› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › OBS-3 – nyt observatorieprojekt
- Dette emne har 75 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 9 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 7231 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. oktober 2019 kl. 20:26 #321875
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Så er der sket lidt igen. I dag skulle toppladen til tårnet monteres. Forud var gået en fase med udmålinger som skulle sikre, at hullet til kuplen blev placeret korrekt.
Centret skulle ligge 44,6 cm i nordlig retning for centret af kikkertsoklen. Dette baserer sig på målene af opstillingen, når den nye tubus er monteret, og gaffelarmene af denne grund er gjort 60 mm kortere, men der vil også være plads til at montere den gamle tubus.Inden at toppladen til kuplen kunne monteres, skulle der skæres omkring en cm af skørtet hele vejen rundt, da vi i forbindelse med nedtagningen af pladen, havde skåret lidt længere nede.
På undersiden af toppladen er hullet forstærket af en oktogon af 5 x 10 tømmer, og det blev så valgt at placere modsvarende reglar på den underliggende konstruktion. Der blev dog ikke placeret en lægte i det ene hjørne af pladshensyn til stedet, hvor opgangen fra kontrolrummet skal være. Her blev der i stedet placeret et par metalvinker.
I forhold til vores gamle observatorium, hvor toppladen hvilede på et tårn baseret på taglægter (med den gamle mål) og en beklædning bestående af 9 mm Douglasplade, så er den nye konstruktion noget mere solid.Vi var fire mand til at bakse pladen op. Det gik forholdsvis nemt. Her hviler toppladen på de to sidereglar.
Det vist sig dog, at den gik imod det nærmeste spær, men det problem blev klaret ved at skære ud i oversiden af spæret. Dette vil ikke kompromittere styrken, da spærene er 295 mm høje.Herefter blev pladen centreret og justeret i vater. Den førnævnte understøtning blev så monteret. Det er planen, at manden der skal brænde tagpap på taget skal komme mandag morgen.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
26. oktober 2019 kl. 18:48 #321888
Det er en våd tid vi lever i. Selvom der har været dækket af, så er der alligevel kommet vand ind flere steder. Det eneste sted, der ikke er kommet vand ind er i værkstedet.
I dag regner det igen, og når vejret er så surt, så mister man lidt lysten til at gå ude og arbejde. Jeg havde ellers en plan om at trække nogle elkabler i nybygningen, men i stedet blev det til en driverdag, hvor elplanen blev udtænkt.Om torsdagen så det sådan ud.
Jeg har forresten ikke fået vist dette. Soklen skulle jo slibes ned for at give plads til lejehuset til gaflen. Det foregik ca. en uge efter at instrumentsoklen var færdigstøbt. På det tidspunkt var betonen ikke helt afbundet, så den var rimelig nem at skære i. Isokernen er en del blødere.
Fredag gik man så i gang med at lægge de sidste tagplader. Da der kommer mere isolation i taget, måtte vi vælge et sternbræt, der er 37 cm højt mod det bestående, der kun er 28 cm. Det lykkedes dog, at lave en pæn sammenkobling med de bestående sternbrædder.
Her er et kik mod den vestvendte side.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
30. oktober 2019 kl. 09:17 #321916
Så er der brændt pap på taget, og vi behøver ikke længere at være bekymrede for, at der kommer vand ind. Vi har været heldige med vejret, mellemhøj sol og rolige vindforhold. De sidste par morgener har det dog været tænderklaprende koldt. Her til morgen var det -3 grader C. Det er som om det sætter en lille dæmper på arbejdsiveren. Om vi kan begynde at male træværket er spørgsmålet, når temperaturene er så lave.
Nu er der også sat klinkbeklædning på de to vægge.
I går blev der lagt gulv i observatoriet, og gulvlemmen blev tilpasset. Loftshøjden i observatoriet bliver mindre, men man vil stadig kunne stå oprejst, hvis man ikke står helt ude ved kuppelsiden. Adgangen gennem gulvlemmen bliver ikke mere besværlig, og der bliver ikke så mange trin, da gulvet ligger lavere.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
31. oktober 2019 kl. 20:05 #321927
Der er nu gået godt en måned siden projektet startede, og i dag skulle kuplen så op. Tømrerne skulle i gang med at lave gulv i værksted/kontrolrum. Da opklodsningen blev pakket ud viste det sig, at vi havde fået en hel kasse med underparter – surt show. Så jeg måtte have fat i tømmerhandlen i Ryomgård og klage over fejlleverancen. De havde heldigvis nogle andre, så dem måtte jeg ud og hente.
