nyt teleskop igen igen

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? nyt teleskop igen igen

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Mogens.BildsĂže
    Deltager
      • Nova

Hej alle,

Jeg er ny her pĂ„ forum (og ny udi astronomien). Jeg har ikke et teleskop, men brĂŠnder nu sĂ„ meget for sagen, at jeg har besluttet at investere (max ca. 10000) i et 8” spejlteleskop incl. mount (CCD/Kamera + autoguide system kommer sĂ„ til senere, nĂ„r jeg har lĂŠrt det basale).

Udstyret skal benyttes til sÄvel foto (mest deep sky) som CCD-fotometri. IsÊr sidstnÊvnte har min interesse.

Jeg har fulgt jeres (altid kvalificerede) indlĂŠg, og be’r derfor om rĂ„d/erfaringer:

1) Jeg er lun pĂ„ TS 8” f/5 monteret pĂ„ HEQ5, men ogsĂ„ Orion SPX 8” pĂ„ samme montering og Meade’s 8” f/4 Smith-Newton pĂ„ LXD75 (eller HEQ5 Pro?) kan komme pĂ„ tale. Hvad giver det bedste udbytte? Og hvordan klarer andre newtons (f.eks. Bresser, Celestron og Sky-Watcher) sig i dette selskab?

2) Hvordan falder en sammenligning mellem Smith-Newton og traditionelle Newtons ud?

3) Er en LXD75 mount ”stérk” nok til Meade’s 8” Smith-Newton + autoguider + kamera?

Jeg gÄr naturligvis efter den bedste optik til prisen, men en god optik kan vel ikke kompensere for en svag mount?

Hilsen fra

Mogens B.

Hilsen Mogens B.

motomandk
        • Main Sequence

Jeg ville synes, at en OO SPX200 f/4 pĂ„ en HEQ5pro er en super kombination, der har bevist sit vĂŠrd med mange gode billeder pĂ„ diverse fora. Det kan dog vist ikke gĂžres til 10000,- men bliver op imod de 12000. TilgengĂŠld har du ‘maskineri’ til mange fornĂžjelige Ă„r.

OBS ….. man plejer at sige; “kĂžb den dyreste montering du kan – teleskopet kan du altid nemt opgradere senere”

/Henrik (H)
        motomanDK2008-12-09 14:33:01

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

GĂ„ efter den bedste montering du kan fĂ„ rĂ„d til – ikke at det kan kompentensere for dĂ„rlig optik, men ville kunne voske med dig. Og vĂŠre meget mere velegnet til foto, LXD-75 vil jeg frarĂ„de da det er noget klegnt til over 8″ – hvilket sĂ„ ogsĂ„ kan betyde 8″ + foto + guider.

Der er heller ikke autogudieport pÄ, og det fÄs ikke mere som extra udstyr.

EQ5 eller EQ6, om det sÄ skal vÊre pro eller ej er noget andet. Kan faktisk ikke lige huske hvad forskellen mellem pro og ikke pro er. Men begge EQ er gode.

henrik
          Deltager
            • Nova

Der er 3 slags HEQ5b og EQ6:

HEQ5+EQ6=ingen elektronik kun en almindelig hÄndkontrol

HEQ5+EQ6 Syntrek=Alm. hÄndkontrol, men med autoguideport og elektronik indb., sÄ man kan opgradere til PRO (GoTo) senere med en synscan hÄndkontrol (spar ~2000)

HEQ5+EQ6 PRO = Goto hÄndkontrol og autoguideport.

TS 8″ f/5 er slebet til 1/12 (1/6PW) nu, sĂ„ de er mao. samme kvalitet som OO, men er sĂ„ begrĂŠnset til f/4 eller f/5, mens OO har f/4Âœ, f/6 og f/8.

Personligt synes jeg nu at fokusering og kollimering bliver mÞjn svÊrere med de lavere f/forhold + at kontrasten forÞges ved de stÞrre f/forhold. SÄ jeg ville tage en f/5 eller f/6. F/6 er mÄske sÄ meget stÞrre at det er bedre til visuel og planetbrug

Til astrofoto ville jeg med en LXD75 holde mig til en 6″, sĂ„ det var nok ikke det oplagte valg som Henrik mfl. skriver.

