› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Nyt teleskop – men hvilket?
- Dette emne har 23 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Är, 5 mÄneder siden af havsgaard. This post has been viewed 304 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
4. september 2015 kl. 08:07 #136484
havsgaardDeltager- Moon
Hej alle
FĂžrst og fremmest er jeg ny herinde â sĂ„ dav til jer alle
For lige at begynde med forhistorien…sĂ„ kĂžbte jeg tilbage i midt halvfemserne et fint lille vixen teleskop, 80mm reflektor, i mode rigtig orange. Det er en lille bordmodel i praktisk mĂžrkegrĂžn kassse med bordstativ. Der er to okularer og et solfilter – og jeg havde rigtig meget sjovt ud at at stĂ„ i mine forĂŠldres have i mange kolde vinteraftener og kigge pĂ„ himlen, med et kompas som duggede, udskrifter fra en gammel matrix printer med tidspunkter pĂ„, hvornĂ„r man kunne forvente at se satellitter fra ens position etc.
Det var i ungdommens Ă„r – man fĂ„r andre interesser, kikkerten bliver gemt vĂŠk, bliver flyttet rundt med, og stĂ„r bare i et skab. Indtil, jeg for nyligt, en aften i gode naboers selskab ude pĂ„ terrassen, med en stor flot halv mĂ„ne pĂ„ himlen, efter 20 Ă„r pludselig kommer i tanke om kikkerten, den bliver fundet frem og vi stĂ„r og siger nĂŠĂŠĂŠĂŠh og iiiiih til observationen af mĂ„nen.
Dette tÊndte min tidligere interesse for astronomi, og jeg har mange gange siden da, stÄet og kigget igennem teleskopet, nu i min egen have i udkanten af Viborg.
Jeg kan se at der er sket rigtig rigtig meget siden da og et teleskop er ikke bare et teleskop mere. Jeg er dog ret hurtigt nĂ„et til den konklusion, at jeg skal have mig noget bedre grej đ
Her tĂŠnker jeg et SCHMIDT-CASSEGRAIN type teleskop, da det skal vĂŠre relativt nemt at transportere. Da jeg samtidigt ogsĂ„ er interesseret i foto – har et dSLR kamera – skal setup ogsĂ„ kunne understĂžtte denne del. Men der er jo et hav af teleskoper og kvaliteter og man kan hurtig kĂžbe sig fattig â og vi er trods alt to i husholdningen som har en mening om hvad pengene skal bruges til đ
Jeg har ikke tÊnkt mig at kÞbe nyt, men holde Þje med hvad der kommer til salg af brugt i lÞbet af efterÄret.
Umiddelbart tĂŠnker jeg noget i retning af Meade/Celestron 6â/8â (evt. andre mĂŠrker som kan anbefales?)
Motoriseret m. go-to (EQx mount).
Okularer â hvilke kan anbefales sĂ„dan til at komme i gang – en (2-3 stykker) â plus evt. diverse filtre?
Jeg har ikke lagt mig fast pĂ„ noget budget â jeg vil lige se hvad der evt. dukker op â men umiddelbart vil det nok vĂŠre pĂ„ ~7-8000 +/-. Det Kan vĂŠre jeg er urealistisk, nu mĂ„ jeg se, men jeg hĂ„ber at kunne blive
klogere med jeres hjĂŠlp.
vh.
Heino
havsgaard 2015-09-06 08:00:27 4. september 2015 kl. 14:16 #136502
outlookDeltager- Super Nova
Nu er det sjĂŠldent, at der dukker en 8″ SCT op pĂ„ en EQ6 mount m. goto pĂ„ brugtmarkedet. Men ellers er du pĂ„ rette vej. En 8″ er lige hvad du skal have, men kan ogsĂ„ vĂŠre pĂ„ gaffel montering i alt-az mode, men med en sĂ„kaldt wedge ogsĂ„ i EQ mode. Og der dukker da af og til nogle op her pĂ„ forum. Ellers efterlyser du den bare her. SĂ„ er der nĂŠsten altid nogle der villige til at sĂŠlge pga opgradering eller fordi interessen er for nedadgĂ„ende.
