› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Nyt teleskop.
- Dette emne har 16 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af micxandro. This post has been viewed 128 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. marts 2010 kl. 11:01 #35352
micxandro- Asteroid
Hej Astronomer.
Vil gerne købe mit første teleskop, men vil gerne købe det rigtige.
Mit budget er ca. 10.000.-, og har kigget på alt fra Meade Lightswitch til deres ETX-125, og også kigget på Celestron.
Det skal siges at jeg bor i Aalborg (lys), og med tid nok vil bygge et lille observatorie gennem loft, garage ell. lign.
Vil gerne kunne se “det hele”, måne, planeter, sol, stjerner, ISS etc. ordentligt, og med PC mulighed samt Go-to og med fotomuligheder.
Hvad er Jeres råd?
27. marts 2010 kl. 11:53 #35354
dave_gahan- Main Sequence
Jeg ville gå efter brugt udstyr, der får du noget rigtig godt for de 10.000 Kr.
27. marts 2010 kl. 11:56 #35355
jesperDeltager- Neutron star
Som du nok har opdaget findes der mange forskellige typer teleskoper. Der findes til gengæld ikke et som bare kan det hele. Meade Lightswitch er et godt valg for begynderen der gerne vil se det hele, altså visuelt. Du kan også tage billeder af Solen, Månen og planeterne. Hvis du mest er til visuel observation vil du sikkert være tilfreds med sådan et teleskop i mange år.
Hvis du vil satse på deepsky fotografering er en 6″ eller 8″ Newton på en EQ6 pro montering det der normalt anbefales. Det setup er til gengæld ikke så godt og så nemt til visuelt brug som Lightswitch og lignende teleskoper.27. marts 2010 kl. 11:57 #35356
rune.cb.Deltager- Super Nova
Hei,
Det er ikke enkelt å velge teleskop for en nybegynner, men hvis du ønsker å observere de tingene du nevner, så er ikke Celestron Omni XLT 150 mm (R) refraktor noe dumt valg. Dette teleskopet egner seg til både planeter og DSO`er (deep sky objekter – f.eks. interplanetariske tåker og fjerne galakser). Teleskopet har en rekkevidde på 13.4 magnitude (lysstyrke), så man kan observere ganske langt ut.
Teleskopet leveres med CG-4 montering (uten motor), men kan oppgraderes til SkyScan GoTo og tilkoblingsmuligheter til pc, hvor man kan styre observasjonen fra. Med et ccd-kamera i tillegg, får man full pakke!Du finner endel info om dette her: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=2984Hos Lyra i Danmark koster dette teleskopet DKK. 6.995.- (inkl. moms). Skal man ha Goto og ccd-kamera i tillegg, blir jo prisen høyere, men med ditt budsjett rekker du et stykke på vei.Sjekk denn linken: http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=c21094&cat=915PS: Meade teleskoper regnes jo også for å være meget bra, men dette får andre uttale seg om, da jeg kun eier Celestron selv!Rune CB. 2010-03-27 10:59:58 Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
27. marts 2010 kl. 12:07 #35357
k_holstDeltager- Nova
Hej Mic..
Nu er du så heldig at bo i Aalborg, så du kan nemt besøge Astro/Erik og få en snak inden du beslutter dig.Brug hele budgettet på en god montering, så du får en god base der kan bygges videre på i mange år frem.I første omgang er teleskopet knap så vigtigt, fordi det er relativt billigt at skifte ud senere og fordi det ikke er nemt at købe det rigtige første gang. Nu vil du gerne “det hele”, men når du får lidt erfaring begynder du sikkert at spore dig ind på et speciale.Jeg vil anbefale dig at købe en SkyWatcher EQ6 Pro. Den opfylder alle dine ønsker lige nu og er god og stærk nok til senere at stå i dit observatorie.Prisen er ca. 9000!Spørg så Astro/Erik hvad han har af Newton tubusser – evt. noget brugt. Hvis du kan finde en 8″ er du godt kørende visuelt og kan starte med foto uguidet.(som alternativ nævnte Erik Nielsen http://www.astro-forum.dk/member_profile.asp?PF=32en 6″ Newton han vil sælge, den bør kunne presses ind i dit budget)27. marts 2010 kl. 12:15 #35359
Det er meget lettere som nybegynder at sætte et teleskop med gaffelmontering og LNT modul op end de andre der med store tunge vægtklodser m.m. Jeg har prøvet dem som nybegynder og solgte det hurtigt igen. Alt for bøvlet kontra gaffel, det tager 1 min. så er du i gang. Noget andet er at det hele tiden er behagelig stilling at kigge i det i når det er gaffel. Jeg har prøvet begge dele som nybegynder og er ikke i tvivl. Gaffel er så meget lettere lige at smide op.
