i nogle tabeller. Når først man har regnet ud hvordan det ekstraheres, så er det let at gentage!
Man skal jo bare trække data ud der er kommet efter 20/9 kl. 04 og tilføje til den nye tabel. That’s it !!
Og sorry Torben, jeg kan se at du har en forkærlighed for det (meget meget) gamle Astrolist. Jeg benyttede det selv for 10-15 år siden.
Det du beder om svarer til at bede folk om at gå tilbage til stentavler
2. oktober 2017 kl. 00:21 #164121
BjarneModerator- Super Nova
Hvorfor gemme indlæg? De befinder sig jo fint i astro-forum, hvor man kan hente dem frem.
Jeg kan ikke forestille mig, at du vil nedlægge astro-forum, før alle er tilfredse med det
ny forum? Problemet med at konvertere er sandsynligvis ikke helt så simpel, som det lyder.
Jeg kan f.eks. ikke finde ud af, hvordan man anvender HTML koder i astro-forum.
Jeg læser, at man skal benytte Forum-koder, men disse er sandsynligvis ganske
specifikke for astro-forum, så hvordan skal de oversættes.
Jeg har rigeligt besvær med nogle specielle koder, som emulerer LaTex i arXiv.org.
Dem må jeg oversætte i hånden til HTML5. Geologerne benytter heldigvis ikke
disse koder. Jeg forudser, at vi hver især bliver tvunget til selv at konvertere koden.
Jeg foretrækker i givet fald at bevare astro-forum som et read-only arkiv.
Jeg vil dog helst ikke udtale mig bombastisk om noget, som jeg ikke kender til.2. oktober 2017 kl. 00:36 #164122
biberadmAdmin- Main Sequence
Kære Lars:
Jeg har allerede forsøgt at forklare forudsætningerne og begrænsningerne for denne migration. Alt kan lade sig gøre, men vi bader ikke i hverken tid eller penge. Jeg skal ikke gøre mig klog på historikken, men jeg for nu bare at nævne én ting, som en af bagmændene af det nuværende system (Web Wizard Forum) fremhæver, så er MS SQL en database, der i sig selv adskiller sig markant væsentligt fra MySQL, sekundært er schemaet for WWF’s egne to versioner, så forskellige, at udviklerne af WWF ikke selv anbefaler – eller ønsker at begive sig ud i – en migrering af systemet. Det er ikke trivielt. Det kan naturligvis gøres, og lige nu ser det ud til, at det også vil blive gjort. Men vi kan ikke presse processen hurtigere frem.
VI har nu en demo af et første migrationsforsøg. Det er ikke perfekt, og der er fx tegnproblemer. Men vi er kommet et stykke.
Hvis det – efter en fejlfri eller godkendt konvertering – viser sig, at processen kan gentages uden for mange omkostninger, er det også muligt, at vi vil gøre det. Men det vil stadig bero på en vurdering af hvor mange tusind kroner, vi skal betale for fx 100 indlæg fordelt over 3-4 uger.
Vi har arbejdet med databaser i mange år, både relationelle og andre, så det er ikke, fordi vi ikke er opmærksomme på de teoretiske konverteringsmuligheder. Men noget andet er, når det skal udføres.
Dette er min nye signatur. xx
2. oktober 2017 kl. 00:46 #164124
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Kære Søholm,
Jeg arbejder professionelt med IT og deriblandt databaser.
Jeg ved også hvad jeg taler om.
2. oktober 2017 kl. 01:35 #164125
Lars Malmgren wrote: Kære Søholm,
Jeg arbejder professionelt med IT og deriblandt databaser.
Jeg ved også hvad jeg taler om.
Kære Lars:
Jeg beklikker ikke på nogen måde din professionelle kompetence. Men her er vi nede i en helt konkret sag, men nogle helt konkrete specifikationer med nogle snitflader mellem flere systemer. Men jeg vil meget gerne diskutere det med dig i et privat forum, hvis du mener, du har noget, der kan fremme vores konkrete proces her.
2. oktober 2017 kl. 07:28 #164126
Lars Malmgren wrote:
Ja, det er jo rigtigt Lars. Vi kan kun opfordre folk til at holde
om udviklingen.
Folk skal holde igen med indlæg —- COME ON !!
Med al respekt for det arbejde der laves.
Men det er altså helt vildt molbo-agtigt, at bede folk om at gemme deres indlæg for at poste dem igen.
Det kommer aldrig til at fungere. Tråde på et forum er en slags samtale, som du kan aldrig genskabe den nøjagtigt igen.
Og sorry Torben, jeg kan se at du har en forkærlighed for det (meget meget) gamle Astrolist. Jeg benyttede det selv for 10-15 år siden.
Det du beder om svarer til at bede folk om at gå tilbage til stentavler
Hej Lars
Overså du helt og hø-hø?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
2. oktober 2017 kl. 09:41 #164130
“VI har nu en demo af et første migrationsforsøg. Det er ikke perfekt, og der er fx tegnproblemer. Men vi er kommet et stykke”.