Mht. okularer sĂ„ vil jeg i fĂžrste omgang anbefale en binoviewer med et par 15 mm vidvinkel okularer, hvis det er MĂ„nen, Solen (husk objektivfilter) og planeterne som du vil kigge pĂ„. Det vil du bestemt ikke fortryde, selvom det koster lidt ekstra med binovieweren. SĂ„ kommer der helt sikkert pĂ„ ny mange nĂŠĂŠĂŠĂŠh og iiiih og WOWWW til!! Bare min egen erfaring đ
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting4. september 2015 kl. 18:14 #136506
clauskafDeltager- Nova
BĂ„de Palle B og EDB bob har ting til salg der kunne have din interesse
6. september 2015 kl. 00:14 #136538
henrikDeltager- Nova
Hej Heino
Velkommen til en spĂŠndende hobby đ
Godt valg; Brugt er altid bedste value for money.
Men mht valget af SCT og EQ6;
– En EQ6 vejer 30-40kg
– SCT er supergode til mange ting, men er ikke de bedste til deep sky astrofoto. Og sĂ„ skal du ogsĂ„ pĂ„regne at have en crayford og en reducer oveni.
En mindre Newton som fx.en 6″ f/5 giver lidt skarpere billeder end SCT i min erfaring. Derudover er de ogsĂ„ billigere og der er flere i omlĂžb, sĂ„ du ikke behĂžver vente helt sĂ„ lĂŠnge pĂ„ at finde en.
Personligt bruger jeg en 130mm f/5 pÄ EQ3 synscan for at holde det transportabelt, men en lidt stÞrre 150mm pÄ EQ5 SGoTo eller lignende er ikke meget dyrere.
Mvh Henrik
PS: Det kunne ogsĂ„ vĂŠre en ED/APO, men de er ogsĂ„ lidt dyrere og der er lĂŠngere imellem dem, ligesom SCT’erne
Henrik 2015-09-06 00:16:44 6. september 2015 kl. 16:03 #136544
havsgaardDeltager- Moon
Kan godt se at eq6 er noget af et skrummel, sĂ„ mindre er at foretrĂŠkke đ
Tak for rÄd indtil videre
13. september 2015 kl. 13:07 #136858
havsgaardDeltager- Moon
Nu har jeg kigget spalte op og spalte ned, og jeg er faldet over en skymax 127 syncscan goto. Ikke helt i 6″ el. 8″ ligaen, men til 4000 synes jeg det lyder som en ok pris, eller hvad siger I?
13. september 2015 kl. 13:22 #136861
henrikDeltager- Nova
Hej igen Heino
Den koster 5-6000 fra ny sÄ 4000 lyder mÄske lidt dyrt, medmindre den en meget ny og/eller der er ekstraudstyr med?
Ellers et godt kĂžb med en super optik i en lille let pakke.
Eneste minus ved den er stabiliteten; DÊmpningstiden er 3-4 sek, sÄ det kan godt vÊre lidt trÊgt at stille skarpt pÄ isÊr planeter ved en hÞj forstÞrrelse. Men kan man leve med det er den rigtigt god og transportabel i forhold til stÞrrelsen.
