› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Nytt kamera
- Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af jesper. This post has been viewed 23 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. april 2013 kl. 15:19 #101129
erikguDeltager- Nova
Hei !
Jeg “tror” jeg er i ferd med å kjøpe nytt kamera. I dag har jeg SX-H9 med SX-filterhjul som er bestykket med 1.12 inch. Astrodon filtere. Kjøp av nytt kamera forutsetter gjennbruk av filterhjul med de filtre jeg har i dag. Jeg er meget tilfreds med det jeg får ut av SX-H9, tenker da spesielt på at det er støysvakt og at jeg i det fleste tilfeller ikke trenger darks, men ønsker å få et større felt. Teleskopet jeg har er en 120mm f7 ed.
Jeg har sett litt på Atic 460Ex, 490Ex, SXH694 og SXH814. Har noen noen tips som kan være med å gjøre valget lettere evt. er det andre alternativer som vil være bedre til ca. samme pris.
Erik G
Erik G
5. april 2013 kl. 17:11 #101144
jesperDeltager- Neutron star
Alle fire er fremragende valg til din 120mm ED. IMO er der ikke noget bedre på markedet. De vil alle kunne bruges uden flattener, så nemmere bliver det ikke. 490/814 har lidt mindre pixels end 460/694 og vil derfor give en lidt højere opløsning. Jeg har set en test hvor Atik havde lavere systemstøj end SX, men om det er noget der gælder generelt ved jeg ikke.
5. april 2013 kl. 19:10 #101158
edbbobDeltager- Super Nova
Interessant Jesper!
Hvis man kører 460’erens relativt “lille” chip på f.eks en 115mm triple apo, mener du så at man helt kan undgå at bruge flattener? Det ville jo være ret fedt!
Vh
Morten
5. april 2013 kl. 20:51 #101167
EDBBOB wrote: Interessant Jesper!
Hvis man kører 460’erens relativt “lille” chip på f.eks en 115mm triple apo, mener du så at man helt kan undgå at bruge flattener? Det ville jo være ret fedt!
Vh
Morten
Det er jeg 99% sikker på. Min TS IN152, som er en f/5.9 tolinset akromat, har ikke brug for flattener med Atik 460. Derfor ville det overraske mig hvis en <152mm f/7 apo havde, da den alt andet lige bør have et fladere felt.5. april 2013 kl. 22:11 #101181
Ja, ovre i Jones Emberson Land er jeg mildest talt imponeret over de data 460’eren leverer. Den er ekstremt støjsvag eller også er 460 stackene rigtigt godt kalibrede. Derudover leverer den en super skarphed, som jeg har svært ved at forklare som andet end små pixels. Det giver på en eller anden måde lige lidt ekstra.
@Jesper: Tanken med at køre uden flattener er helt ny. Der kan man bare se! Jeg havde bildt mig selv ind at alle refraktorer skulle have en flattener, men efter at have rodet en del med reducer/flattener afstand på min C8, måtte jeg konkludere at min chip var alt for stor til det maksimale korrigerede felt. Til gengæld er midten af feltet bedre uden flatteneren. Noget tilsvarende kan man se på HD Edge udgaverne af SCT’erne. Der lærte jeg sgu lige noget nyt. Og sparede måske nogle penge…
5. april 2013 kl. 22:31 #101183
Ja flattenere, reducere og comacorrectere kan være noget krakilsk skidt at arbejde med. Jeg synes det er dejligt at slippe for. Hvis jeg havde evner og mulighed ville jeg lave en Newton med kameraet siddende på sekundærens plads. Kun en optisk overflade og intet andet. Med den lille chip tror jeg man kunne gå ned på f/4 eller 5 uden problemer. Til filtre kunne man have en skuffeanordning, da der jo ikke er plads til et hjul. Og selvfølgelig skulle den have en curved spider så man kan slippe for de fæle spikes
.
5. april 2013 kl. 22:39 #101184
6. april 2013 kl. 00:38 #101199
erikguDeltager- Nova
Hei, og takk til Jesper og Morten for en interresant diskusjon. Det er godt å se at mine valg vil være gode.
Erik GErik G
6. april 2013 kl. 11:39 #101218
mortenDeltager- Super Nova
Jeg vil tillade mig at komme med et lidt kætterisk indlæg i kameradiskussionen.
Hvis kameraet skal bruges med spejl optik, så er der meget væsentlige designforhold udover den chip der sidder i det og den omgivende elektronik.
Min erfaring er, at off axis guiding er et must hvis man konsistent skal have rimelige data. Smerten med off axis guiding aftager “eksponentielt” med afstanden mellem pick up prismet og chippen. Det gælder om at have denne afstand så kort som overhovedet muligt, specielt ved hurtige systemer, hvor lyskeglen hurtigt bliver bred, når man bevæger sig væk fra chippen. Hvis man vil lave smalbånd, så skal pick up prismen være foran filtrene. SBIGs indbyggede guide chips er IMHO tæt på værdiløse til smalbånd fordi der ikke er mange guidestjerner hvis lys overlever turen gennem filtret.
QSI kameraet er så vidt jeg ved det kamera på markedet, som tillader mest smertefri off axis guiding. Jeg har været overrasket over hvor nemt det går.
En anden ting er lukkeren. Den skal helst være af even-illumination slagsen, og også gerne stabil. Har man en full frame chip skal man op på mange sekunders belysning for at lave ordentlige flats, hvis man har ikke-even-illumination lukkere, som der sidder i atiks, qcams og flis kameraer. Med ikke-full frame chips er dette ikke væsentligt.
Endeligt skal lukkeren helst kunne lukke lystæt så man kan tage darks mens kameraet sidder på teleskopet. Også her er nogle af de lukkere der er på markedet skod (udover at specielt atik har udmærket sig ved at sende lukkere på markedet med en alt for stor andel, som går i stykker efter kort tid – deres tidlige 383 serie, jeg havde en af dem – parsec er også kendt for det).
Den dag QSI finder på at bygge en af sonys chips ind i deres kamera er lykken gjort.
6. april 2013 kl. 12:17 #101223
Ingen tvivl om at QSI’s system med indbygget filterhjul og off-axis guider er helt genialt. Når der kommer et QSI med næste generation Sonychip skifter jeg også religion. Du må holde fyren til ilden med hensyn til Sony Morten.
De kameraer Erik nævner har elektronisk lukker (ingen bevægelige dele) så lukkerproblemer er fraværende med dem. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nytt kamera' er lukket for nye svar.