› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › nyt teleskop
- Dette emne har 18 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af teejay. This post has been viewed 451 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. december 2009 kl. 22:38 #29300
christelDeltager- Asteroid
Nu er det jul og jeg skal have mig en god julegave af mig selv 🙂
Jeg har tidligere haft en 4 1/2 ” reflektor af ukendt mærke. Først røg stativet så røg spejlet.Det skal kun bruges til visuel observation – ingen foto. Til gengæld vil jeg gerne se så mange detaljer som overhovedet muligt af tåger og galaxer.
Den umulige opgave er at det skal kunne ses fra Århus og gøres for cirka 3k.
Nogen gode råd?
22. december 2009 kl. 22:44 #29303
rigoDeltager- Super Nova
Du skal have en dobson, så stor som mulige, men 3klio er jo lige lidt nok, med minder du kan finde en brugt. Men 10″ opefter er der hvor man kan begynde at se noget visuelt syndes jeg
http://www.rigorigo.dk 2009-12-22 22:06:34 22. december 2009 kl. 23:04 #29309
mikkellund- Giant
Rigo har ret, en dob kan anbefales. Jeg har en tolv tommer Meade lightbridge som er jeg glad for. Hvis du kunne finde en ti tommer brugt kunne du måske få den til omkring det budget.
22. december 2009 kl. 23:26 #29319
Super. Tusind tak for hurtige svar!
Det ser helt rigtigt ud. Dog er jeg lidt i tvivl om hvor “slæbbare” de er sådan nogen. Den skal bo inden døre og bæres ud til observation. (af mig selv – uden vægtløftningsmedaljer på hylden)Jeg har ingen erfaring med dobsons (fremgår det åbenlyst herunder :)) og er derfor lidt i tvivl om hvad jeg skal gå efter
Jeg kan se lidt forskellige på lyra.dk. Der er bl.a. en 8″ Meade Meade Lightbridge 203mm f/6 til 2995 – tilbud. Det ser fristende ud.
Dem der kan trækkes ud , eller er åbne- kræver de ikke at man ikke må risikere at der kommer for meget sidelys ind?
Bruger man normalt aldrig stativ til dobsons?22. december 2009 kl. 23:30 #29320
rigoDeltager- Super Nova
Hej
Nej, ingen stativ (også kaldet montering) den drejer på soklen.Hvis der side lys, så smider man et tyndt sort klæde for (kan også købes)Ja de er mere handy dem der kan trækkes udhttp://www.rigorigo.dk 2009-12-22 22:34:14 22. december 2009 kl. 23:32 #29321
rigoDeltager- Super Nova
Dog er der ikke GOTO på en normal dobson
Det vil sige du kan ikke indtaste på en håndkontrol hvilken objekt man vil se, det skal man selv finde ved det man kalder “stjerne hop” = manualet søgning22. december 2009 kl. 23:33 #29322
k_holstDeltager- Nova
En Dobson er jo et stativ i sig selv.
Du finder ikke noget der er lettere at transportere og der fylder mindre ved opbevaring/transport.
Ved problemer med sidelys bruges ofte et klæde der dækker af rundt om tubus.
22. december 2009 kl. 23:40 #29323
mikkellund- Giant
Christel wrote: Dog er jeg lidt i tvivl om hvor “slæbbare” de er sådan nogen. Den skal bo inden døre og bæres ud til observation. (af mig selv – uden vægtløftningsmedaljer på hylden)
Jeg kan uden at bruge alt min magt flytte rundt på min tolv tommer. Jeg er ingenlunde bodybuilder. Uden at komme med for mange body data kan jeg nævne at jeg er software udvikler, så kan du selv gætte resten
22. december 2009 kl. 23:42 #29324
rigoDeltager- Super Nova
Er det dig der står der Mikkel til MAF i år ??? syndes ikke at kunne kende dig
22. december 2009 kl. 23:47 #29325
k_holstDeltager- Nova
Meade LightBridge 8″ ca. 20 kg
“Normal” 8″ med stativ ca. 40-45 kg.
Når det udelukkende er til visuelt brug vil jeg klart anbefale en Dobson. Her får du mest teleskop for pengene.
Eneste ulempe er at den normalt ikke fås med GoTo (Nogen vil så kalde det en fordel
og regner det som en stor del af hobbyen at lære at finde objekter selv)
22. december 2009 kl. 23:48 #29326
mikkellund- Giant
http://www.rigorigo.dk wrote: Er det dig der står der Mikkel til MAF i år ??? syndes ikke at kunne kende dig
Jaja det er mig i den blå polo og det forelskede blik rettet mod teleskopet
23. december 2009 kl. 08:58 #29336
rigoDeltager- Super Nova
MikkelLund wrote:
Er det dig der står der Mikkel til MAF i år ??? syndes ikke at kunne kende dig
Jaja det er mig i den blå polo og det forelskede blik rettet mod teleskopet
Ok, jamen så må vi hilse på hinanden next time 🙂
23. december 2009 kl. 10:43 #29347
jeg takker mange gange, vil se mig om efter gode bud på det foreslåede.
Selvfølgelig skal man finde objekterne selv 😉24. december 2009 kl. 10:33 #29400
teejayDeltager- Super Nova
HeiJeg har akkurat vært gjennom samme proeblem: Helt nybegynner – hva skal jeg velge ?Jeg har fått masse tilbakemeldinger på et annet forum (http://www.stjerneporten.no).Det endte også her opp med en anbefaling av en Dobson.På nettsiden til http://www.teleskop-service.se/ har jeg fått følgende tilbud som jeg har planer om å slå til på:Totalpris för “Dobsonpaket”;1st GSD200C 2875:-
1st Månfilter 95:-
1st Super Plössl 9mm 295:-
Frakt 895:- (til Norge)
Totalpris 4160:-Merverdiavgift kommer i tillegg, så hele’pakken’ kommer på kr. 5.200Tror dette er en bra begynner-pakkeBør jeg få med andre ting i levleransen ?Jeg trenger vel noe kollmineringsutstyr ?MvhTomGod Jul !!TeeJay
24. december 2009 kl. 11:40 #29402
mikkellund- Giant
Hej
Jeg syntes et okular er for lidt. 9 mm er medium forstørrelse så jeg vil anbefale et 24 mm som til lav opløsning.
En laser kollimator er næsten også et must have. Det er en stor hjælp selv om man med lidt erfaring godt kan undvære. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'nyt teleskop' er lukket for nye svar.