Objekter på himlen

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Objekter på himlen

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år siden af landbo. This post has been viewed 43 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

brian-frandsen
      • Asteroid

Total optur idag! Endelig stjerneklar aften, så nu skulle der kigges, og minsandten om det ikke også lykkedes at få øje på m82. Nu har jeg siden den supernova kom frem, forsøgt at finde den galakse i mit teleskop, (ja man er jo ny i faget ) og så lykkedes det sku idag, tror endda jeg kunne se supernovaen, hvis den da stadig kan ses?? Der var ihvertfald en lysende prik nogenlunde som jeg vuderede det vist på andre billeder.

Jeg fik samtidig kigget lidt rundt med min håndkikkert 7X50, og i forbindelse med jeg kiggede efter m82, driver der pludselig en lysende prik hastigt henover himlen omkring kl 19.42. Jeg følger den i noget der ligner syd-vestlig retning indtil den forsvinder et stykke over horisonten. Det tager vel 1,5 til 2 min. fra jeg opdager den omkring m82 til den forsvinder..

Nogen der ved hvad det kunne være?? Den var konstant lysende, og bevægede sig umiddelbart en del hurtigere end flyene.

Mvh. Brian

landbo
      Deltager
        • Nova

Tja, havde den “landet” i omkring 345 grader havde det været sattelitten Ariane 5 R/B, kan jeg se i Stellanarium. Den passerede nemlig nogle få grader under M82 på det tidspunkt. Nu er det garenteret ikke alle sattelitter der er i kataloget der, så det var nok en anden.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Objekter på himlen' er lukket for nye svar.