“Men det vil stadig bero på en vurdering af hvor mange tusind kroner, vi skal betale for fx 100 indlæg fordelt over 3-4 uger”.
Var der ikke ca. 100000 indlæg, så det burde tage ca 100 år og koste 1 million.
Det er tegnproblemerne, som bekymrer mig. Jeg har selv problemer med arxiv.org,
hvor mange forfattere anvender LaTex udtryk for ligninger, som så oversættes af javascript.
Jeg oversætter LaTex til HTML5 kode i hånden. Det er ikke alt for besværlig, hvis man kan
nøjes med et par stykker ad gangen. Her er et eksempel om svingninger af magnetiske
neutronstjerner. Formlerne er ikke helt så elegante som LaTex, men de kan læses,
og selve koden kan læses af et menneske.
https://www.kosmologi.eu/wordpress/?p=2785
Jeg er spændt på at se de første testresultater.2. oktober 2017 kl. 09:54 #164132
Hej BjarneT:
Jeg håber ikke, at vi skal måle konverteringstiden i sekler. 😉 Jeg tænkte blot på, hvor meget man syntes at stykprisen for en ekstrakonvertering ville være værd i kr. Mht. konverteringen ER det faktisk vores ønske at ‘efterkonvertere’, men det bliver sandsynligvis ikke med en ‘incremental’ konvertering, men af hele dynen én gang til, da der ‘kun’ er godt 100.000 indlæg.
Nå, men det var et sidespor. Jeg ville blot nævne, at jeg i forbindelse med oprettelsen af astronomisk.dk faldt over flere muligheder for at implementere understøttelse af LaTex. Der findes nogle få forskellige plugins, hvoraf nogle måske ikke længere er updateret til WordPress 4.8.x:
Men de, der er interesseret i at bruge LaTex, må meget gerne byde ind med ønsker om, hvilket plugin de vil anbefale til det nye forum. Her er et par forslag:
Så vil vi tage det med i det videre arbejde.
2. oktober 2017 kl. 10:06 #164133
Billedepolitikker?
I det nuværende astro-forum er der billedelinks til mange forskellige billedekilder. Fx har EDBBOB benyttet astrobin.com. Disse links skulle vi sagtens kunne bevare, men hvis nogen af disse billede-services, har særlig udbredelse eller betydning, kan det være, vi kan finde plugins eller andet, der kan fremme integrationen mellem den nye astro-forum og en eller flere billedeservices. Vi kan ikke love noget, men det vil under alle omstændigheder være rart med jeres inputs på, hvad der bliver brugt.
Vi vil gerne understøtte billedeupload så direkte og brugevenligt som muligt, ideelt direkte ind i det nye WordPress/bbPress, men da jeres optagelser ofte er ganske store, så er det også et ressourcespørgsmål.
I første omgang vil vi formentlig sætte en max. størrelse på, og så lade jer uploade billeder direkte i WordPress. Evt. suppleret med en spejling af billeder i et CDN til hurtig visning og minimal load på egen server. Men ideelt set vil vi gerne have hele billedelageret liggende på en mere velegnet og rummelig server, så i kan tillade jer, at uploade større og flere billeder. Amazon er en mulighed, men igen er økonomi også et issue. Og her er vi under alle omstændigheder ude i en version 2.
Så lad os høre, hvordan I håndterer billederne, og hvad man kunne ønske sig.
2. oktober 2017 kl. 11:00 #164136
nahilasDeltager- Giant
Hej Søholm
Jeg tænker at de fleste af os, grundet vores hobby, har et eller andet sted i skyen vi uploader vores billeder. Så måske er det virkeligheden et spørgsmål om rigtig god integration, og så at droppe at hoste billeder selv i det hele taget? Det er nærmest molbo arbejde i dag med alle de ganske udmærkede services til billedhosting der er udstillet af de store silicon valley virksomheder.
2. oktober 2017 kl. 11:07 #164137
LaTex er ikke et ønske fra min side, blot et eksempel på konvertering. Arxiv.org har indført
muligheden for at lette forfatternes arbejde. Det er langt fra alle, som benytter det.
Det kommer, som det kommer fra forfatterne, og man kan ikke rette idet.
Din link til https://www.google.dk… kommer med en mystisk fejl:Server Error in ‘/’ Application.
Ja. Billed-upload er mange gange større end tekst i mit tilfælde, selvom jeg holder
mig undet 30-40 kb per billede. I komprimeret form fylder databasen 1.2 MB.
Upload af billeder fylder 73 MB.
2. oktober 2017 kl. 12:09 #164138
Det drejer sig om denne her
https://www.mathjax.org
Jeg tror, at jeg alligevel vil foreslå denne Mathjax plugin
https://wordpress.org/plugins/mathjax-latex/- Tested up to: 4.8.2
Requires PHP Version:5.4.0
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'OBS! Nyt Astro-Forum på vej' er lukket for nye svar.