nyt teleskop?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? nyt teleskop?

• Dette emne har 9 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af lennie2000. This post has been viewed 102 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

lennie2000
      • Asteroid

jeg står og skal til at købe et teleskop primært til astrofoto, og vil høre hvad i anbefalder.

jeg har selv kikket på disse her

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/gso-8-f4-foto-newton-1777/

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/bresser-messier-nt-150s-ota-1902/

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/bresser-messier-ar-127l-ota-1872/

er det nogle i kan sige god for, eller har i andre foreslagLennie20002016-01-31 18:09:38

jakob.andersen
      Deltager
        • Super Giant

Det er nogle ret forskellige priser på de tre. Hvad er dit budget og hvad har du af udstyr i forvejen (mount, kamera, osv)?

Går du efter planeter, DSO, osv?

lennie2000
          • Asteroid

Jeg har EQ5 mount med go-too, og et canon 70D jeg vil prøve med først. budget er ca 5000-6000kr Lige nu har jeg en 6″ newton fra meade, hvor der ikke er microfocusering på. Det giver mig lidt problemer synes jeg. derfor tænker jeg på at købe nyt, er bare i tvivl og hvad jeg skal kikke efter.

Skal bruges til deep-skyLennie20002016-02-02 14:03:32

jakob.andersen
          Deltager
            • Super Giant

Så skal du nok glemme den refraktor (AR-127L) du har linket til, da den ikke er særlig lysstærk. 6 tommer Bresser Newton’en har så vidt jeg lige kan se heller ikke mikrofokusering, og er størrelsesmæssigt ca. det samme som du har i forvejen.

8 tommer GSO’en er sikkert fin, men den er opgivet til at veje 8,7kg, hvilket hurtigt kan blive for meget for din EQ5, når du skal lægge kamera, guider og evt. andre ting oven i. Det skal dog siges, at TS også sælger den i et sæt med EQ5’eren, så helt ved siden af kan det jo ikke være. Men den må i hvert fald ikke blive tungere.

Jeg har selv en 6 tommer GSO uden mikrofokusering, og jeg synes nu ikke det er noget problem at ramme. Men hvis du absolut vil have noget andet, kunne du også overveje den en anden GSO, nemlig deres 6 tommer foto-pakke. Den kommer inklusiv en Baader 2″ MPCC koma korrektor:
            http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p1971_GSO-150-mm-f-5-Astrofoto-Newton-mit-Komakorrektor—Komplettpaket.html

Du kan spørge Jesper Husted om den, da han lige har købt en. Men han har vidst ikke haft chancen til at have den udenfor endnu… 😉

lennie2000
              • Asteroid

Tak jakob. Jeg havde også kikket på evt en anden fokusering, men så skal man til at bore og fræse hvilket jeg ikke er meget for.

jakob.andersen
              Deltager
                • Super Giant

Det var der måske andre, der kan hjælpe dig med, og også med at finde det rigtige i det hele taget. Der er flere lokalforeninger i det Sjællandske. Jeg vil stærkt anbefale, at du tager fat i en af dem. Jeg er ikke klar over, hvilken en, der er mest relevant for dig. Der må de selv lige komme på banen.

lennie2000
                  • Asteroid

Er en refractor helt udelukket til foto? Kikket på bresser model som i linket bare en 152mm den har samme data som en 6″ newton mht til brændevidde.

Jeg har planlagt besøg i en lokal forening ville bare undersøge muligheder mht til teleskop.

jakob.andersen
                  Deltager
                    • Super Giant

Refraktorer er på ingen måde udelukket til astrofoto. Men Bresser Messier er akromatiske refraktorer, som de fleste vil springe over til formålet. Skal du have en refraktor af høj kvalitet (uden farvefejl), skal du en del højere op i pris og kigge på de såkaldte APO’er. Du får simpelt hen langt mere åbning for pengene med en newton. Men det er jeg sikker på de kan forklare meget mere om i foreningen. Du kan også starte med at læse nogle af de gamle tråde her i begynder-forummet. Emnet er tæsket igennem til hudløshed… 😉

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Fandt lige en tråd: Foreninger

Jeg kan varmt anbefale min “egen” forening KAF der har en god fotogruppe

Men vi hører også til på Brorfelde

lennie2000
                        • Asteroid

Tak jeg må få læst på det.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'nyt teleskop?' er lukket for nye svar.