nyt teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? nyt teleskop

• Dette emne har 18 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af teejay. This post has been viewed 452 times
Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Forfatter

teejay
    Deltager
      • Super Nova

En 24mm i tillegg til den på 9mm ?

TeeJay

teejay
      Deltager
        • Super Nova

En dobson er kanskje litt vanskelig å ta med f.eks. på hytta – finnes det alternativer til den jeg nevner over ?

TeeJay

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

teejay wrote: En dobson er kanskje litt vanskelig å ta med f.eks. på hytta – finnes det alternativer til den jeg nevner over ?

Tja … denne er jo litt dyrere, men er mer flyttbar p.g.a. stengene. Man demonterer teleskopet i tre-fire deler før man legger det i bilen, så det er enklere å håndtere enn et langt rør.

Sky-Watcher 300P Flextube Auto. Bilde lånt fra Lyra.

Den har også en annen ting som er kjekt: tracking. Da slipper du å sitte og dytte teleskopet med hånden for å holde objektet i synsfeltet.

Dessuten er åpningen 50% større og derfor samler den mer lys og du kan se fjernere objekter. Men, som sagt, den er i en annen prisklasse da. Jeg tror allikevel ikke du vil angre på å kjøpe denne istedet.

EDIT: Der tenkte jeg feil – Sky-Watcher har stenger som du slår sammen som et strekkspill. Andre dobsoner i denne størrelsen har demonterbare stenger. Jeg går ut fra at du også kan demontere stengene på denne, men det er jo ikke nødvendig.

Bilde lånt fra Lyra

Bjørn T. Jønsson2009-12-24 13:05:25

Mvh,
          Bjørn

teejay
          Deltager
            • Super Nova

Hvordan er kvaliteten på de stengene ?

TeeJay

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
          • Emnet 'nyt teleskop' er lukket for nye svar.