Hvis du skal have autoguide+ guidescope med bliver budgettet pÄ 10000 nok lidt presset. En Qcam5 eller AL-CCD5+80mm guidescope koster jo 2500, men det kan nok lige presses ned, evt. ved at vÊlge syntrek monteringen.

Henrik2008-12-09 15:31:38

joergen.k
            Deltager
              • Nova

TS 8″ f/5 er slebet til 1/12 (1/6PW) nu, sĂ„ de er mao. samme kvalitet som OO, men er sĂ„ begrĂŠnset til f/4 eller f/5, mens OO har f/4Âœ, f/6 og f/8.

OO er nu slebet (1/8pw)og kan opgraderes til 1/10pwWink

1/8PV Optics
              Hilux Coatings
              50.8 Highest Quality Crayford
              50mm Finder
              Vixen Sphinx mounting and aluminium pedestal
              10mm Plossl Eyepiece

25mm Plossl Eyepiece
              CNC 9 Point Mirror Cell

henrik
              Deltager
                • Nova

Hej JĂžrgen

Ja og nej:

Europa (standard) er slebet til 1/4PW

SPX er slebet til 1/8PW

Upgrade til 1/10PW (+80ÂŁ for 8″)

SĂ„ det afhĂŠnger jo af hvilken kvalitet man kĂžber sig til.

SPX er nok den bedste “Value for money” medmindre man gĂ„r efter guldet. 80ÂŁ er jo ikke meget.

IÞvrigt JÞrgen: Hvad er din erfaring med fokuseren pÄ den?

TS monteret jo deres eget udtrĂŠk pĂ„ den, som de naturligt nok mener er bedre end Orion’s. De plejer at vĂŠre ret ĂŠrlige, men aligevel.

Jeg har dog ogsÄ hÞrt det andetsteds fra.

Men hvad synes du om den?Henrik2008-12-09 15:42:01

joergen.k
                Deltager
                  • Nova

tja det er ikke villiams men nÄr det er sagt sÄ mÄ jeg sige at kvaliteten overrasker mig efter alt det jeg havde lÊst mest negativt, der er ikke noget slÞr den kan let bÊre mit eos 40 d uden problemer, nu bestilte jeg med 1:10 udveksling den kÞre rigtigt godt jeg skal da prÞve at sÊtte robofocus pÄ den sÄ mÄ vi se om den kan klare den opgave ogsÄ.

Mogens.BildsĂže
                  Deltager
                    • Nova

Hej alle og tak for lynhurtige svar. Jeg er klar pĂ„ Henrik (H)’s rĂ„d om den bedste montering til pengene og vil nok satse pĂ„ EQ5 monteringerne, men er fortsat i tvivl om TS eller OO. Henrik, har jeg forstĂ„et dig ret, nĂ„r du skriver at OO gi’r mest value for money?

Jeg tĂŠnker, at jeg senere vil rykke ind i mine varme stuer ved PCen, sĂ„ derfor: Gi’r EQ5 syntrek mulighed for styring af ALLE funktioner via PC? Eller- skal det sĂ„ vĂŠre HEQ5 pro?

Hilsen Mogens B.

Hilsen Mogens B.

joergen.k
                    Deltager
                      • Nova

nu for at blive i trĂ„den,sĂ„ syntes jeg ogsĂ„ at jo bedre montering man kĂžber med goto,jo flere posetive oplevelser fĂ„r man,ikke sagt at teleskopet ikke er sĂ„ vigtigt det er det jo,men opgradering af teleskoper er jo en langvarig proces hvor man hele tiden sĂžger det bedste, og man skal jo starte et sted,sĂ„ en eq6 pro med en gso eller ts 8″ newton lyder rigtig i mine Ăžre Smile

henrik
                      Deltager
                        • Nova

Hej Mogens

Nej jeg mente at SPX var den de gav mest for pengene af OO’erne

TS newtonen er bedre optisk en Europa, har nok en bedre fokuser og blĂŠser, for en ret lille merpris, som gĂžr Europaen lidt uinteressant

SPX’en er luxus modellen rent optisk og specielt med den forbedrede optik, men koster sĂ„ ogsĂ„ det 50% end TS’en.

