› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Nyt udstyr – LXD 75
- Dette emne har 17 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 257 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. maj 2009 kl. 20:19 #16716
andreas.vDeltager- Main Sequence
Hej alle.
Efter at havde surfet rundt på nettet efter et lidt mindre backup teleskop, mest bare for sjov, faldt jeg pludeslig over et godt tilbud på en LXD 75 N6 til kun 2300 incl fragt.
Det var jo nærmest ikke til at tro på. 2300 for en LXD 75 som ikke var brugt. Jeg undersøgte sagen nærmere og skrev til nogle “kloge hoveder” for at søge nogle gode råd.
Efter et par uger hvor jeg gik og grublede lidt over det, besluttede jeg mig for at købe den.5 dage efter stod der en fin lille pakke med teleskopet i. Jeg var selvfølgelig lidt nervøs, for måske havde jeg jo købt katten i sækken, eller også havde jeg gjordt et virkelig godt køb.
Jeg fik samlet teleskopet og det stod meget hurtigt klart at teleskopet overhovedet ikke var brugt. Ikke den mindste skræmmer eller ridse var der at se nogle steder. Motorene virker fint, jeg har ikke lige fået testet GOTO funktionen i nu, men det ser meget positivt ud. Det er en hel ny verden for mig alt det der med GOTO og moterer, DEC og RA akser, men det bliver spændende at komme igang med.
Her lige et par billder!
Glæder mig meget til at prøve den under himmelen!Mvh Andreas!
PS: Hvis der er nogle der har nogle gode råd, tips, trick osv, så skriv dem venligste!
26. maj 2009 kl. 20:24 #16717
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Andreas,
Til lykke med det gode køb! Glæder mig til at høre, hvad du får ud af “dyret”.26. maj 2009 kl. 21:40 #16720
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei Andreas,
Til lykke med ditt nye teleskop! Du har gjort et godt kjøp. Jeg har nettopp kjøpt nøyaktig samme type montering og teleskop, i en pakke jeg synes var et godt kjøp også! Så vi er minst to personer her med dette utstyret nå.
Siden alt er nytt for meg også, har jeg ikke så mange tips eller råd foreløpig. Men vi får hjelpe hverandre etter hvert som det dukker opp spørsmål og/eller problemer?
Mvh,
Bjørn26. maj 2009 kl. 22:01 #16721
morten.brixDeltager- Super Giant
Hej Andreas
Jeg håber pakken lever op til dine forventninger.!!!!26. maj 2009 kl. 22:10 #16722
mortenbDeltager- Super Giant
Hej Andreas.
Hos kollegaen’s forum er der “tonsvis” af gode råd om LXD75. http://www.2astro.dkOg DU var da lige manden til det fine udstyr fra Brix. Super Tillykke !!!mvhMortenBTilføjet:Ps: Jeg kan se du allerede HAR været derMortenB 2009-05-26 22:24:34 27. maj 2009 kl. 17:43 #16735
Hej alle!
Tak for kommentarene!Og tak til dig Morten for den gode handel!!Der er mange ting som er helt nye for mig, men det går langsomt fremad!! Glæder mig meget til at prøve den under stjernerne!Mvh Andreas1. juni 2009 kl. 11:25 #16957
Så fik jeg first light!
Polalligmet gik ganske ude problemer, det var faktisk virkelig nemt.Men så kom star alligment som voldte en del problemer! Når den fandt en stjerne at alligme på, var den vildt meget ved siden af. Senere fandt jeg dog ud af at det var mig der skulle centerer stjernen i okularet.[^][^]
Alligmet fungerede rigtig godt og det var absolut ikke særlig svært, når man først fandt ud af hvordan det fungerede.Først objekt jeg valgte var M-13. Teleskopet fandt den rigtig hurtigt. Det kunne jeg jo også havde gjordt, men jeg skulle jo lige se hvordan det virkede!
M-13 tegnede rigtig godt! Virkelig flot! Lille rund, udtværret klat. Ikke så kraftig som i 10″ selvfølgelig, men stadig meget flot Optikken ser ud til at være ganske god. Stjernerne var bare fuldstændig runde, med nogle spikes selvfølgeli.Jeg valgte et andet nemt objekt, M-92. Lignede meget M-13 dog synes jeg at kernen var en smule kraftiger, men selve hoben var mindre.
Jeg kørte lidt rundt og så på nogle nemme messier objekter! Himmelen var simpelthen for lys til noget andet! Månen var også i vejen!
Jeg pakkede sammen lidt over 1.Alt i alt et veloverstået first light! Jeg er overbevist om at jeg bliver meget glad for dette teleskop!
Mvh Andreas
1. juni 2009 kl. 11:29 #16958
mstauningDeltager- Black Hole
Tillykke med first light, kunne være du kunne få lavet en adaptor så din 10″ kunne komme over på LXD’en.
1. juni 2009 kl. 11:55 #16960
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Andreas,
Det lyder til at have været et vellykket first light. Til lykke med det!1. juni 2009 kl. 16:00 #16990
Hej Jeppe og Michael!
Ja det var et rigtigt godt first light! Glæder mig til at bruge teleskopet mere!Jeg har tænkt på at få min 10″ tubus på LXD’en! Jeg ved bare ikke om den kan klare det! Den vejer trods alt 18 kg?Tror i det er muligt?Mvh Andreas1. juni 2009 kl. 16:13 #16994
Vejer din tubus 18kg??? Det lyder vildt.
1. juni 2009 kl. 16:20 #16995
tommyfDeltager- Neutron star
Tror det er en dobson tubus der tales om….
1. juni 2009 kl. 16:50 #16999
Ja korrekt det er en tubus fra en 10″ lightbridge
1. juni 2009 kl. 17:02 #17000
Det er kun 3kg mere end den jeg havde på min CG5…
1. juni 2009 kl. 19:00 #17008
Hvilke adapterer skulle man bruge for at det kunne fungere?
Jeg kan jo også spare lidt af vægten ved at fjerne de hjul som teleskopet sidder på, når den er i dobson monteringen.Mvh Andreas -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nyt udstyr – LXD 75' er lukket for nye svar.