› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › objekter til 8 f/6,3
- Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 92 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. november 2009 kl. 18:26 #26268
jespergDeltager- Super Nova
Jeg arbejder på at få lavet mit observatorium klar til optagelse, der er jo regnvejrsdage nok at tage af
Taget er klar, skorstenssoklen er klar, 220V og 12 V strømforsyning er klar, kilen er klar – venter på at kunne se Polaris, før jeg fastmonterer kilen på soklen.
Når så mit 8″ SCT er skruet fast, nu i EQ-mode, så vil jeg gerne have en plan.Spørgsmålet er så: Hvilke objekter er særligt velegnede til et 8″ f/10 SCT med en f/6,3 reducer, d.v.s. at brændvidden er godt 1200 mm.
Det vigtigste er nogle flotte former og farver, det visuelle i billedet.Jeg har fået fjernet originalfilteret i mit gamle 20D (10,1 megapixels), og investeret i 3 clipfiltre (dem der monteres i EOS-fatningen) et CLS-CCD, et 12nm H-a, og et infrarødt planetpro 742. Dertil et OIII 1,25″ filter.
Jeg har også et 21 megapixels 5D mark II, men det er ikke konverteret til at være H-a følsomt.HAR I NOGLE BUD PÅ HVILKE OBJEKTER DER ER SÆRLIGT VELEGNEDE TIL OVENSTÅENDE UDSTYR OG ØNSKER, SÅ ER DE MEGET VELKOMNE
Altså noget flot der passer i størrelsen til DSLR på 8″ SCT @ f/6,3
Jesper G.
9. november 2009 kl. 21:02 #26281
jesperDeltager- Neutron star
Uha stort set hvad som helst er egnet til det setup. De største ting, som M31, M42, M45 får du ikke med i hel figur, men med M45 som en mulig undtagelse gør det slet ikke noget, da de centrale dele er rigeligt spændende. Alle galakserne passer, lige fra de de kendte M51, M81, M82, M106 osv. til alle de hundredevis af mindre galakser. Planetariske tåger er også som skabt til det setup, og emissionståger og supernovarester ligeså omend nogle af dem også er for store til hel figur.
9. november 2009 kl. 21:35 #26284
Tak for svaret Jesper
Der er jo nok at tage af, problemet er så at finde de MEST velegnede at starte med
Måske var det en idé at starte med f.eks. M51, det er da en veldrejet modelHvis man skal udnytte et 12 nm H-a filter, hvad så ? er det væggen i nærheden af ngc7000 eller hvad vil være oplagt ?
Jesper G.
9. november 2009 kl. 21:43 #26285
k_holstDeltager- Nova
Hej Jesper.
Det ville være oplagt at starte med M57 og deltage i konkurrencen. Giv den et antal timers eksponering i H-Alpha for at se om du kan få de ydre tåger med.Ellers start med nogen af de meget kendte objekter. De er gennerelt ikke alt for svære og du har et godt refferencemateriale at sammenligne med under billedbehandlingen.En rød tåge som ikke er alt for stor og som jeg synes er spændende er Pacman-tågen NGC281. Den har jeg lavet flere forsøg på uden endnu at være tilfreds.9. november 2009 kl. 23:25 #26290
JesperG wrote: Tak for svaret Jesper
Der er jo nok at tage af, problemet er så at finde de MEST velegnede at starte med
Måske var det en idé at starte med f.eks. M51, det er da en veldrejet modelHvis man skal udnytte et 12 nm H-a filter, hvad så ? er det væggen i nærheden af ngc7000 eller hvad vil være oplagt ?
