Nyt udstyr

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nyt udstyr

• Dette emne har 17 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 1 måned siden af wieben. This post has been viewed 252 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

nekkos
    Deltager
      • Giant

Hej alle.

Ja, så har jeg modtaget hele mit udstyr. EQ6, ocularer, williams optik 66mm

Så jeg vile lige høre, om der var nogen der vidste hvor jeg kan finde en guide på dansk, til at sætte monteringen op. Jeg syntes, den manual der fulgte med er lidt skrabet, og er ikke helt sikker hvad latitude er her omkring og så er der den der tidsskala, hmmm.

nekkos

rigo
      Deltager
        • Super Nova

der hvis ikke nogen beder manualer,,,, det bedste var du fik lidt begynder hjælp fra en person life,,, evt. en af os fra Fynsss landddd . Hvor fra Fyn er du fra

nekkos
        Deltager
          • Giant

Jeg er fra nørre åby

rigo
          Deltager
            • Super Nova

hej

ok troede du måske var fra Odense,,, måske der snart skal laves en lille fyn traf aften som vi nogen gange har. Finn er nok den der bor tættes på dig

nekkos
            Deltager
              • Giant

Det jeg ikke er helt med på er, om når jeg nu stiller tripod ud, nivellerer og har polaris i krydset. hvor skal R.A og Dec så stå løst fast ?

nekkos
              Deltager
                • Giant

så stå låst fast, skulle det være

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Forstår ikke helt det du der mener Nekkos. Og ja Rigo, det kan du godt snart finde ud af at få arengeret Approve

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Nekkos jeg forstå ikke helt

Er der ikke noget med nogen youtube film der kan hjælpe, nogen der kender nogen links ???

nekkos
                    Deltager
                      • Giant

Jeg har lige set en video af polar align. så jeg tror jeg har fat på det.

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Groft sagt

Indendørs før du prøver en aften

Centrer polarscopet så godt du kan…

Check ledninger, strøm osv i stuen, lav en falsk 3 star align

Hvis alt ok, så er du kalr til første aften ude…

Ude…

Balancer dit udstyr

1 Peg polarscopet med Nord, vægtstangen lodret ned, tubus så lige du kan med monteringens aksel mod polaris, sæt viklen på ca 55 grader

2 Sæt strøm på, så er stregerne nemmere at se i polarscopet, centerer Polaris ved hjælp af

knopperne på mounten.

3 Indtast data, position dato osv…

4 Lav en 3 star align, vælg et sted hvor du kan se det meste af himlen de første gange indtil du lærer den at kende, så er de store stjerner lettere at finde.

Stjerner nr 1 er som regel altid lidt off, min ca en tommeltot Thumbs%20Up

Stjerne 2 lidt tættere på center, stjerne 3 næsten midt krydset.,

Når autostar beder dig centerer en align stjerne vælg 4-5 i hastighed/rate eller mindre.

5 Klar til GOTO….. håber jeg.

nekkos
                        Deltager
                          • Giant

Hej.

Yes. Jeg har læst en del , og som sagt jeg fandt en video af det. Igår aftes prøvede jeg en align inde.

Så jeg tror jeg er ved at have det. Nu venter jeg bare på klart vejr. Havde håbet lidt igår, men efter 19:00 kom skyerne og sneen.

Men glæder mig til næste mulighed Tongue

nekkos
                          Deltager
                            • Giant

Hmm. Kommer lige hjem fra arbejde igår og kunne se at det var rimeligt klart vejr. Så jeg var hurtigt inde og checke satelit kort. Jeg regnede med, med lidt held, at kunne få 1-2 timers klart vejr, inden de næste skyer ramte. Men lige som jeg var klar til at bugsere det hele ud, kom skyerne igen :-(.

Nå, men jeg kunne da prøve en falsk align indenfor i stedet.

Så jeg prøvede en 3 star align. Den endte også med at skrive align succusfull.

Men jeg ville lige høre : Når jeg løsner låsen til R.A aksen, kører den uden friction og nemt. Men når jeg løsner låsen til Dec. aksen går den lidt stramt, er det normalt eller ?

Ellers kører det fint og jeg er bare såååååå klar.

Nu mangler bare en god klar aften, som i sikkert også venter på 🙂

wieben
                            Deltager
                              • Nova

Nekkos,

Jeg er på Fyn (Thurø) fra torsdag til mandag, og tager udstyret med.

Hvis det er klart er du velkommen til at kikke forbi til en fotoaften, og se hvordan det fungerer.

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

begge låse skal jo strammes i start position, ellers giver det ingen mening

nekkos
                                Deltager
                                  • Giant

Jeg mente, når jeg løsner låsen og drejer aksen med hånden

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Nyt udstyr' er lukket for nye svar.