› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › OAG eller ej?
- Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 204 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. september 2016 kl. 09:12 #151519
RudiDeltager- Neutron star
Jeg forsøgte mig i går med en INED70 som guide teleskop, da min lille 50mm ikke kan fokusere ordentlig.
Men min EQ-5 har svært ved at håndtere denne ekstra vægt. Dec motoren stallede et par gange i går selvom der var perfekt afballanceret.
Jeg overvejer lidt en Off Axis Guider, men vil den tage for meget lys ud af mit lille teleskop? (Skywatcher Explorer 130PDS)
Og vil det være for stor vægt for min fokuser? Der skal så ud over min Canon 1000D hænge en ASI ZWO 120MC, de vejer 510g hhv 115g.
rudibr 2016-09-26 09:14:04 /Rudi B. Rasmussen
26. september 2016 kl. 09:33 #151522
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Rudi,
Overvej istedet at finde en løsning der får det tunge guidescope længere ind mod monteringen. Så skal der dels mindre modvægt til og inertimomentet bliver MEGET mindre – begge dele noget der vil hjælpe dine motorer.
En dual-skinne er nok løsningen her.
OAG på Newton er nok ikke den bedste kombi. Dels kræver det ekstra backfokus og dels er der den ekstra vægt samt det faktum at du begrænser udbudet af guidestjerner ganske alvorligt (siger jeg der ellers sværger til OAG
)
OAG vil ikke tage særlig meget lys fra dit teleskop da man nupper noget af det lys der alligevel falder udenfor kameraets sysnsfelt, men du kan risikerer at den kaster skygge på kameraets sensor og det kan være træls og svært at flatte væk.
Hvis du kan låne dig til en lowprofile OAG kunne det være en ide at prøve først inden du køber – de er ikke helt billige hvis de skal fungere ordentligt (have stort pickoff prisme).26. september 2016 kl. 10:12 #151523
jonas.cDeltager- Super Giant
Rudi,
Som jag förstår har du en SW 130 PDS + kamera och försöker hänga på en INED70 + guidekamera?Totalt skulle detta bli max 10 kg och det ska monteringen lätt kunna hantera. det måste vara något annat som är fel.Kör du monteringen med batteri eller från elnätet?Jag belastar min HEQ-5:a betydligt mer. Jag ligger nog på runt 15 kg och har inga problem alls med drivningen men någon gång när jag kört med batteripacken (istället för nätdrift) har jag upplevt liknande problematik. Men bara när batteriladdningen börjar ta slut.Håller för övrigt med Frank om att man ska försöka hålla lasten så nära monteringen som möjligt. Hellre bygga på höjden än bredden, om du förstår vad jag menar./Jonas26. september 2016 kl. 10:34 #151524
Tak for svar Frank og Jonas.
@Frank:
Jeg er ikke så bekymret for ikke at kunne finde guide stjerner, det har aldrig været et problem tidligere (med feltet er jo også noget større med F200mm ifht F640mm). Og ja, inertimomentet aaf systemet kan jo mindskes med en dualskinne. Det tror jeg lige jeg prøver først.
Den OAG jeg har kik på (Lyra) koster lige knap 2.000,-, så jeg vil være sikker på at det er den rette løsning inden jeg brænder så mange penge af.
@Jonas:
Jeg kører med en transformator, 12V / 2A. Det kan jo være at den er gået over de 2A? Jeg skal lige prøve at måle efter.
Du skriver “Hellre bygga på höjden än bredden, om du förstår vad jag menar.” – hvis du mener at få alle instrumenter tættere på rotations aksen, så er jeg enig
rudibr 2016-09-26 10:36:24 /Rudi B. Rasmussen
26. september 2016 kl. 13:27 #151531
jonas.cDeltager- Super Giant
rudibr wrote: Tak for svar Frank og Jonas.
@Jonas:
Jeg kører med en transformator, 12V / 2A. Det kan jo være at den er gået over de 2A? Jeg skal lige prøve at måle efter.
Du skriver “Hellre bygga på höjden än bredden, om du förstår vad jag menar.” – hvis du mener at få alle instrumenter tættere på rotations aksen, så er jeg enigHej igen Rudi,
Det bör räcka men ligger kanske lite på gränsen. Jag använder själv en sådan här (fast utan cigg-anslutning):
https://www.conrad.se/Laboratorieaggregat,-fast-sp%E4nning-VOLTCRAFT-FSP-1207-11-15-V%2FDC-1-x.htm?websale8=conrad-swe&pi=512015Den ger tillräckligt med kraft även för tillbehör (autoguider, ev. kamera).Jo, det är precis så jag menar. Man behöver ju inte ha allt på höjden men det fotograferande teleskopet så nära ena sidan rotationsaxeln och det andra i jämvikt på andra sidan. Jag har en skjutbar skena (liknande den som Dennis föreslår) fast med teleskophållarna mycket tätare mot mitten av skenan./Jonas26. september 2016 kl. 15:55 #151537
Hov – vent lidt. At flytte kontravægte og teleskoper tættere mod rotationsaksen giver jo kun mindre inerti omkring ra aksen!
Og ra kørte fint i går, det var dec aksen der stallede?
rudibr 2016-09-26 15:55:53 /Rudi B. Rasmussen
26. september 2016 kl. 16:03 #151539
mstauningDeltager- Black Hole
OAG på newton = no-go.
Ville finde noget supersimpelt guider…
Bruger selv en gammel reduser, sat fast i enden af et kort rør med T-gevind. Guider inkl kamera ~200g.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'OAG eller ej?' er lukket for nye svar.