Og sÄ bÞr du fÄ et 32mm okular eller lignende med til den, for at fÄ en lavere forstÞrrelse
Mvh Henrik
Lyra.dk
Henrik 2015-09-13 13:23:30 13. september 2015 kl. 15:17 #136865
havsgaardDeltager- Moon
Den er fra nov 2014 – sĂ„ det er vel ret nyt. Men jeg skal lige have fundet ud af om der fĂžlger et par okularer og evt. barlow med, ellers kommer jeg jo ret tĂŠt pĂ„ ny-prisen hvis jeg skal ud og investere i dem efterfĂžlgende.Takker for hjĂŠlpen Henrik
havsgaard 2015-09-14 07:27:03 15. september 2015 kl. 20:24 #136976
havsgaardDeltager- Moon
Det blev ikke den. Som det sÄ fint blev pÄpeget herinde, sÄ var prisen til den gode side, og jeg fandt ud af at der kun fulgte en 25mm okular med. Prisen pÄ en ny (inkl porto) i tyskland med et par okularer og 2x barlow er pÄ smÄ 4300,- men det er heller ikke noget som haster.
15. september 2015 kl. 23:14 #136983
hans.chr.Deltager- Asteroid
Hej.
Vi bare sige, at da jeg for nyligt har opgraderet til en C11, sĂŠtter jeg min 8″ Celestron CPC800 til salg. Nypris for denne er pt. 20.495 hos Lyra.
Den er i perfekt stand og jeg sĂŠlger den for kr. 9.000,- inkl. 2″ Celestron diagonal, piggyback kamera holder, samt Celestron dughĂŠtte.
Bare hvis det skulle have interesse…De bedste hilsner.. HC
16. september 2015 kl. 10:49 #136994
havsgaardDeltager- Moon
@Hans Chr.
Det ser ud som et yderst lĂŠkkert instrument, men jeg har kigget lidt pĂ„ de forskellige 8″ SCT’er – og jeg er bange for at de mĂ„ske fysisk er lige i overkanten af hvad jeg synes er super praktisk. Det betyder sĂ„ ogsĂ„ at jeg mĂ„ give afkald pĂ„ de flere muligheder en 8″ tilbyder og kigge lidt mere i retning af en 6″.
17. september 2015 kl. 21:23 #137031
havsgaardDeltager- Moon
Og sĂ„ fik man lige fĂžlelsen af at glĂŠde sig som et barn til juleaften. Jeg faldt over en nĂŠsten ikke brugt celestron skyprodigy 6 til 5400,- (og ja, der er garanti pĂ„ den, kvittering og pengene tilbage – skulle jeg vĂŠre utilfreds). Nu krydser jeg fingre for at det ikke var en fejl, men det ved jeg mere om i morgen, men indtil da vil jeg jeg glĂŠde mig đ
18. september 2015 kl. 06:30 #137044
xplodeDeltager- Nova
En slik 6″ er et fint visuelt instrument og tar lite plass, men har du tenkt Ă„ bruke det til DSO foto sĂ„ er det ikke ett godt valg. Til det trenger du en ekvatorialmontering og du burde ogsĂ„ ha ett teleskop med raskere opptikk og kortere brennvidde.
Til foto av mÄnen og planetene fungerer det fint
18. september 2015 kl. 07:43 #137046
havsgaardDeltager- Moon
Den del med foto, er blevet sekundĂŠrt, jo mere jeg har lĂŠst om det. Det med at have et setup som er nem at transportere, konflikter lidt med foto delen, som jo nok krĂŠver en tungere og fysisk stĂžrre mount. I fĂžrste omgang vil jeg bare nyde at blive fortrolig med teleskopet. Rom blev ikke bygget pĂ„ Ă©n dag og der skal jo vĂŠre plads til udvide interessen i fremtiden đ
/Heino
Ps.Jeg sidder stadig og trykker F5 pÄ min indbakke, om handlen nu ogsÄ er gÄet igennem.
18. september 2015 kl. 08:59 #137050
astrojensenDeltager- Neutron star
Det er absolut en fornuftig disposition at tage det med ro. Stjernerne skal nok vÊre der ogsÄ til nÊste Är. Og har du spÞrgsmÄl om visuelt, sÄ skal jeg nok hjÊlpe dig.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Nyt teleskop – men hvilket?' er lukket for nye svar.