I aftes var nogle af Jupiters måner i en interessant position, idet Europa som den første ville formørkes af Jupiter og Io med Ganymedes ville gå foran Jupiters skive. Derudover kunne man siden iagttage Io’s skygge samt Ganymedes som satelit nord for NEB og selv om det kunne se sådan ud var det altså ikke Ganymedes skygge.
Io som satelit var inden for NEB og i SCT’en kunne jeg ikke se den. Der var dog i første halvleg et drivende tæppe af skyer som til tider halverede fornøjelsen ved observationerne. Disse forsvandt dog igen ved halvtolv tiden. Og behøver jeg fortælle, at GRS også var synlig under sessionen.
Det var spændende at se månerne nærme sig gaskæmpen og først se Europa forsvinde og så se to lyspunkter inden for Jupiters skive, der efterhånden blev matte. En tid efter dukkede en skygge frem ved randen og man forledtes til at tro, at det var Ganymedes som jo var synlig på skiven i det nordlige tempererede bælte.
Ved GRS sås den enorme udstrækning af skyer, den turbulente masse forårsager i sin færd hen over Jupiterskiven. Der var mange detaljer i bælterne, men især i NEB. Nå, det var tid at finde dynerne og få sovet lidt inden næste session som var Mars og Saturn selvfølgelig.
Ved femtiden var jeg atter på plads på altanen med en afkølet SCT og en Zeiss bino i enden. Disse planeter står lavt og min SCT var kun halvanden cm fra vindueskarmen, men det er jo også nok. Mars med sine godt 11″ stod alligevel fint i okularerne og overfladedetaljer var synlige.
Det var ikke let at se hvilke, men jeg syntes at kunne ane Acidallum med Nillacus Lacus og Xanthe og Aurorare og hele Tharsis med Arcadia området ind til Sirenum. Seeingen var rigtig god her mellem fem og seks om morgenen og Saturn var ingen undtagelse. Cassini var ikke en opgave for SCT’en og den olivenfarvede bold med det gule ækvatoriale bånd stod som malet.
Titan kunne naturligvis også spottes indtil morgendæmringen satte en stopper for det og min videre observationer. Kragernes hæse skrig gjaldede gennem den kolde morgenluft og en dues kald råbte på morgenmad. Det var tid til en kop kaffe og en bid brød.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting