› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Nyt teleskop og nyt medlem
- Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af max. This post has been viewed 380 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. december 2008 kl. 22:56 #5490
max- Nova
Hej alle,
Her er så endnu et nyt medlem på forummet. Synes derfor lige jeg ville præsentere mig selv og stille et par spørgsmål.
Jeg er dog ikke helt ny hvad astronomi som hobby angår. Har for ca. 30 år siden haft en 80 mm refraktor som jeg hurtigt solgte igen da jeg boede et sted hvor der var alt for meget lysforurening. Har dog aldrig rigtigt forladt interessen for astronomi og har løbende fulgt lidt med i tidens løb.
Og for søren hvor er der bare sket meget teknologisk og prismæssigt.
Nu bor jeg et sted hvor der er væsentlig mørkere om aftenen og har fået lyst til at prøve igen. Har derfor lige bestilt en ny Skywatcher Explorer200 med HEQ5 PRO som formentlig kommer på fredag. (og ja, jeg ved det bliver dårligt vejer igen i weekenden)
Havde bl.a. tænkt mig fremover at eksperimentere lidt med CCD og digitalfotos med alle de nye muligheder det giver.
Her et par spørgsmål :
Er der nogen der ved om der eksistere noget på hvor mange ca. klare nætter man i snit kan forvente om året på f.eks. Sjælland ?
Nogen der kender links til nærbilleder af Danmark/Sjælland taget fra rummet om natten
så man kan se hvor meget lysforurening der er i de forskellige områder af landet ?
Vh. Max
10. december 2008 kl. 23:10 #5493
soeren- Main Sequence
10. december 2008 kl. 23:17 #5495
morten.brixDeltager- Super Giant
Hej Max
Velkommen til forum.? om hvor mange klare nætter der er om året, kan kun siges ALT FOR FÅ!!!!!!!!Jeg tror at det ligger på omkring 50-80 nætter, hvor af de 10-20 er med rigtigt god seeing.Det er iøvrigt et fornuftigt teleskop/mount du har købt.10. december 2008 kl. 23:38 #5502
mstauningDeltager- Black Hole
Ud over alt for få, så falder de fleste af dem på de nætter hvor du enten er syg eller er til noget andet….
Her det sidste halve år er det ikke blevet til vildt meget fra min side, Okt 3 nætter hvoraf en med skyer, Dec indtil nu 1, med huller i skyerne. Også lige nu, men jeg har feber og kan ikke komme ud..God montering og et fint teleskop du har bestilt der, som du nok skal få glæde af i lang tid.Men morten har nok ret, dette forår og første del af vinteren har bare været ualmindelig ringe.11. december 2008 kl. 00:52 #5524
henrikDeltager- Nova
Hej Max.
velkommen til
Ja der er en statistik på dmi; Fx. Normaler, som er opgjort i solskinstimer
(Er der nogen der ved om det også gælder stjerneskin; Dvs. ind-/udstrålingsvejr)
Efteråret er generelt ikke det heldigste. Forrige år var også rigtigt dårligt, men det lukkede op i januar.
FN’s Klimapanel siger at der skulle komme 5% flere skyer for hver grad klimaet stiger, så det burde være være 7½% mere i forhold til tidligere, men det kan variere afhængigt af breddegrad, topografi osv..
Jeg spurgte Torben Rosenørn fra DMI om man kan se en tendens i udviklingen af færre gode dage/nætter – fx. afstedkommet af klimaændringerne, men det mente han ikke man kunne se. Selv ikke i det dårlige efterår vi havde forrige år. Det lå åbenbart indenfor normal flux.
11. december 2008 kl. 01:09 #5525
bobo- Giant
Hej Max. Velkommen Du kan hente et tilføjelsesprogram til Google Earth, der viser hvor meget lysforurening der er. Det kræver dog du også henter den nyeste version af Google Earth, ellers “staller” den. Du får lige et link. http://www.lightpollution.it/dmsp/starvis.html
Bobo 2008-12-11 00:10:14 11. december 2008 kl. 22:28 #5562
max- Nova
Hej alle,
Tak for svar og links. Det var dog et dejligt aktivt forum.
Jeg har været inde og kikke på de fine billeder visende lysforureningen i Europa og Danmark.
Det ser ud til at Hørsholm området ligger nogenlunde midt på skalaen men dette er dog stadig væsentlig bedre end hvor jeg boede tidligere.
De store vindere ser ud til at være dem der bor på Bornholm og visse steder i Jylland.
Vejrmæssigt må jeg jo prøve at have lidt tålmodighed og imedens øve mig
på at opsætte og justere (kollimering osv.) så alting er forberedt.
Håber at teleskopet kommer i morgen.
VH. Max
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nyt teleskop og nyt medlem' er lukket for nye svar.