Nyt teleskop – men hvilket?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nyt teleskop – men hvilket?

• Dette emne har 23 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af havsgaard. This post has been viewed 305 times
Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Forfatter

havsgaard
    Deltager
      • Moon

10-4 Thomas og tak

/Heino

havsgaard
      Deltager
        • Moon

Så er det bare at vente til fredag og trille tommelfingre. I det mindste var det ok vejr et par timer i går aftes og på trods af relativ stor luftfugtighed, så var det muligt at få uranus (meget lille i min 80mm) og M31 i skue – sidstnævnte var dog den bedste af de to.

havsgaard
        Deltager
          • Moon

Der følger et 25mm og et 9mm okular med til teleskopet – spørgsmålet er om ikke en 2x Barlow (kan se at man kan få en med kamera adapter) burde være det første tilbehør jeg køber, evt. sammen med en ok 32mm?

Når jeg engang når til det punkt at ovenstående skal købes, er der så nogen anbefalinger (mærke, type)? Nu tænker jeg ikke på state-of-the art hvor den ene nyre skal sælges, men heller ikke noget bras 🙂

/Heino

havsgaard2015-09-21 08:07:21

henrik
          Deltager
            • Nova

Jo et godt 32mm okular vil helt sikkert hurtigt blive dit favorit-okular

Og jo; En 2x barlow vil være god til planeter, men det kommer an på om det 9mm okular du fik med er godt, ok eller…?

For ellers ville jeg hellere satse på et lidt bedre Måne/planet okular hvis jeg var dig.

Mvh Henrik

havsgaard
            Deltager
              • Moon

Henrik wrote: Jo et godt 32mm okular vil helt sikkert hurtigt blive dit favorit-okular

Og jo; En 2x barlow vil være god til planeter, men det kommer an på om det 9mm okular du fik med er godt, ok eller…?

For ellers ville jeg hellere satse på et lidt bedre Måne/planet okular hvis jeg var dig.

Mvh Henrik

Det er en 25mm plössl og en 9mm Kelner – de medfølger som standard fra Celestron. Jeg kender ikke til kvaliteten af disse.

Det er først på fredag jeg får den fysisk – så jeg har ikke så mange detaljer endnu.

/Heino

havsgaard
              Deltager
                • Moon

Den er noteret sammen med de andre på listen over potentielle emner:)

havsgaard
                Deltager
                  • Moon

Nu kan jeg se at langt de fleste anbefaler en ‘barlow’ på 2x, da 3x ofte er i overkanten og går ud over kvaliteten.

Jeg kan også se at der er flere barlows som har fx. 2.25x eller 2.5x – kan denne forstørrelse anbefales?

/Heino

havsgaard
                  Deltager
                    • Moon

Ja så fik jeg lige dette billede fra min bedre halvdel på mms – og jeg skal da vist snart hjem fra arbejde 🙂

/Heinohavsgaard2015-09-23 14:42:00

havsgaard
                    Deltager
                      • Moon

Så kom der en Bresser SA 1.25″ 2x barlow med posten og hvis jeg er heldig, så bliver vejret klart i aften. Indtil videre ser det ikke helt skidt ud 🙂

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
                    • Emnet 'Nyt teleskop – men hvilket?' er lukket for nye svar.