Jeg har haft travlt med at ordne elinstallation. Der er trukket nogle kabler fra den bestående installation, og en kontakt og et udtag fra det gamle værksted er blevet flyttet. Når alle kabler er trukket, kommer der en elektriker og forbinder dem, så jeg ikke efterfølgende får problemer med lovligheden af installationen.
Her er et kik ind i det nye rum, hvor man er i gang med at isolere.Gulvet blev færdigt ca. en halv time før fire mand fra De Aktive mødte op. Klokken var 14.
Kuplen skulle op, og vi var syv mand. Tømrerne havde allerede skruet støttebenene løs, og de stod og ventede utålmodigt på, at vi andre skulle få taget os sammen til at løfte kuplen rundt om hjørnet på terrasen. Den skulle ikke ret højt op, så jeg vurderede, at det ville være spild af tid at skubbe den op ad et par lægter.
Det viste sig også, at opgaven var ret overkommelig, og pludselig var den på plads. Det var virkelig fedt endelig at kunne stå på observatoriegulvet og kikke ud gennem spalten. Pludselig virker det hele meget mere overkommeligt.
Loftshøjden er blevet mindre i forhold til før, men der er stadig fin plads.Begivenheden blev fejret med en øl på terrassen i efterårssolen. Vejret var perfekt til operationen.
Her er lige en sammenligning med den fotomontage jeg havde lavet og så det faktiske resultat. Vi når nok ikke at male i år, da temperaturen ligger lidt for lavt. Desuden anbefaler man at vente med at male træet til det har dampet af.
Det er heller ikke noget problem, da det er trykimprægneret.
Jeg noterer mig, at kuplen faktisk er lidt mindre i virkeligheden end på fotomontagen. Det kan kun være en fordel. Mht. farven så er der nok delte meninger om, hvilken der er bedst. Min kone mener, at den var bedre i den oprindelige farve, da den så passer til sternbrædderne. Nu må vi høre, hvad naboerne siger.Her er fire af De Aktive – fra venstre, Flemming, Kristian, Anders og Claus.
Vedhæftninger:
1. november 2019 kl. 09:48 #321935
RudiDeltager- Neutron star
Jeg skal da love for, at det går fremad med stormskridt! Det ser rigtig godt ud.
Og ja, I skal lade det trykimpregnerede træ tørre ud, inden I maler det. Mit kikkertskur stod næsten to år, inden jeg smurte det med Gori./Rudi B. Rasmussen
1. november 2019 kl. 16:52 #321940
Hej Rudi
Tak for det 🙂
Ja, det er gået ret stærkt med at få opført den nye bygning, men der har jo også været professionel hjælp på.
Der skal stadig laves en del indvendigt. Tømrerne fik lavet gulvet færdigt i værksted/kontrolrum, og der blev også sat gipsloft op.Vi mangler at beklæde tre vægge med spånplade og gipsplade.
Der er også en opgave med at få færdiggjort trappestenen ved havedøren – der skal mures lidt.
Det er rarest, at få færdiggjort rummet under observatoriet før vi kan begynde og sætte instrumentet op.
Rummet vil i færdig stand være rigtig godt isoleret. Vi gider simpelthen ikke at sidde og fryse i kontrolrummet 🙂I dag har konen og jeg været på genbrugspladsen med byggeaffald. Der smuttede en del godt træ. Nu er der kommet mere orden på byggepladsen.
Jeg vender tilbage, når der er nyt.
Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
1. november 2019 kl. 19:14 #321941
RudiDeltager- Neutron star
Så venter I snart kun på ham der glarmesteren i det nordlige Vejle 😉
/Rudi B. Rasmussen
1. november 2019 kl. 19:40 #321942
🙂
Du mener det sydlige Vejle.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
1. november 2019 kl. 23:11 #321944
Dagen i går d. 31. oktober, hvor kuplen blev sat op, er pudsigt nok 10 års jubilæet for den første gang kuplen blev sat op på det gamle observatorium.
2. november 2019 kl. 21:43 #321948
Her er lige et par billeder af det indvendige.
