nyt teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? nyt teleskop

• Dette emne har 12 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af k_holst. This post has been viewed 363 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

dressing
      • Asteroid

heeey

jeg har i lang tid brugt et 60 mm linseteleskop og jeg syntes virkelig det er noget lort..
      så jeg ville høre om der er nogen der har haft erfaringer med dette teleskop skywatcher 130 pm gerne kommentare og andmeldelser
      på forhånd tak

Dressing

mortenb
      Deltager
        • Super Giant

130 pm ??? Har du et link ? – ok, har fundet det.

Du får i alt fald meget for pengene. Pæn åbning, god optik og så oven i købet en motorisering der kan bringe dig et stykke af vejen. I forhold til din 60 mm får du i alt fald en helt ny oplevelse. Jeg kan dog have på mistanken at batterierne bliver et irritationsmoment. De går nemlig ofte døde i kulden. Få den sammen med en regulær strømforsyning til enten bil eller net.

MortenB2009-01-09 17:17:22

henrik
        Deltager
          • Nova

Hej Dressing

Jeg har jo prøvet det hele (som forhandler)

Som forhandler skal jeg jo ikke lave for meget reklame for den her, men kommentere på mine erfaringer med den i forhold til de nærmeste alternativer:

Optikken slå alle andre i den prisklasse, simpelthen fordi de andre – Bresser og Fokus, såvel som den længere SW130 – bruger sfæriske spejle. Det parabolske spejl i 130PM’eren giver væsentligt skarpere billeder end de andre.

Sammenligner man med fx. Bresser130N er optikken altså bedre, mens monteringen ikke er så kraftig som bresseren. Tubus er så også kortere og vægten dermed tilsvarende lavere, så jeg synes det er en god balance, men det er/kan være en smagssag

Morten: den er herHenrik2009-01-09 16:52:17

dressing
            • Asteroid

taak for svareneThumbs%20Up

det lyder som et rigtig godt teleskop.
            så nu gælder det bare om at skrabe et par mønter sammen :b

thomas
              • Giant

Hej Dressing

Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg har en 150 mm til salg for 2000,- med motor og en langt bedre montering. se link

Med venlig hilsen
              Thomas

Thomas2009-01-10 10:27:54

henrik
              Deltager
                • Nova

Hej Dressing

Hvis jeg var dig ville jeg hugge til på tilbuddet om den brugte Omni:

Det er under halv pris og som Thomas skriver en langt bedre montering.

mortenb
                Deltager
                  • Super Giant

Enig, Omni’en er et godt køb !

Thumbs%20Up

stubbe
                  Deltager
                    • Main Sequence

Hej Dressing,

Hvad er du utilfredsover med dit nuværende teleskop og hvilke forventninger har du til det teleskop du overvejer at købe? Husk på at et newton teleskop skal kollimeres (dvs. spejlene skal indstilles) ofte, så du skal i så fald også bruge et chesire-okular eller en laser-kollimator.

joergen.k
                    Deltager
                      • Nova

kollimering er slet ikke svært når man får det lært,hov det rimede sguLOL

dressing
                        • Asteroid

hej igen

jeg ved godt 150’eren er et godt køb og alt det der men jeg er jo stadig virkelig newbie så jeg vil starte småt på en måde:b

jeg tror 130 passer bedre til mig:)

mortenb
                        Deltager
                          • Super Giant

Vi skal allesammen træde vores sti som vi kan li’. Det vigtigste er at du ER igang !

(men Omni’en ER nu et godt køb !- og forum vil gerne hjælpe dig næsten hele vejen ! Thumbs%20Up)

Wink

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

130’eren gør bare at du kan se det mindre, den er ikke sværre at bruge eller noget. Så jeg ville helt bestemt også hoppe på den 150

k_holst
                            Deltager
                              • Nova

Det er helt fint at starte lidt forsigtigt ØKONOMISK og se om det er noget for dig.

Jeg har tit set at nybegyndere køber en for lille kikkert og bliver skuffet, for ret hurtigt at falde ud af hobbyen igen.

Prøv at overveje den brugte Omni igen! Det tror jeg du bliver glad for i længden.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'nyt teleskop' er lukket for nye svar.