› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Nytt observatorium
- Dette emne har 21 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 597 timessneis. This post has been viewed 597 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. marts 2016 kl. 12:23 #144311
xplodeDeltager- Nova
Jeg ville ikke flyttet utstyret til ei rød sone, den ekstra støyen du får i bildene dine betyr utrolig mye!
Det beste du kan gjøre er å måle lysforurensningen, jeg har en Unihedron SQM-L som det sikkert går ann å låne bort
3. marts 2016 kl. 13:08 #144314
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Synes dette er vanskelig. Har vært usikker hele tiden.
Observatoriet jeg har idag ligger så bra til som jeg kan få det i nærheten.
Men det er ikke hjemme. Må ut på en liten kjøretur. Ikke er det strøm der heller.
Mister også en del klare netter iløpet av sesongen. Spesielt når værmeldingen sier overskyet og det blir klart hjemme. Ofte blir jeg da i sofaen med tanke om at dette kun varer en kort periode …
Ved å flytte observatoriet hjem blir jo alt så mye enklere.
MEN, forholdene blir dårligere !
Kom gjerne med tanker rundt dette. Setter pris på alle innspill.
12. marts 2016 kl. 14:09 #144732
Hei
Har skaffet meg en SkyQualityMeter og på torsdag var det brukbare forhold.
Fikk både målt litt og samlet noen nye data.
Forholdene ville jeg nok beskrive som OK. Ikke spesielt mørk himmel, men helt OK. Snø på bakken, ingen måne.
Fikk målt flere ganger ved observatoriet mitt. Der målte jeg mellom 20.75 og 20.88. Siste måling før jeg dro 20.84.
15 min senere og hjemme.
Beste måling rett opp 19.73.
Det fleste målinger lå mellom 19.60 og 19.73.
Rett opp 19.73
Ved ca 30 grader 19.30
Er jo liten tvil om at forholdene er bedre der jeg har observatoriet idag.
Men det store spørsmålet
Vil det å få det hele hjem veie opp for over 1 magnitude per square arcsecond dårligere himmel ?
Tanker mottaes med STOR takk
12. marts 2016 kl. 15:23 #144733
xplodeDeltager- Nova
Når du gjør målinger forkast den helt første avlesningen.
1 magnitude er veldig stor forskjell så jeg ville ikke flyttet det hjem.
Det du taper på å få mindre tid på objektene vinner du tilbake på att det blir mindre støy i bildene dine og att du får med svakere objekter.
12. marts 2016 kl. 17:02 #144734
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Kenneth.
Du er inde på noget. Pludselig klarer det op, og så er der jo ikke langt til at observere, når du har observatoriet hjemme.
Det at skulle køre ud til observatoriet er ikke optimalt. Flyt det hjem, og du bruger det oftere. Som årene går bliver du ganske givet træt af den køretur hvergang du skal observere/fotografere.
mvh Viggo.
15. marts 2016 kl. 22:59 #144918
Takker for innspill
Nye målinger igår.
20.88 ved observatoriet. Månen (43%) nesten nede, noe snø på bakken.
20.01 hjemme rett opp og 19.65 ved ca 30 grader. Månen gått ned, ikke snø.
At det ligger snø på bakken virker å ha stor betydning hjemme. Men det må en vel nesten regne med at det kommer til å gjøre neste vinter også
Selvfølgelig vanskelig å mene noe om forholdene generelt etter kun to målinger, men om en antar ett gjennomsnitt rundt 19.65 og 20.10 ved gode kvelder.
Hva betyr dette i praksis ?
Noen med omtrent lignende situasjon ?
22. marts 2016 kl. 15:52 #145293
Hei
Fortsatt veldig usikker på hva fremtiden bringer med det nye observatoriet.
Tror at jeg har landet på å fortsette minst ett år til der jeg er.
Uansett er jo fundamentet laget og plattingen skal gjøres ferdig (der skal det ett svømmebasseng på til barna i sommer). Så da er det kort vei til å få ett observatorie på plass.
Her klart for å støpe stripefundamenter for platting/gulv.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nytt observatorium' er lukket for nye svar.