Objekt NØ for Jupiter

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Objekt NØ for Jupiter

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af janni. This post has been viewed 704 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

janni
      • Asteroid

Hej med jer.
      Jeg var oppe i nat kl. 3 (160609) og havde et godt udsyn til Jupiter mod S-SØ med månen i Ø og Mars i NØ. I en alm. 7×50 håndkikkert kunne jeg imidlertid se en aflang, skrå “plet” lige NØ for Jupiter i kikkertfeltet.
      Det lignede en meget tydelig galakse eller en lille komet.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad det var?
      KH Janni

michael.bertelsen
      Deltager
        • Nova

Hej Janni.

Du har helt sikkert set Andromeda galaksen (M31) – den er ret iøjenfaldende – et godt stykke over månen lige lidt til venstre ikk`? Hvis du kigger længere oppe befinder den sig et stykke nede under til v ved stjernebilledet Cassiopia – der ligner et zigzag, og er dermed nem, at finde.

Ps. Prøv, at downloade programmet der hedder Stellarium – så skal du se løjerWink

Mvh

Michael

Michael Bertelsen2009-06-17 19:33:08

janni
          • Asteroid

Hej Michael.
          Tak for dit svar.
          Tak for tippet til Stellarium – det er et spændende og flot program 🙂
          Desværre var det helt bestemt ikke Andromedagalaksen M31 jeg havde øje på, for et et var lige over Jupiter – ½ grad el. lign., og Jupiter stod på dette tidspunkt øst for Månen, lige over horisonten.
          Jeg går jo og bliver helt skør over det… for jeg kan ikke finde det nogen steder, så måske var det bare en lysrefleks eller en svag fly-stribe… Jeg kan bare ikke forstå det?

hoest
          Deltager
            • Nova

Hej Janni
            Jeg har kikket på Stellarium for den pågældene dag og kan heller ikke finde noget der skal være der.
            Men tidspunktet lige før solopgang i østlig retning kunne godt tyde på et fly der får sol på undersiden som skinder ned i den mørke del af kimningen jeg har selv oplevet noget lignene .Det ser underligt ud som om det dukker op, ud af ingenting.

janni
              • Asteroid

Ja, nu bliver jeg jo helt flov…
              Det var en lysrefleks i kikkerten… Måske fordi Jupiter udkaster så meget lys…
              Men ellers var jeg også gerne bidt på den med flyet 🙂
              God kigning, folkens!

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Objekt NØ for Jupiter' er lukket for nye svar.