Ja til Ha filter er væggen eller en af de andre tåger i Svanen oplagt, hvis vi ellers får klart vejr mens Svanen stadig er oppe først på aftenen. Også de to slørtåger. Ellers ligger Hesten eller M42 lige for senere på natten. Måske er M42 den beste at starte med, da den er så klar. Nogle af de andre kræver laaang tid med DSLR, også selv om det er moddet.9. november 2009 kl. 23:47 #26291
Tak for forslagene, det er rart at være lidt forberedt, når jeg på et tidspunkt pludseligt står med udstyret klart, og vejret ligeså
Jeg vil måske forsøge med noget widefield også, lysstærk 300 eller 500mm brændvidde piggyback.
Jesper G.
11. november 2009 kl. 09:59 #26368
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jesper G
1200 mm f/6,3 ak ja, man kommer jo til at tænke på de gode gamle dage, da vi havde vores 8″ Newton og brugte mit gamle Nikon F2 til at tage billeder med.Jeg er lidt usikker på, om det kamera du anvender har en chip som er 24 x 36 mm – og derfor ved jeg heller ikke, hvor stort et felt du opererer med.Hvis du kender de fysiske mål på din chip, så kan du regne feltstørrelsen ud.På vores hjemmeside findes der en lille formelsamling der kan anvendes til formålet:mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
11. november 2009 kl. 11:42 #26377
Regn med at C8 @ f/6,3 har et brugbart felt som er lidt mindre end dit 20D felt og noget mindre end dit 5D mkII felt. Det kommer selvfølgelig også an på hvor kritisk man er. I filmdagene kunne man bruge hele 24×36 feltet men den går ikke mere.
11. november 2009 kl. 13:38 #26395
Chippen i 20D er 22,5x15mm (cropfaktor 1,6x)
Hvis feltet er lidt mindre, så må jeg regne med noget vignettering.
Mon dette kan rettes op med lightframes ?
Jesper G.
11. november 2009 kl. 14:12 #26399
Jo vignettering kan rettes med flatfield frames, men det eneste de kan er at gøre baggrunden jæven. Den vignetterede del af billedet er underbelyst og det tabte signal kan aldrig vindes tilbage. Hvis vignetteringen ikke er for grel og hvis dit motiv befinder sig midt i billedet behøver det dog ikke være så stort et problem, men problemet er større i astrofoto end i dagslysfoto, hvor der er meget mere lys at tage af. Astrofotos er jo næsten pr. definition underbelyste. En anden ting er om stjernerne er pæne ud i hjørnerne af feltet.
Sidebemærkning: Cropfaktor ikke et begreb der bruges så tit i astrofoto sammenhæng, hvor vi har været vant til mange forskellige chipstørrelser, og hvor vi ikke nødvendigvis sammenligner billedfeltet med et 24×36 felt.Jesper 2009-11-11 13:15:45 11. november 2009 kl. 15:28 #26410
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Ok, så er dit felt ca. 60 x 40 bueminutter. Det er for lille til M-31, men stort nok til en hel masse andre flotte deep sky-objekter, så det er bare at komme i gang
Venter spændt på at se billeder af det færdige observatorium.mvhTOrbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
11. november 2009 kl. 18:03 #26437
Torben Taustrup wrote: Ok, så er dit felt ca. 60 x 40 bueminutter. Det er for lille til M-31, men stort nok til en hel masse andre flotte deep sky-objekter, så det er bare at komme i gang
Venter spændt på at se billeder af det færdige observatorium.mvhTOrbenTorben – det glæder jeg mig også til, altså at få observatoriet gjort skydeklart, og senere færdigt
Til de store objekter og større stjerne/gas områder kan jeg heldigvis piggybacke, jeg har et par gode objektiver bl.a. et Mamiya mellemformat 500mm f/5,6 et Canon 300mm f/2,8 og et 85mm f/1,2.
De geniale clipfiltre fra Astronomik (CLS-CCD, 12nm H-a, IR>742nm) kan fint anvendes med almindelige objektiver monteret på det ombyggede 20D hus.Jesper – tak for info, hvis vignetteringen bliver for slem, så må billederne jo beskæres.
Jesper G.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'objekter til 8 f/6,3' er lukket for nye svar.