I overgangen mellem værksted/kontrolrum og “kælderbygningen” er tykkelsen af isolationen størst – 415 mm faktisk, men den bliver så 240 mm over nybygningen.
Gipspladerne skrues fast på de opsatte forskallingsbrædder.Der er lagt spånpladegulv, og det er lagt i samme niveau som det bestående gulv i det oprindelige værksted.
Kassen omkring observatoriet er færdiggjort, og der mangler så at blive isoleret. Man kan se, hvor opgangen til observatoriet er.
Højden under udhænget er omkring 170 cm.
Jeg har allerede knaldet hovedet mod udhænget syv gange, så nu er der sat noget flamingo på hjørnet.Her er lige et stemningsbillede fra kuppelopsætningsdagen. Claus er rigtig flink til at smile til fotografen 🙂
Det er Annette der har taget billedet.I dag har vi igen været på genbrugspladsen med byggeaffald, så haven ligner næsten sig selv – bortset fra området, hvor der nu er nedgravet en faskine. Det var et værre griseri at skovle jord, da den er meget leret, så vores sko opsamlede store mængder som ikke lige ville falde af.
Vi nåede lige at afslutte arbejdet, før det for alvor begyndte at regne.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
7. november 2019 kl. 20:48 #321960
Der sker hele tiden noget ved byggeriet. Forleden fik jeg muret et par stykker isoleret sokkelsten ind under hoveddøren, så det nu er muligt at få fuget hele vejen hen under døren, så der ikke kan trække ind der. Inden stenene blev muret fast, blev der lagt flamingoisolering ind.
For nogle dage siden fik jeg isoleret og beklædt den østvendte væg. Indtil nu er der kun skruet spånplade på. Gipsen kommer på et andet tidspunkt.
I dag gik vi i gang med at klargøre skillevæggen til montering af plader. Der skulle skrues 45 x 45 mm reglar fast for oven og for neden, så der er en flade, som pladerne kan skrues fast på.
Derefter fik vi slæbt trappen til observatorierummet ud fra værelset. Trappen skulle tilpasses i højden, så der blev skåret et trin af, og så blev den afkortet i bunden for at få øverste trin op i en højde, hvor der er plads til, at gulvlemmen kan isoleres.
Der skulle lige fifles med afkortningen for at få trinnene til at sidde helt vandret.
Højden fra gulvet til undersiden af udhænget er nu fastlagt til 172 cm., og herfra er der ca. 15,5 cm til observatoriegulvet.
Trappen blev skruet fast øverst med et par skruer, så vi kunne teste den. Vi er tilfredse med, hvordan adgangen til observatoriet er. Det er nemt at komme op. Åbningen er ca. 56 x 78 cm.Jeg har tænkt lidt over hjørnet, som jeg har knaldet hovedet imod indtil flere gange. Det hjørne sidder i vejen, og spørgsmålet er, om man ikke bare skulle inddrage det i kontrolrummet, da der stadig er tre andre hjørner i observatorierummet, hvor man kan opbevare forskelligt udstyr. Det ender det nok med….
Vedhæftninger:
8. november 2019 kl. 19:03 #321978
Håndværkerne kom her til morgen kl. 07:00 for en kort bemærkning. Der skulle etableres et ekstra nedløb fra taget på den vestlige side.
Jeg gik så i gang med at fjerne det meget generende hjørne. Modifikationen kunne umiddelbart udføres uden risiko for at forringe styrken af konstruktionen. Der skulle saves en hel masse træ væk. Det tog et par timer før der var lavet et hul.Efterfølgende skulle hjørnet bygges op, så der kunne skrues gipsplade på og der kunne indsættes isolering. Der blev afsluttet med et lag plastikdug.
De plader der var blevet skruet af inden der kunne saves blev skåret til og monteret. Nu mangler der bare to plader, og så er hullet lukket. Efterfølgende skal der så fyldes op med isolation i det forholdsvis store hulrum oppe ved loftet.
Det er planen, at der skal lukkes af i observatoriet med en 15 mm tyk krydsfinerplade.Sikke en masse plads det gav.
Vedhæftninger:
11. november 2019 kl. 19:54 #321995
Trods en frisk vind fra syd, så var det fint nok at stå ude ved arbejdsbordet og skære plader til.
