› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › nyt teleskop igen igen
- Dette emne har 25 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 917 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. december 2008 kl. 21:15 #5432
joergen.kDeltager- Nova
hej christian
OO er lang tid om at levere ventede selv 1 1/2 extra på min spx,og jo havde også læst den tråd på cloudynight lidt hårrejsende men i de fleste tilfælde stemmer det ikke overens med virkeligheden, selfølgelig kan der være en smutter men en det må ikke ske.men den er værd at vente på9. december 2008 kl. 21:40 #5434
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Til Henrik: Hvad består et guidesæt af? Jeg kan af de foreslåede kombinationer se, at prisen ligger mellem 1500-2000? For at styre menageriet fra PC skal der vel også en motor focuser til?
Tak til alle for jeres svar, de er nu med i mine overvejelser. Jeg kan se, at jeg næppe får alle ønsker opfyldt for mindre end 12-15000 – uha.
Hilsen Mogens B.
10. december 2008 kl. 02:15 #5447
tommyfDeltager- Neutron star
Som minimum skal du bruge en tubus og webcam og holdere.
Webcam er billigst men vil også have sværere ved at finde guide stjerner af hængning af tubusen.Prisen uanset hvad vil nok kravle op på 2000+, disideret guidecam med ST4 1000- mere
10. december 2008 kl. 09:50 #5450
mstauningDeltager- Black Hole
Jo du skal bruge noget PC-styret motorfokus hvis du vil kunne alt fra PC’en, sådan en i en god kvalitet koster 2199,- en der slet ikke kan måle sig med den ca 100 til 300,- mindre.
Og angående Guidekamera+guideteleskop, så regn med at du kan bruge en af Qcam Henriks gode 60mm søgere og et web, eller et Qcam5.12. december 2008 kl. 17:18 #5590
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
hej alle,
så er udstyret bestilt hos Lyra. Jeg fulgte jeres opfordring til at prioritere mount først og så spare på resten. Så i første omgang blev det (kun) til EQ6 pro + TS200. Så må resten komme efterhånden.
Mogens B
Hilsen Mogens B.
12. december 2008 kl. 17:27 #5591
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Klogt valg
12. december 2008 kl. 18:21 #5593
joergen.kDeltager- Nova
lige mine ord lars
tilykke med det mogensså skal vi forvente en endnu længere periode med dårligt vejr12. december 2008 kl. 19:11 #5597
k_holstDeltager- Nova
Tillykke med valget Mogens!
Det setup skal du nok blive glad for12. december 2008 kl. 20:58 #5599
ksondergardDeltager- Giant
Hej Mogens
Først og fremmest tillykke med det nye udstyr, det er et MEGET flot setup :0)
Jeg kan se du bor i Gilleleje, jeg selv har et sommerhus på nordsjælland i nærheden af dig hvor jeg kigger stjerner…. så måske vi skulle mødes til et mini astro træf :0)
Mvh
Kent
KSondergard 2008-12-12 19:59:40 13. december 2008 kl. 18:00 #5608
mstauningDeltager- Black Hole
Meget godt valg, som jeg er helt sikker på du bliver meget glad for.
14. december 2008 kl. 00:17 #5622
mhansenDeltager- Nova
Jeg er enig med alle andre. Et ganske fornuftigt valg, som jeg selv har.
Det er nu ikke helt korrekt, at man ikke kan styre hele molevitten fra PC med en EQ6 Syntrek. Det kræver dog at man investerer i den seperate styreboks EQetellerandet OG bruger EQMOD programmet på pc’en.Så hvis du alligevel en dag skulle vælge at gå ud med teleskopet, kun bevæbnet med diverse okularer, så giver PRO’en helt sikkert langt bedre meligheder.Bortset fra det, så kan jeg kun anbefale dig at kigge nærmere på EQMOD programmet. Til at starte med virker det ret svært og uoverskueligt at bruge, men det er faktisk ret let og har rigtig mange gode funktioner.Blandt andet kan du lave det man kalder en n-stjerne allignering. Synscan kontrollen giver “kun” mulighed for at allignere til 3 stjerner, hvorefter man kan forfine sin allignering ved at lave en slags allign til de objekter man finder. Med EQMOD kan du allignere til lige så mange stjerner og objekter som du gider. Plus, at hvis du har en gamepad til pc, så kan du styre teleskopet med denne. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'nyt teleskop igen igen' er lukket for nye svar.