27. marts 2010 kl. 12:31 #35360
jesperDeltager- Neutron star
Dave_Gahan wrote: Det er meget lettere som nybegynder at sætte et teleskop med gaffelmontering og LNT modul op end de andre der med store tunge vægtklodser m.m. Jeg har prøvet dem som nybegynder og solgte det hurtigt igen. Alt for bøvlet kontra gaffel, det tager 1 min. så er du i gang. Noget andet er at det hele tiden er behagelig stilling at kigge i det i når det er gaffel. Jeg har prøvet begge dele som nybegynder og er ikke i tvivl. Gaffel er så meget lettere lige at smide op.
Det er jeg enig i. De gaffelmonterede, som Lightswitch, har netop deres styrke i at det er nemt og hurtigt at komme i gang med at observere. Begynderen bliver ikke skræmt væk fra hobbyen af en masse bøvl. De er så til gengæld ikke så fleksible hvis man senere ønsker et andet teleskop, eller ønsker at komme i gang med mere seriøs astrofoto.27. marts 2010 kl. 12:32 #35361
k_holstDeltager- Nova
@Dave
Prøv lige at læse hvad han ønsker!
“Observatorie, PC mulighed samt Go-to og med fotomuligheder”
En hvilken som helst gaffelmontering under 10.000 vil han bliver træt af inden der er gået 6 mdr.!
Jeg bliver nødt til at sige det (håber ikke at fornærme nogen): Jeg har kun hørt om EN der har opgivet at lære opstilling af en EQ-montering. De fleste klarer det selv den første aften, evt. med et par råd her på forum. Ellers kan man få hjælp af en erfaren og så kører det helt sikkert efter max. en times instruktion.27. marts 2010 kl. 12:34 #35362
Holst, jeg ved jeg får ret, jeg var i præcist samme situation som er og prøvede begge dele 🙂
27. marts 2010 kl. 12:40 #35363
k_holstDeltager- Nova
Nej Dave du får ikke ret! -Du får fred.
27. marts 2010 kl. 12:55 #35365
k_holst wrote: Jeg vil anbefale dig at købe en SkyWatcher EQ6 Pro. Den opfylder alle dine ønsker lige nu og er god og stærk nok til senere at stå i dit observatorie.
Prisen er ca. 9000!SkyWatcher EQ6 Pro: Er ikke dette kun for monteringen ?….. isåfall sprekker jo budsjettet hans fullstendig!!!Mvh Rune.
27. marts 2010 kl. 13:01 #35366
k_holstDeltager- Nova
Ja EQ6 Pro koster ca 9000.
Det er derfor jeg efterfølgende nævner muligheder for at finde en tubus under 1000 kr.27. marts 2010 kl. 13:05 #35367
Ok, men en brukt tubus til under kr. 1000,- ser jo litt merkelig ut! Det kan ikke være rare greiene man får til den prisen. Tubus`en bør jo stå i et visst forhold til moneteringen!
Mvh Rune.
27. marts 2010 kl. 14:02 #35369
micxandro- Asteroid
Hej igen allesammen.
Kan se jeg måske skal bruge mere tid inden jeg køber.
Hvis jeg skal fremtids-sikre min investering er de første penge bedst brugt på montering, er det korrekt forstået?
Og, ved køb af den korrekte montering kan man efterfølgende udskifte/opgradere de forskellige dele, evt. fra forskellige producenter, er det korrekt forstået?
27. marts 2010 kl. 14:12 #35370
k_holstDeltager- Nova
Ja og ja
Men tag ned til Astro i Aalborg og tal med Erik. Så bliver du meget klogere og kan få lov at se og røre. Ved køb af en samlet pakke plejer Astro at kunne tilbyde en fornuftig pris. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nyt teleskop.' er lukket for nye svar.