SĂ„ TS’en er for dem der gerne vil have bedre kvalitet end Skywatcher, Bresser, Meade etc. men ikke vil helt op i luxus lejet.

Nej det vil du ikke kunne med syntrek.

Det er lidt synd egentlig, at man partout skal have hĂ„ndkontrollen nĂ„r man lige sĂ„ godt kunne styre den direkte fra PC’en uden den imellem.

Men porten til PC’en sidder i Skyscan hĂ„ndkontrollen, sĂ„ det skal sĂ„ vĂŠre en PRO.

HEQ5pro+TS+guidesĂŠt=12K

HEQ5pro+SW200+guidesĂŠt=11K

HEQ5syntrek+SPX200=12K

SÄ kan du mÄske starte med at spare goto eller autoguide til senere.Henrik2008-12-09 16:20:38

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Jeg har mailet Mogens et tilbus pÄ min 200mm newt med lidt ekstra i godteposen, sÄ kan han spare en del der og mÄske fÄ en goto montering i samme momunt .Wink

k_holst
                          Deltager
                            • Nova

Hej Mogens.

Jeg vil rĂ„de dig til at tage EQ6 Pro. Den har altsĂ„ lige lidt mere magt over en 8″ Newton. SĂ„ kan du evt spare lidt pĂ„ tubus. Den er ikke nĂŠr sĂ„ dyr at opgrader senere.

Jeg selv og andre har erfaret at en nybegynder og en presset montering giver unÞdige problemer nÄr man skal lÊre astrofoto.

Mogens.BildsĂže
                            Deltager
                              • Nova

Hej Tommy, jeg har lĂŠst din mail og vender mĂ„ske tilbage. Nu vil jeg lige gĂ„ i tĂŠnkebox- Jeg er ret lun pĂ„ TS f/5 og Kim’s rĂ„d er bestemt en overvejelse vĂŠrd- men nu begynder det ogsĂ„ at ligne en uendelig prisspiral. Mere vil jo altid ha’ mereConfused

Hilsen Mogens B

Hilsen Mogens B.

chrjensen
                                • Super Giant

Hej Mogens B.

Jeg har stort set prÊcist samme planer som dig, og har derfor ogsÄ stort set valgt samme udstyr som du er inde pÄ.

I sidste ende endte jeg pĂ„ at bestille en 8″ f/4,5 Europa Deluxe med 1/8 PV upgrade og 1:10 fokuser fra Orion Optiks UK.

Jeg regner med at jeg skal have fat i en EQ6Pro montering nÄr jeg fÄr kikkerten hjem (og luft i Þkonomien). Som sagt af andre kan en solid montering vokse med opgaven, isÊr hvis man planlÊgger at smide guideudstyr pÄ.

Jeg lĂŠste en del pĂ„ cloudynights forummet omkring Orion Optics – bĂ„de godt og skidt. For eksempel denne trĂ„d:

Med hensyn til valget mellem TS og OO, har jeg hÞrt at TS fÄr deres spejle fremstillet af OO, sÄ hvis man mÄ kunne sammenligne den optiske kvalitet direkte ud fra PV angivelsen.

Da jeg kÞbte min kikkert, tilbÞd de gratis opgradering fra 1/6 PV til 1/8 PV. Jeg har luret pÄ deres hjemmeside i et lille Ärs tid fÞr jeg kÞbte, og de har med jÊvne mellemrum den slags kampanger (hvilket ogsÄ var derfor jeg slog til da jeg gjorde).

En anden ting er, at Orion Optics (i hvert fald i mit tilfĂŠlde) er forholdsvis lang tid om at levere. Jeg bestilte for 1Âœ mĂ„neder siden, og selvom de har svaret at de planlagde at sende kikkerten omkring 1. december, er der stadig ikke sket noget. Og de har trukket pengene…

Anyway, ligegyldigt hvad du vÊlger hÄber jeg du bliver glad for det.

Clear skies!

Christian

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Bare ok, det vil spare dig 2-4 tuser som jo kan bruges pÄ mounten.

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 26 i alt)
                                • Emnet 'nyt teleskop igen igen' er lukket for nye svar.