› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Nytt teleskop anbefaling
- Dette emne har 12 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af tommyf. This post has been viewed 30 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. februar 2015 kl. 15:42 #128487
oeyvind.skilleDeltager- Moon
Hei,
Jeg er på jakt etter nytt teleskop.
Krav:
Minst 8″
Motorisert
Brukes for planet observasjoner(Jupiter , Saturn), dobbelt stjerner og galaxer.
Jeg må også kunne ta astrofoto.
Hvilke anbefalning?
10. februar 2015 kl. 17:33 #128493
xplodeDeltager- Nova
Har du satt det ei prisklasse?
Hvilken type astrofoto, deep sky eller planeter?
Har du kamera fra før?
Hvis det er til deep sky astrofoto så er en newton det beste i den størrelsesklassen. HEQ5 er ei grei montering til ett slik teleskop, evt den nyere AZ-EQ5GT, men den er en del dyrere.
10. februar 2015 kl. 18:52 #128497
Hei,
mange takk for svar.
Jeg har per idag 2.stk teleskop:
1x Sky-Watcher Skymax 102 AZ Goto
1x Sky-Watcher Explorer 200PDS montert på et EQ5 stativ (uten motor).
Skymax er det teleskopet som blir mest brukt, men er nesten så og si ubrukelig når det kommer til fotografering. Grunnen til at dette blir brukt er at det er lett å sette opp og bruke.
Det andre teleskopet gir bedre detalsjer på Jupiter og jeg ser bedre deepsky objekter. Problemet her at jeg ikke har motor. Jeg bør kanskje da vurdere å oppgradere med et goto kit.
Jeg har et Canon EOS 1100D og nødvendig utstyr for å koble til teleskopene.
Bør jeg bruke 4000 kr på et goto kit til det andre teleskpet, eller kjøpe meg et større Sky-Max teleskop? ( 180 Sky-Watcher eller 8″/9.25″ Celestron/Meade teleskop? ). Jeg skal selvfølgelig selge de 2 andre teleskopene om jeg kjøper meg et nytt.
Øyvind Skille 2015-02-10 17:55:11 10. februar 2015 kl. 19:01 #128498
astrojensenDeltager- Neutron star
Det er MEGET dumt at sælge et teleskop, som man bruger meget, før man ved, om det nye er bedre og vil blive brugt lige så meget.
Thomas, Bornholm
10. februar 2015 kl. 19:06 #128499
Hei,
Det er jeg enig i og det er derfor jeg henvender meg her for gode råd.
Jeg er kjempefornøyd med Sky-watcher skymax 102, bortsett fra at det er ubrukelig når det kommer til astro fotografering. Det blir derfor brukt til observasjon.
Sky-Watcher 200PDS viser mer detaljer og er et bedre teleskop. Det som er litt kjipt, er at det er vanskeligere og tyngre å montere/alligne.
10. februar 2015 kl. 22:04 #128518
tommyfDeltager- Neutron star
Jamen, du har så allerede visuelt udstyr,, det andet er fint til foto, hvis du monterer motor sæt, eventuelt med goto, en adapter til eos kameraet og du har stort set det hele…
TommyF 2015-02-10 21:05:30 10. februar 2015 kl. 22:13 #128519
xplodeDeltager- Nova
Til astrofoto med DSLR så er det kun newton som egner seg av teleskoper fra 6″ og oppover som er i vanlig prisklasse.
SCT og lignende teleskoper har for treg optikk til att det egner seg til deepsky astrofoto med DSLR, til planeter derimot er dem fine, men planetfoto er jo ganske begrenset da i forhold til deepsky.
Min anbefaling er enten oppgradering til større montering (HEQ5) eller om du oppgraderer den gamle eller finner en billig til salgs som allerede har goto.
Neste oppgradering er autguiding eller coma corrector.
Det har vært en del monteringer til salgs på Finn i det siste så du burde følge med der.
11. februar 2015 kl. 10:58 #128550
Hei,
Mange takk for gode svar. Da skjønner jeg at jeg må oppgradere EQ5 stativwt med et motorisert upgrade kit.
Hvilken autotracker anbefales at jeg kjøper?
11. februar 2015 kl. 11:52 #128552
xplodeDeltager- Nova
EQ5 er allerede på grensa til hva den takler med 200PDS visuelt (til foto anbefales under 2/3 av maxvekt) så en HEQ5 Syntrek er det beste valget hvis lommeboka tillater det.
Prisen er ca det dobbelt av ett EQ5 goto kit og du får ei montering som er mye bedre mekanisk enn EQ5.
Går du for HEQ5 har du også fortsatt den gamle monteringa å bruke til visuelt mens du tar astrofoto.
Her du har du EQ5 upgrade kit
11. februar 2015 kl. 16:45 #128566
Ja, vi er på grænse, men med god balance kan den klare det, autoguider,,, jamen jeg kan ikke huske om din mount har ST4 port, har den så er et ST4guideport kamera ret fedt, SSAG eller QHY små planet kamera, har du ikke ST¤ port så et webcam er fint til guider.
11. februar 2015 kl. 17:58 #128574
xplodeDeltager- Nova
TommyF wrote: Ja, vi er på grænse, men med god balance kan den klare det, autoguider,,, jamen jeg kan ikke huske om din mount har ST4 port, har den så er et ST4guideport kamera ret fedt, SSAG eller QHY små planet kamera, har du ikke ST¤ port så et webcam er fint til guider.
Monteringa som han har er ikke motorsiert så derfor må han enten oppgradere med goto kit eller kjøpe ny montering.
11. februar 2015 kl. 18:17 #128577
Mange takk for gode råd og svar.
Jeg har bestemt meg for å kjøpe et goto upgrade kit til EQ5 og så får jeg se hvor dette bringer.
11. februar 2015 kl. 18:52 #128582
Monteringa som han har er ikke motorsiert så derfor må han enten oppgradere med goto kit eller kjøpe ny montering.
Som jeg jo også skrev
TommyF 2015-02-11 17:52:49 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nytt teleskop anbefaling' er lukket for nye svar.