Skillevæggen er nu beklædt med spånplade, og der er også sat et par gipsplader på. Ca. havdelen af væggen er isoleret. Det var især vigtigt at få isoleret faget foran søjlen, da der ikke er ret meget plads ved siderne. Efterfølgende blev der sat plastikmembran foran. Den er tætnet med gaffatape.Loftet er færdigbeklædt. Der manglede kun to plader. Der skal stadig isoleres inde fra observatorierummet. På et tidspunkt skal gipspladesamlingerne spartles ud, så overgangen bliver jævn, men den opgave har ikke så høj prioritet.
Vedhæftninger:
24. november 2019 kl. 12:36 #322320
Hvis man laver lidt hver dag, så bliver man til sidst færdig.
Det er nogle dage siden, at de sidste vægplader blev monteret, og efterfølgende har jeg været i gang med at spartle samlingerne.
Jeg har brugt Polyfilla. Først købte jeg en lille pakke, så to mere, og forleden købte jeg så en stor pakke, og den er nu tæt på at være halvt tømt. Der går mere til end man lige regner med. Samlingerne skal spartles flere gange, fordi spartelmassen svinder under tørring.Alle skruehuller har også fået spartelmasse, og efter tørring har jeg været i gang med at pudse, både med sandpapir og en ziehklinge. Det er noget af det mest trælse arbejde der findes. Det bliver rimelig jævne overgange, men det bliver ikke nogen altertavle.
Nu er jeg næsten færdig, og så skal loft og vægge males.Det er planen, at der skal indsættes en dør i åbningen, hvor der ikke er monteret plader. Dette fremgår også af tegningen, der er offentliggjort tidligere.
Forleden var jeg ude og lave en kontroloptagelse af byggeriet. Det blev taget samme sted som sidste år. Billedet skulle bruges til en fotomontage for at anskueliggøre, hvordan det ville komme til at tage sig ud. Jeg synes, at det ligner meget godt.
Vedhæftninger:
27. november 2019 kl. 23:34 #322341
I forgårs blev væggen ved trappen malet. Den blev egentlig ganske pæn, men der var lige et par steder, som jeg gik efter med Polyfilla dagen efter, og senere blev der så lappet med maling.
I dag har jeg været i gang med at frilægge døråbningen fra kælderen ud til værkstedet. Ved samme operation blev stedet, hvor der havde siddet et vindue isoleret, og der blev sat plastikdug for. Træskelettet var stadig en smule fugtigt et par steder, så der sættes ikke brædder op, før fugten er væk. Jeg krydser fingre for, at tagdækkerne har fået taget helt tæt.
Nu er der åbent hele vejen fra værksted, gennem kælder og ind til værelset, så man behøver ikke at gå ud for at komme i observatoriet nu.
Jeg har en ekstra dør til et redskabsrum stående, men lige nu er jeg i tvivl mht. at montere den. Måske bliver løsningen i stedet en skydedør. Nu må vi se.Flemming kom kl. 13, og vi gik så i gang med at sætte reolen til kontrolrummet op på væggen. Der blev også lavet et hul i væggen ud til redskabsrummet, så ledningerne fra teleskopet kan føres ind til kontrolrummet.
Bordet er et skolebord, og det er 130 cm langt. Tidligere lå der en MDF-plade på det i det gamle kontrolrum.Hullet til ledningerne sidder helt ude til højre i reolen. Henne til venstre og øverst på reolen fandt vi det smart at save noget af hjørnet, da det ligesom udhænget sidder i en farlig højde.
Efter kaffepausen skulle vi så finde ud af, om base unit kunne monteres på soklen. Det kunne den godt, men der var et hjørne nederst på lejehuset, som sad lidt tæt på træværket i gulvet, så vi besluttede at skære dette hjørne af med vinkelsliberen. Dette kunne gøres uden at dette ville gå ud over konstruktionene styrke.
Vi fik også monteret den rustfri aksel fra betongaflen i stedet for den “rustbare”. Nu mangler vi så at justere akslen, så den er helt vinkelret på deklinationsaksen.
Da tårnet er ca. 20 cm lavere end det gamle, kan lugen i gulvet ikke lukkes helt op til lodret. Løsningen bliver at opdele lugen i to, der så kan lukkes op forrest og bagest.
Vedhæftninger:
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.